Jump to content

Claes Ohlson GSM alarm på tilbud, er den OK?


fredivar

Recommended Posts

Det er en kjempefin alarm synes jeg. Har hatt en slik montert i båten i 4 år uten problemer. Den bruker nesten ikke strøm og er solid og driftsikker. Den har reddet meg fra å miste båten da det herjet båttyver i distriktet for tre år siden. Sirene skremte bort tyven. Det som er glimrende er at du bruker mobiltelefonen som fjernkontroll, så slipper du flere dingser som du glemmer å ta med deg eller roter bort. Alle har jo mobilen med seg i disse dager. Og du kan også styre den med konas mobil... eller hvem du programmerer i det medfølgende programmet. Du må ha et mobilabonnement og jeg har et billigabonnement hos Talkmore som jeg forskuddsbetaler en hundrings i året ved å logge inn på kundesiden. Har ikke brukt opp hundrelappen fra i fjor enda... Kostnadene er forsvinnende liten siden den sjekker nummeret som ringer og bryter samtalen kostnadsfritt uten oppstartgebyr eller noe. Det eneste du betaler for er sms som den sender som bekreftelse på alarm on / alarm off eller innbrudd!

 

I tillegg til alarmen har jeg kjøpt tre magnetkontakter, en kontaktmatte og en sirene (max 800 ma) - alt sammen for noen få hundrelapper. Også en strobelampe kunne vært fint. Anbefaler ikke IR-sensor i båt da den reagerer på varmeforskjeller og bevegelser i luften - noe som forekommer mye i en båt. Jeg har aldri hatt en feilalarm med magnetkontakter på alle dører og luker og kontaktmatten.

 

Du bør forresten ha en PC med seriellport (RS232) for å programere alarmen. Kabel følger med. Det er jo sjelden med slike porter på nye Pc, men de fleste litt eldre er utstyrt med en. Har du ikke dette kan du kjøpe et USB-RS232 adapter som gjør at du kan koble kabelen til en moderne USB port på pc`n.

 

Jeg benyttet høyttalerkabler av minste type kjøpt på Biltema eller Clas og til kontaktmatten må du ha fire koblinger fordi den er sabotasjesikret. For at kontaktmatten skal være enkel å fjerne og stue bort når jeg bruker båten laget jeg en hurtigkobling av noen interne strømledninger til Pc.

 

Jeg anbefaler den på det varmeste.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også laget innbruddsalarm til båten, og i tillegg til det alarm hvis lensepumpa starter. Selve innbruddsalarmen lagde jeg av tidsreleer som jeg betrakter som mye mere driftssikkert enn en programmert brikke. På alle dører har jeg brytere,og i tillegg en IR detektor i styrehustaket. Det interessante her er jo at Bryant sansynligvis har gitt meg forklaringen på en del falske alarmer i sommer, og selvfølgelig når jeg er på tur 90 mil unna.

 

I teknisk sammenheng så kalles det Telemetri denne kommunikasjonsformen etter det jag har forstått. Det finnes egne abonemang hos noen teleoperatører for dette. Jeg har slikt fastabonnemang etter å ha brukt kontantkort et par år. Det som var skummelt med det var at kontoen gikk tom uten at jeg visste det, og all melding uteble på telemetrien.

Jeg har også to kanaler for fjernstyring med mobiltelefonen men det har jeg ikke tatt i bruk ennå.

 

Per :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har selv denne alarmen i båten, hadde den også i forrige båten. Fungerer kjempefint.

jeg har 2 stk bevegelses sensorer, av den typen med 2 stk sensorer i. Fungerer kjempefint.

I tillegg har jeg diverse magnet kontakter i båten på alt av luker osv.

Har et kontant kort i denne, og det har jeg meldt inn i fri-familie, altså gratis å sende sms og ringe mellom alarmen og familiens telefoner.

Bare huske å fylle på en 50 lapp en gang i året for å holde kortet aktivt :-)

 

Jeg anbefaler denne alarmen i hvertfall.

 

Var akkurat nede i båten, og der møtte jeg på noen som stod å kikket på båten min, de har båt et par plasser ved siden av meg, de hadde hatt innbrudd i båten, mens min har det ikke vært noe tegn til besøk i. Så alarmen (med klistremerker) har nok en preventiv virkning.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...