Windy 22 HC Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Når du tar av drevet ser du ett grått stag på høyreside som skal inn i drevet ved montering. Dette er gear shalteren. Den har mest sannsynlig "hoppet" av. Du må nok opp og av med drevet, smøre godt og skru på igjen. Du finner fort ut da om det var det som var problemet eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
båtføreren Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Da var feilen funnet, Eksosbelgen var brent av så strømpen på gearwiren var smeltet. Satte på ny kabel og belg så var alt i orden igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Tydelig bevis på at du bør i det minste ha seperat eksos. Før eller siden havarerer du drev og turbo . Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
SvartRøyk Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Da var feilen funnet, Eksosbelgen var brent av så strømpen på gearwiren var smeltet. Satte på ny kabel og belg så var alt i orden igjen :) Det er nok bare en følgefeil er jeg redd. Belgen ble nok varm fordi vannpumpen gir for lite. Belgen og vannpumpen blir kjølt av vannet som kommer sammen med eksosen. Du MÅ sjekke vannpumpen og plastrøret ut i fra denne! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Eksternt vanninntak og ekstern eksos. Men tror fortsatt ikke et Alpha drev vil holde i lengden Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
båtføreren Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Eksternt vanninntak og ekstern eksos. Men tror fortsatt ikke et Alpha drev vil holde i lengden Hei. Når er det slik at vannintak er helt orginalt. samme er det med eksos med vann ut. Det er lagt opp ekstra kjølevannsinntak og en skroggjennomføring på overskytende vann ut som jeg kan regulere med kran i skroget. Dette har holdt en del år og holder nok en stund til :) Problemet mitt denne gangen var at belgen løsnet på ene enden [drevsiden] og varmen kom da til å treffe strømpen på gearkabel og denne låste seg da den smeltet under høy fart [høy varme] Dette er nå fikset og alt fungerer igjen. Måten å få dette drevet til å holde med denne motoren er ganske enkel. Man går rolig ut av sjøen og rolig ut av plan igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jan-Ingvar Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Hei! Dette er noe jeg også lurer på. Jeg har en Mercruiser 1.7 DTI med Alpha One drev. Denne er lett å få i gir, men vanskelig å få i fri, og det hender ofte at den hopper forbi fri siden jeg må bruke en del kraft. Noen som kan fortelle meg om denne motoren har eller skulle hatt "shift interrupter switch"? Båten hadde en del "kreative" elektriske løsninger da jeg overtok den etter forrige eier, så jeg ser ikke bort fra at denne detaljen elegant er utelatt under installasjonen.. Sitér dette innlegget Link to post
assatom Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Har akkurat kjøpt meg en Ryds 20DC CMD 2,0l diesel. Sliter med å få den i fri. Har denne en såkalt "kill switch"? Hvilket verksted er best å bruke på denne i Stavanger-området? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Man stopper en dieselmotor ved å stenge dieseltilførselen med en solenoide på injektor pumpen. Kill switch på Alpha kan være koblet til denne, så motoren stopper et sekund når gir spaken er i eller passerer fri posisjon, så giring går lett. På en større diesel motor, f.eks Mercruiser 4.2L diesel bruker man vanligvis et Bravo (1,2 eller 3) drev der det er en clutch som sørger for smertefri giring. Bravo 1 hadde vært et bedre alternativ på denne motoren til trådstarter. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.