2xDiesel Startet 2.August.2009 Del på Facebook Startet 2.August.2009 Hei! Har man 1 motor har jeg skjønt at man kobler + og - på batteriet. Hvis man har 2 motorer, er det da bare å koble + og - fra denne på samme plass som kablene fra motor nr.1? Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17767 Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Ja, man kan gjøre det. F.eks. hvis man har en stor batteribenk som takler mye utlading uten å få problemer med start uansett. Men praktisk sett kan man også diskutere nytteverdien, i hvert fall mht. skille mellom start og forbruk. Ellers finnes det flere som praktiserer akkurat det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2009 Tusen takk dere! Dette var digg lesing for en nybegynner! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Om man har én eller to motorer spiller vel egentlig ingen rolle ift å få startet. Å starte en motor trekker i størrelsesorden 1Ah, blir raskt erstattet når den begynner å lade. Dynamoen på den motoren som går vil også bidra til en lettere start av motor nr 2. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Å starte en motor trekker i størrelsesorden 1Ah, blir raskt erstattet når den begynner å lade. ..... ..... så sant man ikke ha brukt strøm "i tre dager" på uthavn, kanskje. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 selv da. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2009 Linken jeg fikk lenger oppe i tråden her var utrolig bra! Av og til ser jeg det refereses til "Volvo Penta lading". Hva betyr det? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Regner med at det er regulator med mulighet for ekstern føling av spenningen, via den berømte "gule kabelen". Denne type regulator har vært brukt av VP i noen år, i utgangspunktet er kabelen koblet direkte til utgangen av dynamoen. Må flyttes til plusspol på batteriet skal det ha noe for seg. NB: til det batteriet som er direkte tilkoblet dynamoen, ikke forbruksbank etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.