Jump to content

Kobling mot batter 1 kontra 2 motorer


2xDiesel

Recommended Posts

Ja, man kan gjøre det.

F.eks. hvis man har en stor batteribenk som takler mye utlading uten å få problemer med start uansett.

Men praktisk sett kan man også diskutere nytteverdien, i hvert fall mht. skille mellom start og forbruk.

Ellers finnes det flere som praktiserer akkurat det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Om man har én eller to motorer spiller vel egentlig ingen rolle ift å få startet. Å starte en motor trekker i størrelsesorden 1Ah, blir raskt erstattet når den begynner å lade. Dynamoen på den motoren som går vil også bidra til en lettere start av motor nr 2.

Link to post
Å starte en motor trekker i størrelsesorden 1Ah, blir raskt erstattet når den begynner å lade. .....

..... så sant man ikke ha brukt strøm "i tre dager" på uthavn, kanskje. :wink:

 

:seeya::seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Regner med at det er regulator med mulighet for ekstern føling av spenningen, via den berømte "gule kabelen".

Denne type regulator har vært brukt av VP i noen år, i utgangspunktet er kabelen koblet direkte til utgangen av dynamoen. Må flyttes til plusspol på batteriet skal det ha noe for seg. NB: til det batteriet som er direkte tilkoblet dynamoen, ikke forbruksbank etc.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...