carmina Startet 25.Juni.2004 Del på Facebook Startet 25.Juni.2004 Vurderer å skifte vifte til varmeradiatoren, som produserer varmluft til kahytten. Har propellvifte, vil montere sneglehusvifte. Skal denne monterast med akslingen horisontalt eller vertikalt? går ut frå at motoren vil belaste lageret feil om den står vertikalt. men om det har noko å seie, veit eg ikkje. Vifta har stått i ein Mazda 323. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Monter den slik som den stod i bilen. Monterer du den horisontalt gjør du i hvert fall ikke feil. Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 25.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Veit ikkje korleis den stod i bilen. Horisontal montering - det er vel spindelen som då skal ligge horisontalt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Slike vifter står alltid med akslingen horisontalt. Ardic sier at vertikal montasje reduserer levetiden for deres defroster, uten noe nærmere spes. http://www.termomarin.no/contentframes/bru...12WA_1024WA.pdf Vil tro at de også kan støye mer hvis de står vertikalt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Slike vifter står alltid med akslingen horisontalt. Ardic sier at vertikal montasje reduserer levetiden for deres defroster, uten noe nærmere spes. http://www.termomarin.no/contentframes/bru...12WA_1024WA.pdf Vil tro at de også kan støye mer hvis de står vertikalt. Kommer an på om vifta/motor har truslager, kan ikke tenke meg at en slik billigdings har det... Derfor anbfales i utgangspunktet horisontal montering. Slik vi begge foreslår. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Dette er elementert(i min bransje). Dersom lagrene har "glideringer" mellom vifte og lagre kan denne montgeres som du vil. Dersom disse ikke er tilstede bør viften monteres vannrett, dvs, den må vile på lagrene......Dette dersom det er "messinglagre, glidelagre". er det kulelagre, monter som du vil......... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
carmina Svart 28.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Takk for svar! Har smått med plass ombord, men skal nok finne ut av det med vifta montert på beste måte. Ein annan ting er spørsmålet om varme, der er nok ein effektiv radiator veldig viktig, for min ferskvasskjølte Sabb bringar ikkje all verden inn i radiatoren, ca 60-80 gr. Ardic-modulen er nok effektiv, men veit ikkje heilt kva den er god for med slik temperatur. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.