Jump to content

Mercury 25hk -85, hvordan feilsøke tenning?


Honduras

Recommended Posts

Guttungen har kjøpt seg en speedbåt. Så nå har tiden kommet for å dra fram svigers gamle Mercury 25hk totakt fra -85.

Motoren ble satt bort pga forgasserproblemer samt at de skulle ha en mindre mer lettstartet motor. Så jeg har tatt vare på den.

Har overhalt forgasser med nytt rep-sett, så nå skal det være bra.

(noen som har en delemotor med kontrollboks og overføringer liggende, vi må bygge om fra styrekullt)

 

Vi har forsøkt å dra den i gang, men det er ikke gnist på noen av pluggene.

 

Nye plugger står på innkjøpslista (rakk ikke å kjøpe nye i kveld), men jeg har testet med andre plugger jeg vet er OK, og det gnistrer ikke.

 

Så da må jeg feilsøke. Har tatt at svinghjulet og sjekket over og pusset på alle kontakter. Ser ingen feil. Men ett eller annet er det som gjør at jeg ikke får gnist.

Har sjekket (ut) stoppknappen, og den ligger ikke inne. Så det er ingen kortslutning der. Men det er det antageligvis ett annet sted.

 

Mener jeg en gang tidligere har sett ett oppsett på i hvliken rekkefølge man skal feilsøke, og hvilke måleverdier man skal få. Har bare ikke klart å finne det igjen nå.

 

Så hvordan feilsøker jeg tenningen?

Link to post

Første du kan gjøre er å måle motstand i "tennspolen" under svinghjulet ( den har som regel 2 ledninger "ladespolen" har 3 om det er det på den) med et multimeter.

eksakt Ohm må du kontakte en deleleverandør el. såfremt du ikke har en service eller repairmanual på den liggende. regner med den skal ligge på rundt 170-280 Ohm.

Men det variere alt etter hvor mange viklinger osv det er i den type spolen som står i din motor.

 

Å så har vi selve coilen, der kan du måle sekundær og primærspole. Disse må da også ligge innenfor oppgitte motstand (ohm).

 

Pickup coil (puls coil, Ignition timing coil) kan også måles, vet ikke om det er det på den motoren.

 

3 enkle grep som ikke koster noe og som gjelder nesten ALLE påhengsmotorer og feilen er somregel tennspolen.

 

 

Samt om du ikke har gjort det, koble fra evt. dødmannsknapp fysisk selv om den ikke ligger inne kan det være overslag i den.

Redigert av kroider911 (see edit history)
Link to post

Takker for gode svar.. i pdf'en til Droll finner jeg følgende som jeg antar gjelder for min motor:

 

1979-1996

(With 332-7452 Switch Box)

No Fire At All:

1. Disconnect the Black/Yellow kill wire and retest. If the ignition system now fires, the kill circuit has a problem.

2. Check the stator resistance and DVA output:

WIRE Read To OEM RESISTANCE CDI RESISTANCE DVA

Black/Yellow Engine GND 3250-3650 2200-2400 180V or more

Black/White Engine GND 200-250 200-250 25V or more

3. Check the trigger resistance and output:

WIRE Read To OEM RESISTANCE CDI RESISTANCE DVA

Brown/Yellow Brown/White 750-1400 925-1050 4V or more

Brown/Yellow Engine GND Open Open 1V or more

Brown/White Engine GND Open Open 1V or more

 

Drar på en liten ferietur nå, men om noen dager skal vi ta fram måleintrumentet og se om vi kan finne ut av dette.

 

Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål.... :cool:

Link to post

OK, da er jeg tilbake fra ferie med ett friskt sett med sprøsmål

 

Nå er jeg vel ikke akkurat en elektronisk analfabet, men så mye mer enn staving har jeg ikke greie på, så dere får bære over med meg og forsøke å hjelpe så godt det går... :wink:

 

Jeg tok utgangspunkt i pdf'en som Droll henviste til:

1979-1996

(With 332-7452 Switch Box)

No Fire At All:

1. Disconnect the Black/Yellow kill wire and retest. If the ignition system now fires, the kill circuit has a problem.

 

Det er gjort, så da er vi en feilkilde mindre. Det kurerte imidlertid ingenting

 

2. Check the stator resistance and DVA output:

WIRE Read To OEM RESISTANCE CDI RESISTANCE DVA

Black/Yellow Engine GND 3250-3650 2200-2400 180V or more

 

Sliter litt med hva som menes med OEM, CDI og DVA, men her er det jeg fant

Svart/Gul til jord 3.2K ohm (regner den som grei)

DVA output. Får vel ikke målt dette før motoren går?

 

Black/White Engine GND 200-250 200-250 25V or more

 

Svart/hvit til jord 140 Ohm (litt lav motstand i forhold til oppgitt. Er det likevel greit?)

 

3. Check the trigger resistance and output:

WIRE Read To OEM RESISTANCE CDI RESISTANCE DVA

Brown/Yellow Brown/White 750-1400 925-1050 4V or more

Brown/Yellow Engine GND Open Open 1V or more

Brown/White Engine GND Open Open 1V or more

 

Brun/hvit til brun/gul 0.74K ohm (den er vel da grei også)

Brun/hvit til jord Ikke kontakt

Brun/gul til jord Ikke kontakt

 

-------------------------

 

Så til innlegg fra Kroider911:

 

Coil - Primær og sekundær... Har glemt hvordan jeg måler dette, så jeg gjorde ett forsøk på å rekapitulere gammel barnelærdom:

 

Primær: Fra + til - på coilen ? Leser 0.5 - 0.6 Ohm

Sekundær: Fra tenningskabel til jord? leser ca 900ohm

 

Ladespole (3 spoler under svinghjulet, to ledninger ut) Leser dette til 0.9 - 1 ohm

 

Dette avslutter fasen hvor jeg forsøkte å finne ut ting i en slags orden.

--------------------------

Nå begynner fasen hvor jeg bare måtte prøve "ett-eller-annet"

 

1. Satte voltmeter mellom de to kablene fra tennspolen og dro i snora (ikke noe damestart på denne motoren). Ga utslag på voltmeter. Regner derfor med at tennspole produseres spenning.

 

2. Satte voltmeter på kabel nr 1 fra/til trigger på tenningsboksen og mot jord. Dro i snora og det ga utslag. Flyttet voltmeter til kabel nr 2. Utslag igjen.

 

3. Satte voltmeter fra utgående coil-ledning på tenningsboks og jordet denne. Ingen utslag når jeg dro i snora. Samme for begge utgående coil-ledninger.

 

Etter fattig evne har jeg derfor resonert meg fram til at tennspole produserer strøm. Den går gjennom trigger men stopper før den kan gi en strøm inn på primærviklingene i coilen.

 

Kan dere se noen åpenbare feil i mitt ressonement eller målinger. Guttungen begynner å bli desperat etter å få den i gang...

Link to post
Sliter litt med hva som menes med OEM, CDI og DVA

OEM = Original Equipment Manufacturer

CDI = CDI Electronics®, er de som har laget PDF guiden, er en tredjepart produsent av kvalitets deler til utenbords motor elektronikk .... forhandles bla av Ravns her i landet...

DVA = Direct Voltage Adapter (peak-reading voltage adapter )

 

Stator for tenning...

Svart/Gul til jord 3.2K ohm

Er "low speed" spola...

Skal være 3250-3650 du er 50 ohm unna... burde være grei.... men er DVA måling hadde vært kjekt... ( har du "Peak hold" på meteret ditt ?? )

 

Svart/hvit til jord 140 Ohm

Er "high speed" spola

Skal være 200-250, her er du 60 ohm unna..... men her tror jeg det er litt forlangt utenfor...

 

Trigger...

Brun/hvit til brun/gul 0.74K ohm

Skal være 750-1400, du er 10 ohm unna, regner den som grei....

 

Brun/hvit til jord Ikke kontakt

Brun/gul til jord Ikke kontakt

Ingen er kortsluttet til gods,... er bra.

 

 

Coil...

Primær: Fra + til - på coilen ? Leser 0.5 - 0.6 Ohm

Primær skal være 0,2 > 1 ohm, så den er bra...

 

Sekundær: Fra tenningskabel til jord? leser ca 900ohm

Sekundær skal være 800 > 1100 ohm, så den er også bra

 

Disse målingene er gjort mens coilene var fastmontert på motor ??

 

 

Lading...

Ladespole (3 spoler under svinghjulet, to ledninger ut) Leser dette til 0.9 - 1 ohm

Sikkert grei, men urelevant da ladinga IKKE har noe å gjøre med tenninga...

 

 

Etter fattig evne har jeg derfor resonert meg fram til at tennspole produserer strøm. Den går gjennom trigger men stopper før den kan gi en strøm inn på primærviklingene i coilen.

Tennspolene produserer strøm, men er det nok ?? du ligger litt langt unna på den ene målinga ( Svart/hvit til jord )

 

Har du en "peak hold" funksjon på multimeteret ditt ?? isåfall prøve den på de stedene du skulle målt DVA ( blir muligens ikke helt riktig, men burde gi en indikasjon... )

Du kan måle mens du kjører motoren på "starteren" , er du lat kan du ta ut pluggene å bruke drillen ( passende pipe til mutter på svinghjul + et "adapter" ( slip litt på en 8 mm bolt så passer hodet nedi ei pipe :yesnod: ) = latmanns starter... )

 

Heller litt imot en defekt tennspole og/eller switchbox...

Ser "low speed" delen av spola er veldig nære, mens "high speed" delen ligger godt utenfor...... men burde vel starte ?? selv om "hig speed" delen er defekt....

Begynner derfor å helle imot selve switch boxen..... ( bytt gjerne begge da det er mulig den ene har tatt kverken på den andre... og vil gjøre det med den nye delen også )

 

Et par tilleggspørsmål...

  • ALLE ohm målinger ble foretatt med frikoblete komponenter ??, spør bare for være sikker...
  • Har denne motoren en "mercury switch" ?? , er normalt tilkoblet den gul/sorte ledningen.... er den der ?..koble den bort ( kast den... OBS er en kviksølv bryter så kast den på et egnet sted.... )
  • Har du hatt av svinghjulet ? rust på/rundt magnetene kan svekke gnisten..... isåfall puss rent.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Disse målingene er gjort mens coilene var fastmontert på motor ??

JA

 

Lading...

Sikkert grei, men urelevant da ladinga IKKE har noe å gjøre med tenninga...

Tok det bare med som en tilleggsopplysning, da vi må koble på batteri hvis jeg får den til å gå. Nå vet jeg at den sannsynligvis er OK :cool:

 

Heller litt imot en defekt tennspole og/eller switchbox...

Ser "low speed" delen av spola er veldig nære, mens "high speed" delen ligger godt utenfor...... men burde vel starte ?? selv om "hig speed" delen er defekt....

Begynner derfor å helle imot selve switch boxen..... ( bytt gjerne begge da det er mulig den ene har tatt kverken på den andre... og vil gjøre det med den nye delen også )

Er det noen måte man kan måle om switchbox'en er OK?

Sjekket med forhandler, og ny koster 1700,- +mva. Bestillingsvare. Litt saftig å koste på en 25 år gammel motor, selv om motoren har gått lite og sannsynligvis har mange års bruk foran seg (...hvis vi får den til å gå... )

 

ALLE ohm målinger ble foretatt med frikoblete komponenter ??, spør bare for være sikker...

JA

 

Har denne motoren en "mercury switch" ?? , er normalt tilkoblet den gul/sorte ledningen.... er den der ?..koble den bort ( kast den... OBS er en kviksølv bryter så kast den på et egnet sted.... )

NEI

 

Har du hatt av svinghjulet ? rust på/rundt magnetene kan svekke gnisten..... isåfall puss rent.

JA, svinghjulet har vært av, alt så ryddig og pent ut, og jeg har pusset på magnetene.

Motoren har kanskje gått 20-30 timer i året i ca 15 år, aldri vært under vann, byttet girolje og konservert hver høst. Så motoren er god den.

Nye plugger satt på i dag. Ingen endring, fortsatt ikke gnist.

Skal ta en tur i garasjen og lage "selvstarter" samt gå over dette en gang til.

 

Begynner å bli opprådd, og kan være enig med deg om at det kan se ut som switchboxen er synderen. Spurte forhandler om det var noen måte å finne ut om den var OK, noe han nektet for. Var bare å kjøpe ny og prøve.

Sikkert god butikk, men synes det høres merkelig ut at man ikke kan finne ut om komponenten er OK eller ikke før guttungen må bruke 2100,- surt oppsparte penger fra kveldsjobben til 60,-/timen...

Han har allerede "tinget" kontrollboks, kabler og deler for å bygge om fra styrekult til gir/gass på førerplass. Dette kan han få brukt komplett for 2500,-. Men han skal ikke kjøpe dette før vi får motoren i gang. Hvis han må bruke 2000+ på å få den i gang og i tillegg 2500 for å få kontrollboks, kan vi like godt kjøpe en annen brukt 25hk med alt medfølgende. Valgets kval... Kan ikke bare dritten starte :headbang:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Jeg vet ikke om dette er relevant, men vi hadde noen problemer med tenninga, skifta, rensa tennplugger osv, prøvde også startgass inn i luftinntaket, uten å lykkes. Tilslutt leverte vi den på service, og der trodde de det var powerboxen som styrte tenninga, en elektrisk boks som de hvertfall har på min evinrude 97 modell, vet ikke hvordan det er med 85 modeller. Du burde ikke gjøre noe med powerboxen (hvis det er det) før dere har sjekka alle andre muligheter, fordi en slik boks koster 4500. Hos oss viste det seg at det ikke var akkurat det som var problemet, husker ikke hva det var i farta, men det var ihvertfall noe annet.

Link to post

Motoren så fin ut den, men 17 000,- er langt unna når du er 14 år og har kveldsjobb som skal betale for gildet. Dette er hans prosjekt, ikke mitt.

Litt erfaring med at man må jobbe og spare for å kjøpe seg det man drømmer om er ikke å forakte. Da smaker det så mye bedre enn om "far" bare casher ut hver gang man peker på noe nytt. Jeg hjelper ham med å forsøke å realisere drømmen om båtliv med det han har tilgjengelig.

 

Båten er kjøpt og betalt (siste rest av komf-penga) og så skulle han bruke motoren til bestefar og være på sjøen for en rimelig penge. Så vi forsøker å få den til å gå. Motoren som sådann er helt OK bare vi får gnist på pluggen. Har sjekket kompresjon osv og alt det andre er bra.

Derfor synes jeg det er for galt å gi opp motoren før vi har forsøkt det som kan forsøkes.

 

Noen som vet hvordan man sjekker/måler switchboxen?

Link to post
Noen som vet hvordan man sjekker/måler switchboxen?

 

Eneste testen som en kan gjøre på switch boxen å måle spenningen UT, og det har du vel gjort med dårlig resultat ??

 

For å begynne bakfra...

  • statoren.. var ikke kortsluttet + du kunne måle spenning når dro motoren på "starteren" V
  • Triggeren.... ikke noen kortslutning eller brudd... den ga spenning når du dro motorene på "starteren" V
  • Swichbox....INGEN spenning ut når du dro motoren på "starteren" X
  • Coiler... har en veldig enke oppbygning... målte likt og var i samsvare med boka V
  • Pluggledninger/plugger... du har sikkert sjekket ut disse + eventuell irr er vel fjernet under feilsøking ( slitasje :wink: )

Ser litt stygt ut.... men du kan finne nye switchboxer på bla eBay for $100 > $140 ( legg til frakt og MVA så ENDER du rundt 1100 > 1400 )....

Hvis du leter litt kan du også muligens finne en brukt box også, ble brukt på endel 18 > 40 hk motorer ( 2 sylindrede )

 

Hvis du sender meg mail adressen din kan jeg sende over deler av Mercury manualen ( PDF file/r )...

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Bytt switch box...;-)

Prøv å låne en brukt, fra forhandler eller privat for test.

Evt. legg inn annonse ønskes kjøpt på finn.no

 

Hva er motor nr?

 

Må ha DVA for å teste switch box:

Kan teste stop krets og primær coil på switch boks.

 

Switch box primær coil 125-260 Volt @ 300-1000 omdr

Switch box stop krets 150-300 Volt @ 300-1000 omdr

OBS OBS, dette er verdier for nyere motor.

 

---------

Edit:

Kom en drøy time for sent, så ikke siste innleggene...;-) lol

Redigert av 2tx (see edit history)
Link to post

Nå må du få guttungen på vannet før isen kommer....

 

Motor nummer?

 

Er det denne:

339-7452A3

 

Evt så er diverse alternative dele nummer:

 

Sierra 18-5776

Mallroy 9-25101

CDI114-7452A3

 

Billigste nye i Norge 1240,-

http://www.mallory.no/display.aspx?menuid=...amp;prodid=1381

 

Men du bør finne brukt til noen få hundrelapper.

 

Brukt i følgende motorer hvis det er riktig dele nummer.

 

----

# SWITCH BOX

Replaces: 339-7452A3

# 18hk serie.nr. 5837437 -6443972

# 25hk serie.nr. 5705532- 6443972

# 40hk (2 cyl.) serie.nr.5823918 & UP

 

Kanskje du finner noe her:

http://bat.autodb.no/autodb/frame_search.w...370.70277925976

Link to post
  • 14 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...