Jump to content

Uoriginal dynamo til marna diesel


Olav2

Recommended Posts

Har en Marna diesel (L2?)  hvor dynamoen har eiret istykker.

 

Jeg har fått tak i en annen dynamo, men denne har ikke samme fysiske mål.  Har nå montert den på en trebjelke med en kraftig jording til motoren, og den virker ok, men innser at dette ikke er noen holdbar løsning.

 

Den nye dynamoen har forsåvidt samme feste som gamle, men den er mye kortere fra motorfestet frem til "svinghjulet" i forhold til den gamle, noe som gjør at reima ikke kan monteres.

 

Finnes det noe vindunder-måte å montere dynamoen på eller må jeg sveise på nytt feste? Evt, kan man få tak i dynamoer til Marna-motorer som ikke koster skjorta og halve underbuksa?

 

Takker for alle innspill.

Link to post
Share on other sites

Beklager min ignoranse, men hva er "shims" og "strammejern"?

 

men om jeg oppfatter deg riktig, mener du at jeg skal sveise på et nytt rør/feste over det gamle på motoren?

 

høres jo logisk ut, men jeg har også tenkt på en slags "S" som kan festes i gamle festet. se bilde...

 

 

Bilde

 

noen tanker om det?

Link to post
Share on other sites

Hadde samme motoren for litt siden og det jeg mente var at du setter inn en så lang bolt som nødvendig.

1. Sikt slik at reimhjulene flukter

2. Mål hvor lang bolt du trenger.

3. Kutt rørbiter som du trer inn på bolten for å holde dynamoen på rett plass i lengderetningen.

 

Festejern, det var et flattjern for å holde stramminga på dynamoreima jeg tenkte på.

 

Det kan hende at du må lage noe likt det som du har skissert. Det er et langt hull på motoren som denne bolten skal gå inni og hvis det bakre festeøret på dynamoen kolliderer her må du gjøre som du sier.

Link to post
Share on other sites

Hmm det bakre festet på ny dynamoen kolliderer med "røret" så enten må jeg sveise på nytt rør eller lage en slik "s" (som egentlig er en "U" :))

 

Da gjenstår det bare å finne noen som kan sveise for meg og dreie et nytt rør :)

 

Takk for hjelp iallefall!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...