Jump to content

Får ikke drev ut av gear på mercruiser alpha one 2 gen.


båtføreren

Recommended Posts

Da jeg skulle klappe til land viste det seg at jeg ikke fikk satt "krapylet" i fri. Trodde først det var noe galt med kontrollspaken men etter å ha koblet fra på overføringen ved siden av motor og testet med stort hell så viser det seg at det må være gått i lås inne i drevet. Noen som har kjennskap til dette ved denne type drev? og må denne båten på land for at jeg skal få dette fikset?

Link to post
Share on other sites

Du har olje på drevet?

Feilen kan ligge i sjaltegaffelen mellom øvre og nedre del av drevet.. du må nok uansett på land for rep.

 

 

Ja olje er det, Beholderren er full. Virker som om det er skjedd noe i forbindelsen ved sjalteren, Skal ta den på land en av dagene her å plukke ned drevet.

Link to post
Share on other sites

Den "shift interrupt switch" 'en du snakker om DC6500 skal ikke være en nødvendighet for å få koblet gearet ut/inn. Et fungerende og korrekt justert gear koble begge veier men med noe mere kraft og "brutal" kobling.

 

Men jeg er alikevel helt enig i at den bør sjekkes.. :smiley:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Beklager Brynjar, men den bryteren er der fordi den har en viktig funksjon. Og det er nettopp for å få giret i fri. Det er ikke mange justeringene å gjøre på det giret, det er stort sett vaieren som kan justeres. Og til og med når alt er perfekt justert, så SKAL det være vanskelig og til tider umulig å få drevet ut av gir når motoren går. Det er nemlig propellens motstand i vannet som 'låser' giret (eller clutch dog'en, sjalter på norsk) og når interrupt switchen aktiviseres et kort øyeblikk, forsvinner motstanden og clutch dog'en kan dras ut i fri.

 

Klippet og limt fra mercruiser service manual:

 

Shift Interrupter Switches

Pre-Alpha, Alpha One and Alpha Gen II engines use a Shift Interrupter Switch.

This switch allows the drive to shift back into neutral with less effort.

If the switch is defective or disconnected it will be very difficult to get neutral.

If the shift cable is bad, it can cause the switch to "over-activate" and stall the engine when you shift.

Redigert av DC6500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på dette men ser det er en Switch på den brakketten hvor gearkabelen starter.

Det er ikke mulig å få den i fri på noen måte.

Får ikke gassen lenger tilbake enn rett før den skal i fri. Der stopper den.

Jeg koblet så av gearwiren og da gikk den fint. Kobler på igjen og da stopper det. Virker rett å slett som om det har kjilt sede i drevet :)

Har en Mercruiser vm 3.6 diesel rekkesekser og mercruiser alpha one 2 gen.

 

Det som skjedde var at jeg hadde problemer med å få båten i plan da det var store bølger å mye folk i båten. Etter litt strev ble det litt lukt fra motor rommet og etter det så funket ikke gear lenger.

Link to post
Share on other sites

Ikke no' å beklage :smiley:

Jeg har erfart dette i praksis.. etter litt finlesing er sier vi omtrent det samme - bryteren har selvfølgelig sin funksjon ; den skal dempe motorturtallet et øyeblikk for å lette koblingen. Jeg påpeker bare at det godt kan fungere selv om bryteren ikke er i funksjon, vanskeligere ja - men skjelden umulig.

Muligheten for at det er umulig å geare uten bryteren er alikevel tilstede. (ikke uenig der heller)

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Har en Mercruiser vm 3.6 diesel rekkesekser og mercruiser alpha one 2 gen.

 

Hold oss oppdatert. Det blir spennende å se hva du finner ut. :cryin:

 

Jeg har alltid trodd at diesel av noe størrelse ikke var kompatibelt med Alpha One.... Hvordan virker i så fall bryteren på motor uten tenningssystem? :confused:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på dette men ser det er en Switch på den brakketten hvor gearkabelen starter.

Det er ikke mulig å få den i fri på noen måte.

Får ikke gassen lenger tilbake enn rett før den skal i fri. Der stopper den.

Jeg koblet så av gearwiren og da gikk den fint. Kobler på igjen og da stopper det. Virker rett å slett som om det har kjilt sede i drevet :)

Har en Mercruiser vm 3.6 diesel rekkesekser og mercruiser alpha one 2 gen.

 

Det som skjedde var at jeg hadde problemer med å få båten i plan da det var store bølger å mye folk i båten. Etter litt strev ble det litt lukt fra motor rommet og etter det så funket ikke gear lenger.

 

Har du Dieselmotor på Alpha One? Der plejer for det meste at være Bravo drev på større dieselmotorer. De nye mindre Cummins Mercruiser diesel fås med Alpha One.

Link to post
Share on other sites

Hold oss oppdatert. Det blir spennende å se hva du finner ut. :cryin:

 

Jeg har alltid trodd at diesel av noe størrelse ikke var kompatibelt med Alpha One.... Hvordan virker i så fall bryteren på motor uten tenningssystem? :confused:

 

Hey, jeg tænker på det samme, i samme øjeblik..................

Link to post
Share on other sites

Ja dere sier noe. Ikke helt sikkert at det skal være så bra med dette drevet men båten går faktisk 31 knop ved 3700 omdreininger. Har ikke hatt noe problem tidligere med dette.

 

1995 mod. maxum 2400 scr ca: 2600 kg.'

Motor 180 hk. turbo.

Synes dette går gått jeg da :)

Ligger jeg i 23 knop så går det ca: 17 liter i timen og det er ikke til å klage over :P

 

 

EDIT :

Kommer med tilbakemeldinger når jeg har tatt den på land å plukket den ned.

Redigert av båtføreren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert. Du har en helt annen utveksling enn det jeg har på mitt drev.

 

 

 

Mener det er 1.50:1

 

 

Edit:

Må legge til at det går an å kjøre båten fremover og det er ingen form for ulyder i drevet. Men det stopper seg når jeg nesten har den i friposisjon :headbang:

Redigert av båtføreren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter litt strev ble det litt lukt fra motor rommet og etter det så funket ikke gear lenger.

Noe som har skjedd andre:

 

Kan tenkes at den få dårlig med kjøling, da blir eksosen varm = lukt i motorrum.

Varm eksos kan smelte ned pumpehuset i drevet og detaljer til gearmekanisme = tung gearing

Fortsetter man fungerer pumpen enda dårligere og du har en vond sirkel.

I så fall må du bytte vannpumpe og gearwire til drevet.

 

Ikke alltid man ser det på motortemp, da SV pumpen på motor kjøler denne og pumpen i drevet kjøler kun eksosdelen og selve drevet....kommer på hvordan det er løst hos deg.

Link to post
Share on other sites

Noe som har skjedd andre:

 

Kan tenkes at den få dårlig med kjøling, da blir eksosen varm = lukt i motorrum.

Varm eksos kan smelte ned pumpehuset i drevet og detaljer til gearmekanisme = tung gearing

Fortsetter man fungerer pumpen enda dårligere og du har en vond sirkel.

I så fall må du bytte vannpumpe og gearwire til drevet.

 

Ikke alltid man ser det på motortemp, da SV pumpen på motor kjøler denne og pumpen i drevet kjøler kun eksosdelen og selve drevet....kommer på hvordan det er løst hos deg.

 

 

Dette kan nok stemme.

Det viser seg at han som solgte meg båten har satt på en T til gjennomføring av en del av kjølevannet gjennom skroget.

Da regner jeg med at det blir for varmt i eksosen som du her antyder :) Blir spennende å få dette på land :diving:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er "shift (kill) switch" løst med diesel på Alpha One for å få gearet til fri? Noen som har peil? :confused:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Da var båten på land. Har ikke plukket ned drev enda men skal ta det i morgen. Eneste synlige jeg så var at eksosbelgen hadde røket i begge ender ved godset.

Har en mistanke om at det har kjilt seg på en måte i pinnen på enden av overføringa. Blir spennede å se på dette

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at han som solgte meg båten har satt på en T til gjennomføring av en del av kjølevannet gjennom skroget.

Da regner jeg med at det blir for varmt i eksosen som du her antyder :) Blir spennende å få dette på land :diving:

Nå ble jeg nysjerrig!! Har du et ekstra vanninntak? Alpha drevet henter normalt inn vannet i selve drevet, som i en påhengsmotor.

Eller misforstår jeg noe her?

Link to post
Share on other sites

Da var båten på land. Har ikke plukket ned drev enda men skal ta det i morgen. Eneste synlige jeg så var at eksosbelgen hadde røket i begge ender ved godset.

Har en mistanke om at det har kjilt seg på en måte i pinnen på enden av overføringa. Blir spennede å se på dette

 

Jeg tror du er inne på noe der. Kan være noen rester som har kilt seg ja, og det høres ikke ut som om det er i giret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...