Jump to content

Størrelse og utforming av moring


Eos

Recommended Posts

Da tok den tidlige høststormen akterfortøyningen min. Havna vår er utsatt for sørøst. Akterfortøyningen min har holdt i høststormer før men nå var det slutt. Heldigvis ble det ingen skader på båten.

 

Jeg må nå få laget ny moring. Båten er 23 fot og veier ca. 2500 kg.

Jeg regner med å finne et gammelt tannhjul på 400-500 kg på jobben. Tenkte jeg skulle bruke en 5 eller 10 tonn flat løftestropp og surre denne flere ganger gjennom hullet i tannhjulet. Derfra sjakle to tau sammen med løkkene på løftestroppen. Gjerne bruke 4 sjakler.

 

Vil dette bli en fornuftig ordning, eller bør jeg ha et lettere lodd nærmere båten som rykkdemper?

 

Hva mener dere

 

Paul

Link to post
Share on other sites

500 kg er nå engang bare 500 kg

Nei. Som en annen lenger oppe allerede forklarte med andre ord:

 

Dersom du senker 1 kubikkmeter betong som på land veier ca 2,3t ned i vann så veier den under vann bare 1,3t (ifølge Arkimedes). Fordi betong har en spesifikk vekt på ca 2,3 og vann har en spesifikk vekt på 1. Jern har en spesifikk vekt på ca 7 men mister allikevel bare vekten av det vannet det fortrenger. Derfor beholder jern mye mer av sin nettovekt i vannet enn betong. (om 2,3 og 7 stemmer helt har jeg ikke i hode, men omtrent.)

 

Og det har ingenting med luft i betongen å gjøre

Link to post
Share on other sites

Hei Eos.

Hvor dypt er det der du skal ha moringen?

Hva slags bunnforhold?

Hvor værhardt er det?

 

Har selv en snekke på ca 1800 kilo.

Moring på 600 kilo betong = ca 300 kilo i vannet.

Gjørmebunn på ca 12 meters dyp.

Syrefast kjetting 2 meter, deretter en solid blåse som holder kjettingen oppe fra bunn.

Syrefast sjakkel og kause i plastbelagt moringstau med blykjerne.

Båten liger på svai i en løpebane mellom land og bøye.

I denne løpebanen er det en ca 5-kilos daumann som tar opp rykk.

Dette holdt godt i de harde vindene vi hadde denne uken.

Hadde ca 1 meter bølger, og båten rullet nesten fra fenderlist til fenderlist.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Moringen skal ligge på ca. 3 meters dyp og i dypt mudder.

Havnen er ikke spesielt værutsatt, men sørøsten kan skape en del bølger og sjø.

 

Nå hadde vi ikke noe skrap liggende på jobben. Noen hadde ryddet før ferien, og stålskrapet var tømt.

 

Måtte derfor bite i det sure eplet og bestille en betong moring på 1000 kg. Ble overrasket over prisen, kun kr. 1.420,-

Velger å bruke 2 stk 5 tonns løftestropper til denne.

Sjakler dette sammen med tau opp til båten og en rykkdemper på ca. 30 kg.

Håper at dette vil holde.

Settes ut med kranbil til onsdagen.

 

Paul

Link to post
Share on other sites

Hei, har selv hatt min snekke liggende i flere år med denne:

 

http://www.sommerbutikken.no/brygge-fortoyningsfeste.htm

 

- og kan anbefale dette. Ankeret graver seg ned i mudderet/gjørma og blir sittende bom fast. Jo mer drag, desto mer fast... Passer jo bare der det er mudder/gjørme da, men du kan jo vurdere. Og så er det utrolig lett å etablere, slipp uti, dra litt, og vips så gjør båten resten i løpet av et døgn eller så...

Link to post
Share on other sites

Skal også legge ut en moring i løpet av høsten, og er litt usikker på formen. Enklest er å støpe i en stor murebalje (holder vektmessig, da jeg har en del jernskrap å putte i støpen. Da kan jeg jo også rulle den ut i sjøen tenkte jeg, og ble betenkt på nettopp det: Om den lett kan rulles av meg, må den jo under uheldige omstendigheter (feks store trekkrefter fra båten under kraftig uvær) også kunne rulle langs havbunnen? Bør jeg bite i det sure gresset (!) og gjøre moringen rektangulær, eller er det bare i min livlige fantasi dette kan hende?

Link to post
Share on other sites

Skal også legge ut en moring i løpet av høsten, og er litt usikker på formen.

Om den lett kan rulles av meg, må den jo under uheldige omstendigheter (feks store trekkrefter fra båten under kraftig uvær) også kunne rulle langs havbunnen? ..... gjøre moringen rektangulær?

Har vært inne på akkurat de samme tankene. Jeg har gjennom jobben fri tilgang på 200 liters plastfat (såpedunker). Lurte på å bruke et slikt, men fant ut at siden min moring ligger i slak skråning, vil den sikkert ikke bli liggende akkurat der jeg vil ha den.

Tok et bilde av en grei moring i går. Her kan du se støpeformen, og ikke minst at det er laget en gjennomtrekksmulighet slik at det går an å bytte ut moringstauet/kjettingen.

img_3701.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Dette så langt mindre trillbart ut, på godt og vondt.... Tror jeg går for noe sånnt. Utfordringen med å forflytte den på land kan jeg løse ved å støpe den på båthengeren (har båthenger med tipp) og dumpe denne på såpass dypt vann at jeg kan transportere den videre med båt.

Link to post
Share on other sites

(om 2,3 og 7 stemmer helt har jeg ikke i hode, men omtrent.)

 

Bra hode på deg Trikola :wink:

 

Betong er fra 2,3 til 2,6 ganger tyngre enn vann.

Armeringsjern er 7,8 ganger tyngre vann.

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...