Jump to content

Male bufferpute på mob-båt, hva slags maling bør brukes?

Smiley

Recommended Posts

Jeg har akkurat gått til innkjøp av ny båt; en signal-orange, tidligere mob-båt på 17 fot. For at fruen og de håpefulle skal være villige til å sette sine (sjø)bein i den må den siviliseres endel. Skrog og alt annet i glassfiber er jo greit, der har toppcoat fra Star vist seg strålende tidligere. Offwhite blir nok fargen. Men... rundt hele båten har jeg jo innbakt "fender". Denne er trukket med presenningstoff. Jeg har fjernet det ytre slitetrekket, og sitter igjen med ei pute i et materiale som minner om kappellet på en lastebil. Denne er 2-farget i koksgrå og orange. Ønsket er å gjøre denne lysere grå på en penest mulig måte. Noen som har tips om hva slags maling / farge som bør bruke? Den bør jo være ganske fleksibel men allikevel sterk......

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Coelan fås i mange farger og er elastisk og fin. Dyr, men bra.

Hvis du har lyst til å eksperimentere med noe billig har Norrøna maling noe de kaller for flytende gummitetning. Vannbasert og vanntett, brukes som membran, til tetting av tak m.m. Men hvor godt den hefter på presenning aner jeg ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
.......

Ev. billakk uten å tilsette herder, har brukt det på gummibåt, det går bra. Tørker fort, men blir aldri hard:-)

Det vil ikke forbli "klissete" altså? Kanskje jeg skulle eksperimentere litt med topcoat uten /med lite herder og se hvordan det fungerer også. Dette skal jo ikke ha samme ekstreme behovet for elastisitet som en gummibåt har.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Hvis du først skal eksperimentere ville jeg heller gjort det med 1-komponent. Shipolin f.eks er en rimelig fleksibel maling, berengnet på trebåter. Burde kunne funke det også. Ellers så selges det jo spesialmaling for gummibåter også. Kanskje like godt å bruke noe du vet holder? Lite gøy når det begynner å sprekke opp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hempel Decolay er fleksibel og vanntett. Jeg har tidligere (forrige båt) brukt det til duken på hyttetaket og til duken i mastekragen.

Fås i flere farger (jeg har brukt grå), legges på i to-tre strøk. Gummiaktig struktur.

Kost rengjøres i vann.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det vil ikke forbli "klissete" altså? Kanskje jeg skulle eksperimentere litt med topcoat uten /med lite herder og se hvordan det fungerer også. Dette skal jo ikke ha samme ekstreme behovet for elastisitet som en gummibåt har.....

Nei, billakken tørker, men blir ikke klissete. Men heller ikke hard som herdet lakk. Sammenligne med epoksy eller polyester blir feil.

Og, det er ikke et ekspriment:-)

Jo. det finnes spesialmaling for gummi / polyester båter, men den er "galdyr", på små bokser / flasker, og finnes i et veldig begrenset fagevalg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...