LM 605 Startet 2.August.2009 Link til dette innlegget Startet 2.August.2009 Sitter og funderer fælt på mulig nybåtkjøp, men er litt usikker på motorvalg i en Polar 22. Enten en Yanmar 28hk(3-syl). eller en Volvo Penta på 38hk(4-syl). Har hatt Yanmar tidligere(3-gmd), så kjenner jo litt til det merket. Har aldri hatt Volvo Penta, men hører mye bra omtale av nevnte motor.(d-2-40) Har noen synspunkter eller erfaringer med noen av de to motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Yanmar er jo kongen, men vil jo tro du vil ha glede av de 10 ekstra hk i volvoen.. er det mye ekstra å komme opp 10 hk på en yanmar.. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Yanmar er jo kongen, men vil jo tro du vil ha glede av de 10 ekstra hk i volvoen.. er det mye ekstra å komme opp 10 hk på en yanmar.. Helt enig med Sollux 27 i begge poengene! I tillegg har jeg nylig erfart (dessverre) at det er viktig hvor servicepunktene er plassert. På min Polar 20 hadde jeg Volvo 18 hk diesel. Her skulle impeller skiftes hvert år. Ingen problem da den satt veldig lett plassert. I nåværende snekke har vi en 96 hk Yanmar. Her har de klart å plassere impelleren midt under motoren. Når motoren er montert nede i en veldig trang brønn er det helt umulig å skifte denne impelleren. Som sagt, sjekk hvor de viktigste servicepunktene er plassert på de aktuelle motorene. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 En ting til: Jeg er Yanmar-fan, men konstaterer at det er mange flere Volvo Penta verksteder enn Yanmar verksteder langs kysten. Hvilke servicemuligheter har du i nærheten av der du skal ha båten? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Sollux 27 Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Det med service verksted står vel i stil med hvor mye de har å gjøre, hehe.. De kan jo ikke holde liv i like mange yanmar verksted... (ingentig å gjøre). hehe Det var en spøk. Men ville gått for yanmar... Det er MYE lettere og omsette en gang i tiden når du vil selge.... Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 De kan jo ikke holde liv i like mange yanmar verksted... (ingentig å gjøre). hehe I nåværende snekke har vi en 96 hk Yanmar. Her har de klart å plassere impelleren midt under motoren. Når motoren er montert nede i en veldig trang brønn er det helt umulig å skifte denne impelleren. Det er nesten så jeg mistenker Yanmar for å ha tenkt på verkstedene da de konstruerte min motor. Det er komplett umulig for en vanlig person å skifte impelleren selv. Men, dette er en avsporing fra trådens tema. Poenget er fortsatt; sjekk tilgangen på servicepunkter på aktuell maskin - og hvor verksteder er lokalisert i forhold til der du har båten. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
LM 605 Svart 2.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Tror nok Volvo Penta ligger noe foran når det gjelder servicemuligheter i Kristiansand. Der har jo Sørlandets Sylinderservice sin butikk og verksted med stor kompetanse, servicebiler etc. Yanmar er jeg litt mere usikker på her i Kristiansandsområdet ang. service. Det er vel båtutstyrsforretningen Navigare som har ansvaret for service, deler, etc., i tillegg til noen mobile reperatører? Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Navigare har verksted på lumber.... Det er i kr, sand.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Var ikke kjent med at Navigare har verksted på Lumber, men takker for opplysningen. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Jeg ville definitivt valg Yanmar og tror det er Yanmar verksted eller i alle fall forhandler i Grimstad.ddd Sitér dette innlegget Link to post
Tuta Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Jeg har satt inn flere typer motorer i Polar, men uten tvil passer Yanmar, 28 hk best. Sikkert ikke noe feil med Volvo, men motoren er for stor. Båten blir innstabil. Det er jo tross alt en deplassementbåt. Med 28 hk Yanmar blir toppfarten ca. 11-12 kn. Imidlertid er "komfortfarten" ca. 7-8 kn og der går båten desidert best. Uansett, burde du ikke kjøpe motor større enn maks 30 HK. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Ser du har en del kjennskap til motormonteringen i Polarbåtene, "Tuta". Hva mener du om Polar 22 , kontra Polar 20? Naturligvis er 22 foteren noe større, litt mere innredning, etc, men ellers er de vel forholdsvis like. Har du noen erfaring med sjøegenskapene til disse to snekkene? Har forsåvidt vurdert begge alternativene, men er fremdeles noe usikker. Er Yanmar`s 28hesters motor for stor for 20 foteren eller må man ned i mindre motor på denne? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Har YM30 i seilbåten min og er imponert over kreftene i denne lille tassen. Ang servicepunkter så er dette veldig kurrant på denne, impelleren står helt i front, men selvsagt kan det komme noe i veien i enkelte båter, men da er det ikke motoren, men motorrommet/plasseringen av motoren det er noe i veien med vil jeg si... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Hansi Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Litt i tvil men hadde nok gått for Volvo, årsak 10 hk større motor. Begge er vel ok motorer selv om Yanmar muligens har et bedre rykte. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 http://www.klikk.no/motor/baat/article479989.ece foreslår den her jeg selv om jeg tviler på at miljøregnskapet blir noe bedre enn med en 38 hk diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Min Polar 22 fra 1970 har fortsatt den gamle Marna 12Hk bensin, som dunker så pent som bare en tung bensinmotor kan. Så å gå over til hurtigående mangesylindret diesel fra VP eller Yanmar blir som å velge mellom pest og kolera Når det er sagt har jeg benyttet anledningen til å undersøke litt rundt nye Polar 22 Classic (min er samme båt, bare originalen med heltre mahogny dollbord og vindskjermer, ikke noe laminat her nei) Selgerne har gjort ett poeng av at VP'en med sine fire sylindre vibrerer mye mindre enn Yanmar. Jeg kan ikke verifisere dette på noen måte, men det kan være ett moment. Høyfrekvent risting fra en dieselmotor med litt hard gange er bedrøvelig synes jeg. Prøv å få en prøvetur i båter med begge alternativene. Enkeltes skrekk for VP synes jeg er litt overdrevet. Hvis ikke jeg husker feil er de verdens største leverandør av små dieselmotorer til båter. Tror nok det er flere fornøyde enn missfornøyde VP-eiere rundt omkring. Ett alternativ er selvsagt å kjøpe en fabrikksoverhalt Marna RG12. Koster ca 40 000,-. Da har du motor i minst 50 framover. Og så deilig lyd når man dørjer på tomgang kommer en diesel aldri til å lage Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hva er prisen på de to motorene, eller eventuelt prisforskjellen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
LM 605 Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Nå gjaldt dette et tilbud på nevnte båt innkludert en del extrautstyr. Prismessig kom de faktisk temmelig likt ut, i og med Volvo Penta er hovedleverandøren til Polar, så montering av Yanmar krever litt andre motorfester i båten, etc. Syntes kanskje det var litt rart at prisene var like, Yanmaren er jo en betydelig rimeligere motor prismessig etter det jeg har funnet ut? Nå har jeg også begynnt å kikke litt på Skager 660 som et alternativ. Den blir levert med Yanmar i div. størrelser. Et annet skrog, noe lenger og noe mer bredde,selvlensing, pluss masse av innredningsmuligheter, enn spennende båt. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hve med en Marex 21 Duckie? http://www.marex.no/sider/Duckie/duckie.htm Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
LM 605 Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Duckien er jo meget artig, både innredning og div. detaljer er jo meget bra. Men dette er jo en båt som stort sett blir levert med store motorer tilpasset det spesielle skroget.( Det er vel faktisk nesten en helplaner), så mine planer harmonerer ikke helt med denne. Jeg kommer jo i fra en planende båt (Askeladden 605) ,så det var meningen og komme tilbake til snekkelivet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) I likheten med bilen har Marex 21 Duckie trinnløs fartsregulator. Snekkelivet er kjempekomfortabelt med en stor motor som brummer på høy tomgang når man går i følge med andre båtvenner. Ellers så fant jeg en 2001 Marex 21 Flexi på finn, den var veldig fin: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18238579 Redigert 16.August.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Bjørnar A Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hei. Har hatt Polar 22 med volvo 28hk. Båt og motor var 05mod. Var godt fornøyd med motor, gjorde ca 12knop med 2 personer men skroget trives best mellom 6 og 8. Vi var ikke fornøyde med sjøegenskapene til Polaren. syns skroget er for gammeldags og smalt. Båten var vinglete, og man fikk fort sjøsprut over vindskjerm hvis det blåste. Jeg ville nok kikket litt på andre snekker som er konstruert i nyere tid, disse har ofte smartere løsninger. Ser Duckie er nevnt over, og denne er utrolig mye mer stødig en Polaren, og har mange smarte løsninger. Det går jo an å kjøre i snekke fart med Duckien også. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Er nok enig med Bjørnar A at Polaren er veldig rank. Dette er jo tross alt et gammelt skrog som er uforandret på 40år. Nyere snekker har naturligvis mere smarte løsninger som mere bredde(stødigere båt), dreggluker foran og bak, selvlensing, etc. etc. Men i størrelsen 20-22fot er der ikke så mange å velge mellom? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.