båtføreren Startet 3.August.2009 Del på Facebook Startet 3.August.2009 Da jeg skulle klappe til land viste det seg at jeg ikke fikk satt "krapylet" i fri. Trodde først det var noe galt med kontrollspaken men etter å ha koblet fra på overføringen ved siden av motor og testet med stort hell så viser det seg at det må være gått i lås inne i drevet. Noen som har kjennskap til dette ved denne type drev? og må denne båten på land for at jeg skal få dette fikset? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Du har olje på drevet? Feilen kan ligge i sjaltegaffelen mellom øvre og nedre del av drevet.. du må nok uansett på land for rep. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
båtføreren Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Du har olje på drevet?Feilen kan ligge i sjaltegaffelen mellom øvre og nedre del av drevet.. du må nok uansett på land for rep. Ja olje er det, Beholderren er full. Virker som om det er skjedd noe i forbindelsen ved sjalteren, Skal ta den på land en av dagene her å plukke ned drevet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Får du den i fri når du har stoppet motoren? Hvis du gjør det , så kan det være at bryteren som sitter på girvaieren, ikke virker som den skal. Den skal nemlig bryte strømmen til tenningen et kort øyeblikk slik at du får satt drevet i fri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Den "shift interrupt switch" 'en du snakker om DC6500 skal ikke være en nødvendighet for å få koblet gearet ut/inn. Et fungerende og korrekt justert gear koble begge veier men med noe mere kraft og "brutal" kobling. Men jeg er alikevel helt enig i at den bør sjekkes.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 (redigert) Beklager Brynjar, men den bryteren er der fordi den har en viktig funksjon. Og det er nettopp for å få giret i fri. Det er ikke mange justeringene å gjøre på det giret, det er stort sett vaieren som kan justeres. Og til og med når alt er perfekt justert, så SKAL det være vanskelig og til tider umulig å få drevet ut av gir når motoren går. Det er nemlig propellens motstand i vannet som 'låser' giret (eller clutch dog'en, sjalter på norsk) og når interrupt switchen aktiviseres et kort øyeblikk, forsvinner motstanden og clutch dog'en kan dras ut i fri. Klippet og limt fra mercruiser service manual: Shift Interrupter Switches Pre-Alpha, Alpha One and Alpha Gen II engines use a Shift Interrupter Switch. This switch allows the drive to shift back into neutral with less effort. If the switch is defective or disconnected it will be very difficult to get neutral. If the shift cable is bad, it can cause the switch to "over-activate" and stall the engine when you shift. Redigert 3.August.2009 av DC6500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtføreren Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Er ikke helt sikker på dette men ser det er en Switch på den brakketten hvor gearkabelen starter. Det er ikke mulig å få den i fri på noen måte. Får ikke gassen lenger tilbake enn rett før den skal i fri. Der stopper den. Jeg koblet så av gearwiren og da gikk den fint. Kobler på igjen og da stopper det. Virker rett å slett som om det har kjilt sede i drevet :) Har en Mercruiser vm 3.6 diesel rekkesekser og mercruiser alpha one 2 gen. Det som skjedde var at jeg hadde problemer med å få båten i plan da det var store bølger å mye folk i båten. Etter litt strev ble det litt lukt fra motor rommet og etter det så funket ikke gear lenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Ikke no' å beklage Jeg har erfart dette i praksis.. etter litt finlesing er sier vi omtrent det samme - bryteren har selvfølgelig sin funksjon ; den skal dempe motorturtallet et øyeblikk for å lette koblingen. Jeg påpeker bare at det godt kan fungere selv om bryteren ikke er i funksjon, vanskeligere ja - men skjelden umulig. Muligheten for at det er umulig å geare uten bryteren er alikevel tilstede. (ikke uenig der heller) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Ja da er vi enige da Men det ser ut som om problemet IKKE er bryteren i dette tilfellet. Er nok mere sannsynlig at noe har 'kilt' seg i drevet. Likte ikke helt setningen som inneholder 'lukt fra motorromet' Regner med at båten må på land og drevet må sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Executive Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Har en Mercruiser vm 3.6 diesel rekkesekser og mercruiser alpha one 2 gen. Hold oss oppdatert. Det blir spennende å se hva du finner ut. Jeg har alltid trodd at diesel av noe størrelse ikke var kompatibelt med Alpha One.... Hvordan virker i så fall bryteren på motor uten tenningssystem? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Ja der sier du noe..... Dette blir spennende Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco_1 Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Er ikke helt sikker på dette men ser det er en Switch på den brakketten hvor gearkabelen starter. Det er ikke mulig å få den i fri på noen måte. Får ikke gassen lenger tilbake enn rett før den skal i fri. Der stopper den. Jeg koblet så av gearwiren og da gikk den fint. Kobler på igjen og da stopper det. Virker rett å slett som om det har kjilt sede i drevet :) Har en Mercruiser vm 3.6 diesel rekkesekser og mercruiser alpha one 2 gen. Det som skjedde var at jeg hadde problemer med å få båten i plan da det var store bølger å mye folk i båten. Etter litt strev ble det litt lukt fra motor rommet og etter det så funket ikke gear lenger. Har du Dieselmotor på Alpha One? Der plejer for det meste at være Bravo drev på større dieselmotorer. De nye mindre Cummins Mercruiser diesel fås med Alpha One. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco_1 Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Hold oss oppdatert. Det blir spennende å se hva du finner ut. Jeg har alltid trodd at diesel av noe størrelse ikke var kompatibelt med Alpha One.... Hvordan virker i så fall bryteren på motor uten tenningssystem? Hey, jeg tænker på det samme, i samme øjeblik.................. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtføreren Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 (redigert) Ja dere sier noe. Ikke helt sikkert at det skal være så bra med dette drevet men båten går faktisk 31 knop ved 3700 omdreininger. Har ikke hatt noe problem tidligere med dette. 1995 mod. maxum 2400 scr ca: 2600 kg.' Motor 180 hk. turbo. Synes dette går gått jeg da :) Ligger jeg i 23 knop så går det ca: 17 liter i timen og det er ikke til å klage over :P EDIT : Kommer med tilbakemeldinger når jeg har tatt den på land å plukket den ned. Redigert 3.August.2009 av båtføreren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 En ting er sikkert. Du har en helt annen utveksling enn det jeg har på mitt drev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtføreren Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Noen som vet hvor det lønner seg å bestille deler til dette drevet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtføreren Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 (redigert) En ting er sikkert. Du har en helt annen utveksling enn det jeg har på mitt drev. Mener det er 1.50:1 Edit: Må legge til at det går an å kjøre båten fremover og det er ingen form for ulyder i drevet. Men det stopper seg når jeg nesten har den i friposisjon Redigert 3.August.2009 av båtføreren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Etter litt strev ble det litt lukt fra motor rommet og etter det så funket ikke gear lenger. Noe som har skjedd andre: Kan tenkes at den få dårlig med kjøling, da blir eksosen varm = lukt i motorrum. Varm eksos kan smelte ned pumpehuset i drevet og detaljer til gearmekanisme = tung gearing Fortsetter man fungerer pumpen enda dårligere og du har en vond sirkel. I så fall må du bytte vannpumpe og gearwire til drevet. Ikke alltid man ser det på motortemp, da SV pumpen på motor kjøler denne og pumpen i drevet kjøler kun eksosdelen og selve drevet....kommer på hvordan det er løst hos deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtføreren Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Noe som har skjedd andre: Kan tenkes at den få dårlig med kjøling, da blir eksosen varm = lukt i motorrum. Varm eksos kan smelte ned pumpehuset i drevet og detaljer til gearmekanisme = tung gearing Fortsetter man fungerer pumpen enda dårligere og du har en vond sirkel. I så fall må du bytte vannpumpe og gearwire til drevet. Ikke alltid man ser det på motortemp, da SV pumpen på motor kjøler denne og pumpen i drevet kjøler kun eksosdelen og selve drevet....kommer på hvordan det er løst hos deg. Dette kan nok stemme. Det viser seg at han som solgte meg båten har satt på en T til gjennomføring av en del av kjølevannet gjennom skroget. Da regner jeg med at det blir for varmt i eksosen som du her antyder :) Blir spennende å få dette på land Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Executive Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Hvordan er "shift (kill) switch" løst med diesel på Alpha One for å få gearet til fri? Noen som har peil? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post Share on other sites More sharing options...
båtføreren Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Da var båten på land. Har ikke plukket ned drev enda men skal ta det i morgen. Eneste synlige jeg så var at eksosbelgen hadde røket i begge ender ved godset. Har en mistanke om at det har kjilt seg på en måte i pinnen på enden av overføringa. Blir spennede å se på dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Det viser seg at han som solgte meg båten har satt på en T til gjennomføring av en del av kjølevannet gjennom skroget.Da regner jeg med at det blir for varmt i eksosen som du her antyder :) Blir spennende å få dette på land Nå ble jeg nysjerrig!! Har du et ekstra vanninntak? Alpha drevet henter normalt inn vannet i selve drevet, som i en påhengsmotor. Eller misforstår jeg noe her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Da var båten på land. Har ikke plukket ned drev enda men skal ta det i morgen. Eneste synlige jeg så var at eksosbelgen hadde røket i begge ender ved godset.Har en mistanke om at det har kjilt seg på en måte i pinnen på enden av overføringa. Blir spennede å se på dette Jeg tror du er inne på noe der. Kan være noen rester som har kilt seg ja, og det høres ikke ut som om det er i giret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Kansje denne tråden kan hjelpe, hvis bravo og alpha er bygget opp likt da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 (redigert) Bravo og Alpha drev er desverre bygget opp forskjellig Men på denne siden www.mercstuff.com kan du finne en del opplysninger Redigert 4.August.2009 av DC6500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.