Jump to content

Har noen erfaringer med OMC 4,3 V6 bensin fra 1990-1994 ?


småbåtentusiasten

Recommended Posts

Jeg hadde en slik motor i en Skibsplast 670 VS. Motoren var den ingen problemer med, drevet var imidlertid ikke helt 100%. Den var vanskelig å sette i fri noen ganger - når jeg da skrudde av motoren "klakket" den rett ut av gear... Tror det var noe el. greier som ikke var helt som det skulle. På denne båten som jeg mener å huske veide 1250 kg - klarte den 28 knop og båten virket som noe undermotorisert.

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Link to post
Share on other sites

Tror det er en bra motor. Aggregatet er egentlig veldig bra, men krever som alle andre vedlikehgold for å snurre bra. Dette med girprob skyldes ofte 2 ting. Den ene er noe som heter esa (elektric shift assist) og senker rpm ved giring så det skal gå mer smidig.

 

Det andre er ofte sliten gearwire ned i drevet og behøver ikke være det dyreste om du følger denne linken : http://www.hastings.org/~stuart/cobra/

Redigert av lassepelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(Hei Lasse.)

"Egentlig" betyr "ikke" :lol:

"Jeg er egentlig avholdsmann" betyr "jeg er ikke avholdsmann". :drink:

 

Takk for linken til den engelske teksten. Har sett at noen har problemer med at drevet hopper ut av gir ved belastning.

SX-drevet ser ikke ut til være særlig utbredt?

 

Men Volvo Penta har fremdeles deler till det? I tilfelle hvor lenge?

OMC kan altså ikke kobles til Alpha eller Bravo drev?

 

Er Alpha-drevet for spinkelt for Draco 20 / 23 ?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har en Draco 2000 -78 mod med -94 mod OMC 4.3L 175HP, modellnr 432APRJVN. Motoren går som ei klokke men så har den også hatt høstservice og vårklargjøring hvert år og drevet er demontert hver høst og lagret innendørs og dette har selvfølgelig mye å si for påliteligheten.

 

Vi kjørte båten fra Søgne til Larvik og tilbake i sommer, en tur på 100 nm. Vi brukte ca 6 timer hver vei pga en del sjø men det var ikke noe antydning til problemer med motoren. Den jobbet jevnt på 2700 rpm som gir en cruisefart på 18-20 knop, avhenging av last og sjøforhold.

 

Jeg synes at motoren er perfekt til denne båten som gjør drøyt 40 knop ved 4200 rpm (OWT) med original 14 1/2"x19" 3-blads alu propell. Skal bestille en 4-blads Apollo stålpropell i 14 1/8"x20" for å få enda bedre utnyttelse av motoren.

 

Håper dette var til nytte.

Link to post
Share on other sites

Den jobbet jevnt på 2700 rpm som gir en cruisefart på 18-20 knop, avhenging av last og sjøforhold.

 

Jeg synes at motoren er perfekt til denne båten som gjør drøyt 40 knop ved 4200 rpm (OWT) med original 14 1/2"x19" 3-blads alu propell. Skal bestille en 4-blads Apollo stålpropell i 14 1/8"x20" for å få enda bedre utnyttelse av motoren.

 

Hvor tung er denne båten?

 

Og vil ikke en 14 1/8"x20" propell gi lavere turtall?

Link to post
Share on other sites

Hvor tung er denne båten?

 

Og vil ikke en 14 1/8"x20" propell gi lavere turtall?

 

Mener at den veien rundt 1300 kg uten last men er ikke helt sikker...

 

Når det gjelder propellen så er stigningen 1" mer men til gjengjeld er diameteren 3/8" mindre så jeg skulle tro at WOT-turtallet vil holde seg i omtrent samme område som i dag. Om turtallet synker noe så er det ikke så farlig siden båten brukes mest til cruising og kun en sjelden gang til tube- og vannski-kjøring. Det viktigste er at en 4-blads propell vil gi jevnere gange og bedre grep i vannet (etter det jeg har lest på nettet de siste dagene :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Mener at den veien rundt 1300 kg uten last men er ikke helt sikker...

 

Når det gjelder propellen så er stigningen 1" mer men til gjengjeld er diameteren 3/8" mindre så jeg skulle tro at WOT-turtallet vil holde seg i omtrent samme område som i dag. Om turtallet synker noe så er det ikke så farlig siden båten brukes mest til cruising og kun en sjelden gang til

 

Diameteren vil ikke ha noe å si for turtallet på motoren. Du vil få en tomme mer i stigning, noe som vil tilsvare 150-200 rpm. Hvilket turtall skal denne motoren ha på fullt? Med den propellen du ønsker så er det fare for at du kommer under 4000 rpm og det er ikke mye på den motoren vil jeg tro..

Link to post
Share on other sites

Diameteren vil ikke ha noe å si for turtallet på motoren. Du vil få en tomme mer i stigning, noe som vil tilsvare 150-200 rpm. Hvilket turtall skal denne motoren ha på fullt? Med den propellen du ønsker så er det fare for at du kommer under 4000 rpm og det er ikke mye på den motoren vil jeg tro..

 

Takk for tilbakeemeldingen :)

 

WOT skal ligge på 4200-4600 for denne motoren. Skal sette på originalpropen (14 1/2x19) igjen for å teste hva WOT ligger på med denne. Er du sikker på at ikke diameteren har noe å si på turtallet?

 

Det er også viktig å tenke på at jeg primært ønsker lavere planefart og lavere rpm ved cruising (20-25 knop). Neste propstørrelse ned blir 4 3/8x18 og jeg er redd at turtallet vil bli for høyt da. Jeg kjører akkurat nå på en 15x17 (1/2" større diam men hele 2" mindre stigning enn originalen) og da ligger WOT helt i overkant (4700-4800)

Link to post
Share on other sites

Diameteren har mest å si for 'grepet' som propellen har i vannet. Jeg synes at du allerede har veldig lavt turtall ved planefart. det er vanskelig å oppnå lavere planefart OG lavere turtall. Bruker du en lettere propell ( 17 toms) så vil du ha en lavere planefart men også et høyere turtall. Selv har jeg en 4.3 Mercruiser med samme propell som du har ( 19 toms) Jeg oppnår 32 knop og maks turtall på 4400. Motorens område på WOT er 4400 - 4800. Du bør ligge på en 4400 rpm hvis du kan få det til. Da trives motoren bedre og går ikke for tungt. Under under 4200 bør du ikke ligge.

Redigert av DC6500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trådstarter takker for alle innspill.

Det ble seilbåt i stedet.

Dere må gjerne fortsette å omtale denne motoren fordi Volvo er beskrevet opp og ned ad stolper.

Synes seksere og åttere er best egnet for større og tyngre båter (som Draco 20 og større ) fordi motorgangen blir mye roligere enn disse gamle firerne som har hatt en tungt liv pr stempelslag i høyere fart.

Motorlyd blir mer "vræææl", (jeg pines) enn bruumm (jeg orker).

De tunge og solide Dracoene glir ikke så lett over vannet...

Link to post
Share on other sites

Trådstarter takker for alle innspill.

Det ble seilbåt i stedet.

Motorlyd blir mer "vræææl", (jeg pines) enn bruumm (jeg orker).

 

Ja, men da må vi få lov til å gratulere med et godt og fornuftig valg. Også et valg som speiler miljøinteresse, ved at man kan forflytte seg over havet uten bruk av diesel.

 

Og så behøver man naturligvis ikke tenke så mye på motor. Hulda har en V8, skikkelig USA-motor med mye bruumm. Og en skvett seil når jeg ikke orker bruumm'en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...