Jump to content

Tett kuleventil til septikktanken


Mixer

Recommended Posts

Jeg har fått et problem med utløpsventilen til septiktanken.

 

Det kan virke som om den har "grodd igjen", antakeligvis av forkalkninger e.l., og lar seg ikke lukke skikkelig. Den står i åpen posisjon, men når jeg skal lukke den så møter jeg på motstand etter ca 4/5 deler "vandring" mot lukket posisjon.

 

Er det noen som har noen erfaringer med å få løst opp i dette uten å ta båten på land evt. plugge utløpet og sku opp ventilen??

 

Liker dårlig å skulle starte ferien med en ventil som ikke kan lukkes, samt et toalett uten septikktank.  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei, dette har jeg vært med på selv, og det ene resulterer gjerne i det andre.....

Jeg satt en vanlig hageslange med "vanlig" spyledyse i septikgjennomføringen fra utsiden (mens båten lå i vannet, med litt flaks rekker du under) og det fungerte utmerket med forholdsvis bra trykk på vannet. Dette løste problemet for en liten stund, men det viste seg etterhvert at det hadde anløpt i kuleventilen og all mulig slags "dritt" hang seg fast akkurat i selve kuleventilen.

Så da var det bare å skifte kuleventil. Det gjorde jeg også mens båten lå i vannet. Satt storseilfallet i bryggen litt lenger bort enn der jeg lå, vinsjet båten over på siden, plugget gjennomføringen, slapp båten tilbake og skiftet kuleventil. Grei skuring....

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Vil absolutt anbefale å skifte kran/gjennomføring. Sannsynligvis er det tæret en del på kran/gjennomføring slik at det er dårlig med gods igjen i krana. Septik er sterke saker, og gjør at det tæres ekstra på metaller som ikke er beregnet til formålet tror jeg. Men dette er godt dokumentert i en anne tråd her på forumet, så det skal jeg ikke begi meg innpå. :wink:

 Jeg opplevde noe lignende  midt i ferien i fjor, bare at her røk akslingen tvert av mellom kulen og håndtaket til ventilen. Den hadde vært litt treg en stund, men tenkte ikke så mye på det før hendelen var nesten helt løs, og jeg oppdaget av akslingen var av. Måtte rigge til en slangestump og skjøte septikslangen slik at jeg fikk pumpet dritten over ripa, dette anbefales ikke annet enn som nødløsning. :wink:  :flag:

Prøvde å ligge utenfor leia når jeg skulle tømme tanken, men det er ikke lett midt i fellesferien. Var mange som glante stygt på meg.  :wink:

Kan du gjøre som Brum gjorde, så er det ikke så store jobben å skifte kran heller. Jeg måtte heises på land for å få gjort det.  :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...