Ingar Startet 25.Juni.2004 Del på Facebook Startet 25.Juni.2004 For å kunne beregne drifts-utgiftene ved utlån til medlemmer trenger dykkerklubben en forbruks-måler i den nye båten. Helst ville vi ha en som kan kobles mot GPS for også å kunne måle forbruk/distanse, men det primære er å måle forbruk i liter. Noen som vet hvor dette kan kjøpes til en akseptabel pris....? Sitér dette innlegget Link to post
Selina_jr Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Hei Ingar. Jeg har lett etter dette selv for Selina senior, og den eneste jeg klarte å finne med en Norsk leverandør er fra Floscan. Norsk leverandør er W.I.C. Gruppen AS - Tlf 33 08 30 00 - Fax 33 08 30 01 - E-Post : firmapost@wic.no. Dette er det W.I.C. skriver om Floscan: FloScan har produsert forbruksmålere i mer enn 30år og over 750.000 anlegg er levert verden over. De blir i hovedsak laget i to serier, CruiseMaster og Multifunksjon hvorav den siste igjen blir levert i tre utgaver. Cruisemaster viser forbruket pr. time analogt og totalforbruket siden siste nullstilling digitalt. Multifunksjons meteret viser timeteller, turteller, forbruk i liter pr. time og totalforbruket siden nullstilling. Dette instrumentet kan en også få med NMEA 0183 inngang slik at instrumentet kan koples sammen med GPS. En kan da velge med en bryter om en vil se forbruket i timer eller pr. nautisk mil. Multifunksjonsinstrumentet kan også leveres med en digital output. Dette kan da koples sammen med en PLS eller visse GPS'er. Da er det nærmest bare fantasien som setter begrensninger for hvor mye informasjon en ønsker. FloScan produserer også de kjente TwinScan instrumentene. Web adressen til Floscan er som følger: http://www.floscan.com/html/index.asp Series 9000MFI har GPS interface. mvh Selina jr Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Heisan , har en Navman kartplotter og til den for du kjøpt et kit til tanken . Slik at du ser mye du har,mye du bruker og hvor mye det går til neste stopp på reisa.Detter er en gjiver som settes på tanken og kobble på plotteren .Veit ikke om det er mulig og bruke dette på andre ting , men går vel kansje ann og sjekke det . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
OT-flyktning Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Problemet blir vel at du enten må ha 2 målere (tur/retur) og beregne differansen eller en separat dieselkjøler. For å kunne beregne drifts-utgiftene ved utlån til medlemmer trenger dykkerklubben en forbruks-måler i den nye båten. Helst ville vi ha en som kan kobles mot GPS for også å kunne måle forbruk/distanse, men det primære er å måle forbruk i liter. Noen som vet hvor dette kan kjøpes til en akseptabel pris....? Men det ser jo ut at du egentlig ikke trenger å måle forbruket, bare hvor mye diesel det var før turen og etter turen - eller har jeg misforstått? I såfall ville jeg heller har satset på presis måling av tankinnhold. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Takk! Ser ut som det for enkel diesel installasjon er snakk om FLOSCAN 950M-BOS-2K. Denne koster $794 hos http://www.boatfix.com Systemer basert på nivåmåling av tanken blir nok neppe nøyktig nok. Flere forslag mottas gjerne. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 I såfall ville jeg heller har satset på presis måling av tankinnhold.Ja, ut fra hva et Floscan system koster blir nok dette muligens det mest realistiske alternativet. En løsning hadde vært å lage en "custom" liter-skala for tankmåleren på PC. Så får man heller legge til litt for å kompensere for feil. Men båten har også to tanker så det blir et heller komplisert system å avlese. Best hadde det definitivt vært med en forbruks-måler. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Hvis jeg har forstått som Andreas så hadde jeg heller fyllt opp etter hver tur sett hvor mye som går på. Forutsetter jo at man har lett tilgang til diesel... . Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 26.Juni.2004 Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 Det finnes en tankmåler som digitalt viser literantallet du til en hver tid har på tanken. Du programmerer den første gang etter hvert som du fyller tanken for f.eks hver 20. liter, og så husker den dette. Koster ca 1500 så vidt jeg husker. Jeg installerte en slik i fjor, og den er forbløffende nøyaktig. Merket er Cruz-Pro, sjekk www.nereides.no Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.Juni.2004 Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 Kun for elektronikere?? Dette rablet jeg ned i et annet forum for en tid tilbake: (Det var snakk om å måle forbruk pr. distanse) "Et forslag er å ta pulsene fra loggen (GPS-signalet blir for komplisert) og pulsene fra en giver i bensintilførselen, kjøre begge signalene gjennom hver sin IC-krets (frekvens-til-DC-converter), kjøre begge signalene videre inn på en Watstone-bro (med et potmeter for å justere følsomheten, heng på et meter, og vips ferdig..... Et annet forslag er mere digitalt: Ta de samme to signalene, subtraher dem med digitale kretser og heng på en vanlig digital teller og du har instrumentet....." Når det gjelder samme instrument for diesel, må det henges på 2 gjennomstroemnongsmålere (tur og retur), subtrahere dem, osv. Vet at Misuibushi har kommet med en ny rimelig PLS for 12 volt, som muligens kan gjøre hele jobben.... OG komme ut med all den info som er ønsket. Noen som tar utfordringen?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ingar Svart 26.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 Takk gruff! Dette var interesssant. I Norge er den nå priset til kr 2425, men kan f.eks kjøpes her for $119. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 26.Juni.2004 Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 Hei Ingar Hva med å ta betalt pr. gangtimer (forutsetter timeteller naturlighvis, men det er jo nokså vanlig). Ta en "lump sum" som et slags gjennomsnitt pr. time. Burde ikke bli så galt at noen protesterer på det, og legg inn en liten ekstramargin slik at dere unngår å gå i underskudd. Overskuddet kan gå til tilbakebetaling ved årets slutt, evt. tilskudd til klubbkassa som kommer alle medlemmer tilgode. Bare et forslag M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Ingar Svart 26.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 Jo, både det og ordningen med å fylle etter hver tur har vært forsøkt. Men bruksmønsteret er så variabelt at det fungerer dårlig i praksis. Får snakke med skipper Mons når han er tilbake. For øyeblikket er de på tur med 14 barn på fridykker-leir på Bømlo. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Er det noen som har erfaringer med denne måleren? http://www.discount-marine.co.nz/catalog/p...roducts_id=1530 Har veldig lyst på en slik måler i halco`n, og da må vel dette vere et billig og greit inntrument? Da kan eg jo returnere min Wema tankmåler og kjøpe denne istede? Tror nok også det blir lettere å finne en økonomifart med denne måleren. Finnes det andre tilsavarende (ikke for dyre) målere som måler forbruk pr nm.? Eg vil tro det lønner seg å kjøpe denne måleren for 136 dollar i New Zealand enn å kjøpe den hos Nereides.biz for 2400? Har noen erfaringer med Discount Marine? Leverer dei til Norge tror dere? Hva må eg rekne med i frakt? Vet ikke hva momsen er i New Zealand, men rekner med eg får denne tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Sjekk om ikke www.nereides.biz kan tilby samme instrumentet, det ligner fælt på den serien han forhandler. Geir Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 (redigert) Er det noen som har erfaringer med denne måleren? http://www.discount-marine.co.nz/catalog/p...roducts_id=1530 Har positiv erfaring med denne, se mitt innlegg tidligere i tråden. Vet ikke hva momsen er i New Zealand, men rekner med eg får denne tilbake. Dersom momsen ikke blir trukket fra ved eksport, får du den ikke refundert i Norge <{POST_SNAPBACK}> Vær imidlertid oppmersom på at dette baserer seg på måling av hvor høy væskestand du har i tanken til enhver tid, og at dette forholdet endrer seg i forhold til trimming på båten, sjøgang osv. Du vil aldri få en nøyaktig måling av forbruk, men en indikasjon på gjennomsnittet er bedre enn ingen ting mvh Gruff Redigert 2.Februar.2005 av gruff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Vær imidlertid oppmersom på at dette baserer seg på måling av hvor høy væskestand du har i tanken til enhver tid, og at dette forholdet endrer seg i forhold til trimming på båten, sjøgang osv. Du vil aldri få en nøyaktig måling av forbruk, men en indikasjon på gjennomsnittet er bedre enn ingen ting mvh Gruff <{POST_SNAPBACK}> Hei! Takker for svar. Sjønner at eg ikke får nøyaktige målinger med dette innstrumentet, men eg rekner at når båten ligger i ro, er denne meir presis enn et anologt innstrument, f.eks Wema? Det vil vere lettere å rekne ut forbruk, kor tid eg bør fylle ol. når eg får vite hvor mange liter som er igjen på tanken. Tror eg kommer til å ivestere i en slik. Spørsmålet er da om det lønner seg å kjøpe denne i New Zealand framfor å kjøpe den her i Norge hos Noreiede.biz? Er det andre utlanske butikker som dere vet er rimligere? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Er tanken firkanta? Hvis ikke blir det nesten umulig å vite hvor mange liter der er igjen. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Tanken er ikke firkantet nei! Den er tilpasset skrogets V-bunn. Men kan ikke sjønne at dette skal bli noe problem. Forstod det slik at første gangen da man skulle programere måleren, fylte man først 10 liter, deretter lagret måleren verdien for deretter å fylle på 10 nye liter og så lagre igjen. Er dette riktig? Men forstod det slik at dette berre var første gangen, neste gang vart dette lagret? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Måleren ser jo fin ut den. Men hvordan virker den egentlig? Har den føler i tanken, eller måler den gjennomstrømming i tilførselslangen? Eller begge deler? Hvordan takler den da returen fra motoren? Skjønner liksom ikke helt fremgangsmåten for "kalibrering".... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Slik eg har forstått det føler denne nivået i tanken. Mao: Ingen måling av diesel til/fra motor. Det er kanskje litt vankelig å måle forbruket til en 10hk sabb, men min VP41 vil nok drikke litt mer... NB: Man må kjøpe giver i tilegg. Passer det aller fleste givere. feks. vdo Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Skjønner liksom ikke helt fremgangsmåten for "kalibrering".... Se postingen til gruff.Man bygger opp en referanse-tabell i minnet i måleren ved å fortelle den sammenhengen mellom giver-signal og antall liter på tanken. Hvor nøyaktig det blir er selvsagt avhengig av formen på tanken, høy og smal vil gi størst nøyaktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 (redigert) For å kunne beregne drifts-utgiftene ved utlån til medlemmer trenger dykkerklubben en forbruks-måler i den nye båten. Helst ville vi ha en som kan kobles mot GPS for også å kunne måle forbruk/distanse, men det primære er å måle forbruk i liter. Noen som vet hvor dette kan kjøpes til en akseptabel pris....? <{POST_SNAPBACK}> Her er en men prisen var ikke den beste The Engine Type you have selected is: VOLVO PENTA The Model Number is: (K)AD 41 The Engine's Horsepower is: 200 Please verify that the above information is correct before ordering Series U.S. Model # Metric Model # List Price Factory Direct Price CruiseMaster 6500 6510-BOS-2K 65040-BOS-2K $685.00 Series 7000 MFI 750M-BOS-2K 750M0-BOS-2K $920.00 Series 9000 MFI w/GPS Interface 950M-BOS-2K 950M0-BOS-2K $1,055.00 Floscan Fant enda en. For fly/båt/bil såvidt eg har løest meg til da.. Trenger føler i tillegg. 172$ Redigert 3.Februar.2005 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
eysteind Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 hei Wellkraft:Hvor fant du denne? Såg ut som denne måler forbruket pr. nautisk mil også! Må vel da kobles til en Gps? Vet du vilken måte den måler forbruket på? i tanken eller på slangene?Er dette noe du du selger igjennom bedriften din? Tror iallfall det hadde vert en marked for noe slikt!Den var jo relativ billig også! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 hei Wellkraft: Hvor fant du denne? <{POST_SNAPBACK}> Denne her finner du på ...... Fant en enda billigere.. 137$.. Det er ikke galt. Aveo Maxi Single Men billig og billig.. Må jo ha denne og... 142$ kanskje x 2??? så peng blir det. Tot med 2xflow sender. ca 3500-4000 ferdig inn i Norge. 0.17lbs Fuel Flow Sender Dual Range fuel flow sender. (using the small jet pictured in front of the sender body) fuel flow from 3 liters/hour to as much as 500 liters/hour is catered for. Compatible with 8mm and 12mm hoses and similar imperial sized hoses. Compatible with a wide range of fuels including those with methanol and alcohol content. Mechanical failure of the sender will not block the fuel flow. The fuel flow sender is compatible with all of Aveo Avionics range of products. Successfully fitted to every possible engine type including large aero engines. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
matros Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Holder på å montere TL25 og trenger hjelp!! Har stavgiver fra VDO som skal kunne brukes sammen med instrumentet. I følge bruksanvisning skal det kun være å stille inn max liter på tanken og stille inn rett giver. Har fått beskjed fra Kellox at alle deres givere er 90-0 Ohm, men da viser det ca 20 liter mindre enn det som er på tanken. Kan det giveren som har sagt takk for seg eller er det mer som skal plottes inn på instrumentet. Ser at noen skriver at det må plottes inn minne for hver 10.liter, men det finnes ingen meny for dette, kun antall liter og hvilken giver. Har prøvd å få tak i folk fra Kellox og Nereides men de har det travelt og er vanskelig å få tak i, sola skinner og vi vil til sjøs så jeg øyner et håp om at noen her inne har erfaringer de kan dele så vi får dette til å virke før vi drar (alternativ blir å borre nytt hull til peilepinne da den nye pantryen dekker det gamle ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.