småbåtentusiasten Startet 2.August.2009 Del på Facebook Startet 2.August.2009 Vurderer en slik motor med én forgasser. (Har søkt i basen her, men uten hell) Har dere råd eller erfaringer, gjerne vurdert opp mot andre motorer? Det siste jeg ønsker er en upålitelig motor. Gleder meg til å se erfaringsmengden med så mange medlemmer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wrooar Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Jeg hadde en slik motor i en Skibsplast 670 VS. Motoren var den ingen problemer med, drevet var imidlertid ikke helt 100%. Den var vanskelig å sette i fri noen ganger - når jeg da skrudde av motoren "klakket" den rett ut av gear... Tror det var noe el. greier som ikke var helt som det skulle. På denne båten som jeg mener å huske veide 1250 kg - klarte den 28 knop og båten virket som noe undermotorisert. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
lassepelle Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 (redigert) Tror det er en bra motor. Aggregatet er egentlig veldig bra, men krever som alle andre vedlikehgold for å snurre bra. Dette med girprob skyldes ofte 2 ting. Den ene er noe som heter esa (elektric shift assist) og senker rpm ved giring så det skal gå mer smidig. Det andre er ofte sliten gearwire ned i drevet og behøver ikke være det dyreste om du følger denne linken : http://www.hastings.org/~stuart/cobra/ Redigert 2.August.2009 av lassepelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lassepelle Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Ble du noe klokere? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 (Hei Lasse.) "Egentlig" betyr "ikke" "Jeg er egentlig avholdsmann" betyr "jeg er ikke avholdsmann". Takk for linken til den engelske teksten. Har sett at noen har problemer med at drevet hopper ut av gir ved belastning. SX-drevet ser ikke ut til være særlig utbredt? Men Volvo Penta har fremdeles deler till det? I tilfelle hvor lenge? OMC kan altså ikke kobles til Alpha eller Bravo drev? Er Alpha-drevet for spinkelt for Draco 20 / 23 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wrooar Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Det er ikke noe problem å få tak i deler til denne motoren sjekk bl.a. www.rt-fritid.no. Tror ikke Volvo Penta fører deler til OMC Cobra drevet. Volvo sitt SX drev er vel en videreutvikling av OMC Cobra drevet - så litt usikker på hvor mange av disse delene som går om hverandre. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy 22 HC Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Jeg for min del har ikke hørt om annet en problemer og mye banning og sverting når det gjelder OMC. Er nok en grunn til at det er sjelden eller aldri du ser OMC i nyere båter... Min personlige erfaring da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wrooar Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Grunnen til at du ikke ser OMC i nyere båter er fordi de ikke lages lenger - de ble vel kjøpt opp av Volvo en gang på nittitallet. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
ZonkTheBear Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hei. Jeg har en Draco 2000 -78 mod med -94 mod OMC 4.3L 175HP, modellnr 432APRJVN. Motoren går som ei klokke men så har den også hatt høstservice og vårklargjøring hvert år og drevet er demontert hver høst og lagret innendørs og dette har selvfølgelig mye å si for påliteligheten. Vi kjørte båten fra Søgne til Larvik og tilbake i sommer, en tur på 100 nm. Vi brukte ca 6 timer hver vei pga en del sjø men det var ikke noe antydning til problemer med motoren. Den jobbet jevnt på 2700 rpm som gir en cruisefart på 18-20 knop, avhenging av last og sjøforhold. Jeg synes at motoren er perfekt til denne båten som gjør drøyt 40 knop ved 4200 rpm (OWT) med original 14 1/2"x19" 3-blads alu propell. Skal bestille en 4-blads Apollo stålpropell i 14 1/8"x20" for å få enda bedre utnyttelse av motoren. Håper dette var til nytte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lassepelle Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Ang service på omc så vet jeg at http://www.jeloy-baatsenter.no har allt av deler og kunnskap i sitt verksted :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Den jobbet jevnt på 2700 rpm som gir en cruisefart på 18-20 knop, avhenging av last og sjøforhold. Jeg synes at motoren er perfekt til denne båten som gjør drøyt 40 knop ved 4200 rpm (OWT) med original 14 1/2"x19" 3-blads alu propell. Skal bestille en 4-blads Apollo stålpropell i 14 1/8"x20" for å få enda bedre utnyttelse av motoren. Hvor tung er denne båten? Og vil ikke en 14 1/8"x20" propell gi lavere turtall? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ZonkTheBear Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hvor tung er denne båten? Og vil ikke en 14 1/8"x20" propell gi lavere turtall? Mener at den veien rundt 1300 kg uten last men er ikke helt sikker... Når det gjelder propellen så er stigningen 1" mer men til gjengjeld er diameteren 3/8" mindre så jeg skulle tro at WOT-turtallet vil holde seg i omtrent samme område som i dag. Om turtallet synker noe så er det ikke så farlig siden båten brukes mest til cruising og kun en sjelden gang til tube- og vannski-kjøring. Det viktigste er at en 4-blads propell vil gi jevnere gange og bedre grep i vannet (etter det jeg har lest på nettet de siste dagene ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Mener at den veien rundt 1300 kg uten last men er ikke helt sikker... Når det gjelder propellen så er stigningen 1" mer men til gjengjeld er diameteren 3/8" mindre så jeg skulle tro at WOT-turtallet vil holde seg i omtrent samme område som i dag. Om turtallet synker noe så er det ikke så farlig siden båten brukes mest til cruising og kun en sjelden gang til Diameteren vil ikke ha noe å si for turtallet på motoren. Du vil få en tomme mer i stigning, noe som vil tilsvare 150-200 rpm. Hvilket turtall skal denne motoren ha på fullt? Med den propellen du ønsker så er det fare for at du kommer under 4000 rpm og det er ikke mye på den motoren vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ZonkTheBear Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Diameteren vil ikke ha noe å si for turtallet på motoren. Du vil få en tomme mer i stigning, noe som vil tilsvare 150-200 rpm. Hvilket turtall skal denne motoren ha på fullt? Med den propellen du ønsker så er det fare for at du kommer under 4000 rpm og det er ikke mye på den motoren vil jeg tro.. Takk for tilbakeemeldingen :) WOT skal ligge på 4200-4600 for denne motoren. Skal sette på originalpropen (14 1/2x19) igjen for å teste hva WOT ligger på med denne. Er du sikker på at ikke diameteren har noe å si på turtallet? Det er også viktig å tenke på at jeg primært ønsker lavere planefart og lavere rpm ved cruising (20-25 knop). Neste propstørrelse ned blir 4 3/8x18 og jeg er redd at turtallet vil bli for høyt da. Jeg kjører akkurat nå på en 15x17 (1/2" større diam men hele 2" mindre stigning enn originalen) og da ligger WOT helt i overkant (4700-4800) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 (redigert) Diameteren har mest å si for 'grepet' som propellen har i vannet. Jeg synes at du allerede har veldig lavt turtall ved planefart. det er vanskelig å oppnå lavere planefart OG lavere turtall. Bruker du en lettere propell ( 17 toms) så vil du ha en lavere planefart men også et høyere turtall. Selv har jeg en 4.3 Mercruiser med samme propell som du har ( 19 toms) Jeg oppnår 32 knop og maks turtall på 4400. Motorens område på WOT er 4400 - 4800. Du bør ligge på en 4400 rpm hvis du kan få det til. Da trives motoren bedre og går ikke for tungt. Under under 4200 bør du ikke ligge. Redigert 13.August.2009 av DC6500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 14.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2009 Trådstarter takker for alle innspill. Det ble seilbåt i stedet. Dere må gjerne fortsette å omtale denne motoren fordi Volvo er beskrevet opp og ned ad stolper. Synes seksere og åttere er best egnet for større og tyngre båter (som Draco 20 og større ) fordi motorgangen blir mye roligere enn disse gamle firerne som har hatt en tungt liv pr stempelslag i høyere fart. Motorlyd blir mer "vræææl", (jeg pines) enn bruumm (jeg orker). De tunge og solide Dracoene glir ikke så lett over vannet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Trådstarter takker for alle innspill.Det ble seilbåt i stedet. Motorlyd blir mer "vræææl", (jeg pines) enn bruumm (jeg orker). Ja, men da må vi få lov til å gratulere med et godt og fornuftig valg. Også et valg som speiler miljøinteresse, ved at man kan forflytte seg over havet uten bruk av diesel. Og så behøver man naturligvis ikke tenke så mye på motor. Hulda har en V8, skikkelig USA-motor med mye bruumm. Og en skvett seil når jeg ikke orker bruumm'en. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.