Jump to content

plassering av sneglehusvifte -


carmina

Recommended Posts

Vurderer å skifte vifte til varmeradiatoren, som produserer varmluft til kahytten. Har propellvifte, vil montere sneglehusvifte. Skal denne monterast med akslingen horisontalt eller vertikalt? går ut frå at motoren vil belaste lageret feil om den står vertikalt. men om det har noko å seie, veit eg ikkje. Vifta har stått i ein Mazda 323.

mvh

Link to post
Share on other sites

Slike vifter står alltid med akslingen horisontalt.

 

Ardic sier at vertikal montasje reduserer levetiden for deres defroster, uten noe nærmere spes.

http://www.termomarin.no/contentframes/bru...12WA_1024WA.pdf

 

Vil tro at de også kan støye mer hvis de står vertikalt.

Kommer an på om vifta/motor har truslager, kan ikke tenke meg at en slik billigdings har det... Derfor anbfales i utgangspunktet horisontal montering. Slik vi begge foreslår.

Link to post
Share on other sites

Dette er elementert(i min bransje). Dersom lagrene har "glideringer" mellom vifte og lagre kan denne montgeres som du vil. Dersom disse ikke er tilstede bør viften monteres vannrett, dvs, den må vile på lagrene......Dette dersom det er "messinglagre, glidelagre". er det kulelagre, monter som du vil.........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Har smått med plass ombord, men skal nok finne ut av det med vifta montert på beste måte. Ein annan ting er spørsmålet om varme, der er nok ein effektiv radiator veldig viktig, for min ferskvasskjølte Sabb  bringar ikkje all verden inn i radiatoren, ca 60-80 gr.

Ardic-modulen er nok effektiv, men veit ikkje heilt kva den er god for med slik temperatur.

mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...