Jump to content

Ny Polar 22 med Yanmar 3-ym-30 eller Volvo d-2-40

LM 605

Recommended Posts

Sitter og funderer fælt på mulig nybåtkjøp, men er litt usikker på motorvalg i en Polar 22. Enten en Yanmar 28hk(3-syl). eller en Volvo Penta på 38hk(4-syl). Har hatt Yanmar tidligere(3-gmd), så kjenner jo litt til det merket. Har aldri hatt Volvo Penta, men hører mye bra omtale av nevnte motor.(d-2-40) Har noen synspunkter eller erfaringer med noen av de to motorene?

Yanmar er jo kongen, men vil jo tro du vil ha glede av de 10 ekstra hk i volvoen.. er det mye ekstra å komme opp 10 hk på en yanmar..

Helt enig med Sollux 27 i begge poengene!

I tillegg har jeg nylig erfart (dessverre) at det er viktig hvor servicepunktene er plassert.

På min Polar 20 hadde jeg Volvo 18 hk diesel. Her skulle impeller skiftes hvert år. Ingen problem da den satt veldig lett plassert.

I nåværende snekke har vi en 96 hk Yanmar. Her har de klart å plassere impelleren midt under motoren. Når motoren er montert nede i en veldig trang brønn er det helt umulig å skifte denne impelleren.

Som sagt, sjekk hvor de viktigste servicepunktene er plassert på de aktuelle motorene.

Buster X med Yamaha 70

De kan jo ikke holde liv i like mange yanmar verksted... (ingentig å gjøre). hehe
I nåværende snekke har vi en 96 hk Yanmar. Her har de klart å plassere impelleren midt under motoren. Når motoren er montert nede i en veldig trang brønn er det helt umulig å skifte denne impelleren.

Det er nesten så jeg mistenker Yanmar for å ha tenkt på verkstedene da de konstruerte min motor. Det er komplett umulig for en vanlig person å skifte impelleren selv.

Men, dette er en avsporing fra trådens tema.

Poenget er fortsatt; sjekk tilgangen på servicepunkter på aktuell maskin - og hvor verksteder er lokalisert i forhold til der du har båten.

Buster X med Yamaha 70

Tror nok Volvo Penta ligger noe foran når det gjelder servicemuligheter i Kristiansand. Der har jo Sørlandets Sylinderservice sin butikk og verksted med stor kompetanse, servicebiler etc. Yanmar er jeg litt mere usikker på her i Kristiansandsområdet ang. service. Det er vel båtutstyrsforretningen Navigare som har ansvaret for service, deler, etc., i tillegg til noen mobile reperatører?

Jeg har satt inn flere typer motorer i Polar, men uten tvil passer Yanmar, 28 hk best.

Sikkert ikke noe feil med Volvo, men motoren er for stor. Båten blir innstabil. Det er jo tross alt en deplassementbåt.

Med 28 hk Yanmar blir toppfarten ca. 11-12 kn. Imidlertid er "komfortfarten" ca. 7-8 kn og der går båten desidert best.

Uansett, burde du ikke kjøpe motor større enn maks 30 HK.

Ser du har en del kjennskap til motormonteringen i Polarbåtene, "Tuta". Hva mener du om Polar 22 , kontra Polar 20? Naturligvis er 22 foteren noe større, litt mere innredning, etc, men ellers er de vel forholdsvis like. Har du noen erfaring med sjøegenskapene til disse to snekkene? Har forsåvidt vurdert begge alternativene, men er fremdeles noe usikker. Er Yanmar`s 28hesters motor for stor for 20 foteren eller må man ned i mindre motor på denne?

Har YM30 i seilbåten min og er imponert over kreftene i denne lille tassen. Ang servicepunkter så er dette veldig kurrant på denne, impelleren står helt i front, men selvsagt kan det komme noe i veien i enkelte båter, men da er det ikke motoren, men motorrommet/plasseringen av motoren det er noe i veien med vil jeg si...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 2 uker senere...

Min Polar 22 fra 1970 har fortsatt den gamle Marna 12Hk bensin, som dunker så pent som bare en tung bensinmotor kan. Så å gå over til hurtigående mangesylindret diesel fra VP eller Yanmar blir som å velge mellom pest og kolera :lol:

Når det er sagt har jeg benyttet anledningen til å undersøke litt rundt nye Polar 22 Classic (min er samme båt, bare originalen med heltre mahogny dollbord og vindskjermer, ikke noe laminat her nei)

Selgerne har gjort ett poeng av at VP'en med sine fire sylindre vibrerer mye mindre enn Yanmar. Jeg kan ikke verifisere dette på noen måte, men det kan være ett moment. Høyfrekvent risting fra en dieselmotor med litt hard gange er bedrøvelig synes jeg.

Prøv å få en prøvetur i båter med begge alternativene.

Enkeltes skrekk for VP synes jeg er litt overdrevet. Hvis ikke jeg husker feil er de verdens største leverandør av små dieselmotorer til båter. Tror nok det er flere fornøyde enn missfornøyde VP-eiere rundt omkring.

Ett alternativ er selvsagt å kjøpe en fabrikksoverhalt Marna RG12. Koster ca 40 000,-. Da har du motor i minst 50 framover. Og så deilig lyd når man dørjer på tomgang kommer en diesel aldri til å lage :smash:

Nå gjaldt dette et tilbud på nevnte båt innkludert en del extrautstyr. Prismessig kom de faktisk temmelig likt ut, i og med Volvo Penta er hovedleverandøren til Polar, så montering av Yanmar krever litt andre motorfester i båten, etc. Syntes kanskje det var litt rart at prisene var like, Yanmaren er jo en betydelig rimeligere motor prismessig etter det jeg har funnet ut? Nå har jeg også begynnt å kikke litt på Skager 660 som et alternativ. Den blir levert med Yanmar i div. størrelser. Et annet skrog, noe lenger og noe mer bredde,selvlensing, pluss masse av innredningsmuligheter, enn spennende båt.

Duckien er jo meget artig, både innredning og div. detaljer er jo meget bra. Men dette er jo en båt som stort sett blir levert med store motorer tilpasset det spesielle skroget.( Det er vel faktisk nesten en helplaner), så mine planer harmonerer ikke helt med denne. Jeg kommer jo i fra en planende båt (Askeladden 605) ,så det var meningen og komme tilbake til snekkelivet igjen.

I likheten med bilen har Marex 21 Duckie trinnløs fartsregulator.

Snekkelivet er kjempekomfortabelt med en stor motor som brummer på høy tomgang når man går i følge med andre båtvenner.

Ellers så fant jeg en 2001 Marex 21 Flexi på finn, den var veldig fin: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18238579

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Hei. Har hatt Polar 22 med volvo 28hk. Båt og motor var 05mod. Var godt fornøyd med motor, gjorde ca 12knop med 2 personer men skroget trives best mellom 6 og 8. Vi var ikke fornøyde med sjøegenskapene til Polaren. syns skroget er for gammeldags og smalt. Båten var vinglete, og man fikk fort sjøsprut over vindskjerm hvis det blåste.

Jeg ville nok kikket litt på andre snekker som er konstruert i nyere tid, disse har ofte smartere løsninger. Ser Duckie er nevnt over, og denne er utrolig mye mer stødig en Polaren, og har mange smarte løsninger. Det går jo an å kjøre i snekke fart med Duckien også. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...