Jump to content

Motorproblemer v/kald motor, Yanmar 3QM30


Lijanka

Recommended Posts

Hei,

 

I den siste perioden har jeg lagt merke til at ladelampa har begynt å blinke v/lavt turtall. Har regnet med at nå er børstene snart utslitt...

 

Men på St. Hans så begynte ladelampa å lyse konstant når jeg startet båten og også når jeg ga litt gass. Når jeg kjørte litt turtall, så forsvant "kreftene" i motoren og turtallet hoppet opp og ned (og alle insturmentbelysninger blinket).. Akkurat som når mopeden min for mange, mange år siden hadde rusk i forgasseren  :sailing:

Etter ca. 20 minutter så forsvant disse problemene og ladelampa slukket - alt var som normalt.

Prøvde igjen i dag -akkurat det samme skjedde. Problemer så lenge motoren var kald - 15/20 minutter etterpå (varm motor) så var alt OK. Eneste jeg merket da var at ladelampa blinket litt v/tomgang.

 

Har en enkel 3 sylindret Yanmar 3QM30, saltvannskjølt.

 

Hva er dette for noe tøys...??

 

Lijanka

-som rolig venter på fasiten

(på "baatplassen" finnes det mye kunnskap!)

Link to post

Har regnet med at nå er børstene snart utslitt...

Det kan høres slik ut for meg også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei Lijanka.

For et par år siden når vi var på ferie på sørlandet begynte instrumentene ombord og jage pluss at den ene ladelampen glødet og blinket om hverandre. Jeg sjekket flere muligheter men fant ikke noe som ga meg muligheten til å rette opp feilen før vi kom til Langesund,da ble alt svart. Det viste seg at hovedjordkabel til startbatteriet hadde løsnet slik at jordkabel fra dynamoen overtok jobben så lenge den holdt og tilslutt brandt den av. Festet jorden og byttet dynamoledning og alt var bare fryd og gammen. Det at motoren fusker skjønner jeg ikke hva kan være men det kan være helt andre årsaker hos deg. Sjekk minusen ombord det ligger muligens en årsak der.

Mvh Heira :lol:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

Det er ingen "elektrisk" sammenheng, men en dynamo kan belaste motoren opp mot etpar hester, og hvis den slår seg av og på vil dette kunne merkes godt på mindre motorer.

På Sylfiden hadde jeg en Yanmar 15 hk og installerte en 90 amp. dynamo. Når kraftverket banket inn, sank turtallet meget merkbart.

 

Det er heller ikke sant at diesler er uavhengig av elektrisk kraft. Moderne motorer har et datasystem tilkyttet motoren. Hulda, som har en gammel motor, har en dieselpumpe som er avhengig av elektrisitet for å kunne funke. Kutter strømmen er jernfokka død som en sild.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...