Jump to content

Åpne havstykker langs kysten, vestlandet til Bodø?

einset

Recommended Posts

God kveld folkens

På grunn av ungenes krav om bedre overnattingsplass har vi solgt 26-foteren og har planer om større (ingenting

nytt her, altså).

Vår hjemmehavn er Bodø, mens aktuell skute befinner seg på Vestlandet, og dermed ser jeg minst tre små

problemer for en eventuell hjemfart pr. egen person/skute:

1. Stadt

2. Hustadvika

3. Folda i Trøndelag

Er det noen av de ufattelig kunnskapsrike folkene på Båtplassen.no som har noen gode råd for en slik

seilas med en halvplaner (28 fot) som gjør sånn cirka 20-22 knop? Båten er godt utstyrt med GPS, plotter,

VHF, raketter/bluss og alle sånne saker. Men ingen jolle, dessverre.

Alternativet er selvsagt frakt pr. stykkgodsbåt. Slik jeg regner det er reisen om lag 500 NM, dette vil ta

minst 25 aktive timer med aktuell fart, dette vil -med flatt hav - kreve 625 liter diesel. Til kr 8,50 pr. liter

vil da reisen koste kr 5 312,-. Med litt sjø stiger vel kostnadene eksponentielt med antall meter/sek. vind.

Hvis frakt med stykkgodsbåten koster om lag kr 18 000,- blir da spørsmålet:

Er frakt med båt fremfor å kjøre selv verdt kr 12 687,- (som et minimum)?

Einset

Hei, hvor på vestlandet befinner skuta seg?

Du har iallefall Stadt, Hustadvika, Griphølen og Folda, er og en plass imellom Hustadvika og Stadt som kan være ganske værhardt, husker selvfølgelig ikke navnet nå, men dette unngår du jo ved og gå fjordene inn mot Molde, går du inn vevangstraumen og innafor Averøya så slipper du også godt unna ved Griphølen NW for Kr.sund. Gjennomførte for ca 3mnd siden en lignende tur, det var ifra Tromsø til Molde med ei 53 fots sheltret fiskeskøyte, men det var i forbindelse med skole. Hadde da en veldig erfaren tidligere utenriks kaptein og lærer ved Styrmannskole med oss som skipper. Jeg gikk på motsatt vakt av han, praksisen vi utførte ved seilas var i hovedsak kurser lagt opp på forhånd på PC plotter. Vi hadde lagt opp seilasen også på papirkart selvfølgelig og førte bestikk underveis. Vi hadde også Radar ombord, så vi kontrollerte ofte posisjon ved relativ peiling.

Det var en veldig fin seilas, hvor vi kosa oss skikkelig helt til vi la ut ifra Rørvik mot Folla med varsel om 8 meter maksimal bølgehøyde. Gikk da greit det i ca 30 min til samtlige av passasjerene spydde så det lukta gris i hele båten.. før det ble bestemt og krysse ut mot bølgene så hadde vi en 2-3 tilfeller med skikkelig overvann, er ikke særlig hyggelig og plutselig bare se vann utifra broen, ikke særlig dramatisk, men heller ikke så veldig hyggelig....

Men ja, tilbake til emne, er det radar ombord i båten? Regner med du går selv litt for hyggen sin del og da har du jo tid til og legge deg til havn og vente på bedre vær, samt unngå å seile havstrekk på natten. Legg opp kursen på både plotter og papirkart i forveien, før bestikk underveis og ta deg tid til og vente på bedre vær om du skulle være uheldig og få drittvær. SKal ikke så mye til på åpent hav før det blir skikkelig uhyggelig i en liten 28 foter. Om du går nå i fellesferien kan muligens kolonnene til RSS være en mulighet om du kvier deg litt for havstrekkene?

Ikke noe å kvie seg for, så lykke til! :smiley:

Har gått disse åpne stykkene noen ganger, ikke med egen båt men som sjømann om bord på større båter. Vi gikk over uansett vær, selv der hurtigruta la bi. Gå disse stykkene sent om kvelden eller tidlig om morningen.

Selv mener jeg at Folda er verst, mye åpent hav..

Stadt er beryktet, men dersom du går langt ut, veldig langt ut slipper du bølgene her og få roligere sjø...........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Et lite tips til, søk opp SIS - Skip i sjøgang rapporten. Der finner du beskrivelser av de forskjellige havstykkene.

Det å seile over tidlig og morgenen, eller sent på kvelden kan være lurt mtp bølger, da vinden vanligvis roer seg om natten. Jeg hadde valgt å tatt havstykkene akkurat når det begynnte og bli lyst om morgenen, om jeg hadde vært nervøs for sjø. :wink:

Vær også obs på at de lange fjordstrekkene kan være tunge i dårlig vær.

Fra Ålesund til Bjørnsund, Trondhjemsleden, Brønnøysund til Sandnessjøen, rundt Støtt . . .

Solgangsbrisen kan og bli tung ettermiddag / kveld.

Sunnmøre, Hustadvika, Trondhjemsleden og Folla kan en gå delvis mer beskyttet i indre led (noen steder kun mindre båter, skøyter).

Spesielt ved Buholmsråsa kan det være gunstig å ta indre Folla.

For ikke å snakke om at turen blir mer opplevelsesrik i de indre ledene.

Anbefaler å planlegge begge alternativene i papirkart (sjøkart, ikke de små uoversiktlige båtsportsakene) og så dag for dag, time for time, velge etter forholdene.

Bruk kartplotteren til å kontrollere posisjonen mot papirkartet - er en ikke farvannskjent er det fort gjort å rote seg bort.

( I helt ukjent "paddemark" synes jeg 10-12 knop er nok fart når en samtidig skal styre og navigere).

Ikke ta turen hvis du MÅ være i Bodø mandag kl. . . . .

Et flytemiddel er nok også nærmest et must på en slik tur.

Samt et skikkelig anker med mer enn nok kjetting/synketau.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

• 2 uker senere...

Hei folkens,

takker for mange gode tips og råd.

Det hadde seg slik at akkurat da vi talte på knappene om å kjøpe/ikke kjøpe båten, så kom historiens beste ukesværmelding. Null vind langs kysten en hel uke!

Jeg dro nedover, kjøpte båten, og gikk så nordover over alle disse fæle havstykkene med null sekundmeter. Totalt 570 NM ble tilbakelagt på ca. 26 timer (ikke

i ett strekk, selvsagt - to overnattinger underveis).

Hele seilasen var en aldeles fantastisk opplevelse for en semi-fersk fritidsskipper.

MVH

Einset

Hei der!

Har nettopp avsluttet ca 800 NM langs kysten. Et viktig poeng for å få en behagelig tur er å ha god tid. Meldes det vind så ligg i ro til den har gjort fra seg! Over Stad trodde vi vi skulle rekke over før vinden kom, men det gjorde vi ikke, slitsomt å ri bølger i så mange timer.

Hustadvika derimot, i styrke 2-3 m/s var bare kosen. Som det er sagt ovenfor, store åpne fjordstrekker kan også være både slitsomme og kjedelige. Planlegg strekkene godt, gå innaskjærs der det er mulig og nyt turen!! :sailing:

Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...