Jump to content

Får ikke drev ut av gear på mercruiser alpha one 2 gen.


båtføreren

Recommended Posts

Da var feilen funnet, Eksosbelgen var brent av så strømpen på gearwiren var smeltet. Satte på ny kabel og belg så var alt i orden igjen :)

 

Det er nok bare en følgefeil er jeg redd.

Belgen ble nok varm fordi vannpumpen gir for lite. Belgen og vannpumpen blir kjølt av vannet som kommer sammen med eksosen.

Du MÅ sjekke vannpumpen og plastrøret ut i fra denne!

Link to post
Eksternt vanninntak og ekstern eksos. Men tror fortsatt ikke et Alpha drev vil holde i lengden

 

 

Hei.

Når er det slik at vannintak er helt orginalt. samme er det med eksos med vann ut. Det er lagt opp ekstra kjølevannsinntak og en skroggjennomføring på overskytende vann ut som jeg kan regulere med kran i skroget. Dette har holdt en del år og holder nok en stund til :)

 

Problemet mitt denne gangen var at belgen løsnet på ene enden [drevsiden] og varmen kom da til å treffe strømpen på gearkabel og denne låste seg da den smeltet under høy fart [høy varme]

 

Dette er nå fikset og alt fungerer igjen.

 

Måten å få dette drevet til å holde med denne motoren er ganske enkel. Man går rolig ut av sjøen og rolig ut av plan igjen.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Dette er noe jeg også lurer på. Jeg har en Mercruiser 1.7 DTI med Alpha One drev. Denne er lett å få i gir, men vanskelig å få i fri, og det hender ofte at den hopper forbi fri siden jeg må bruke en del kraft.

 

Noen som kan fortelle meg om denne motoren har eller skulle hatt "shift interrupter switch"?

 

Båten hadde en del "kreative" elektriske løsninger da jeg overtok den etter forrige eier, så jeg ser ikke bort fra at denne detaljen elegant er utelatt under installasjonen..

Link to post
  • 3 år senere...

Man stopper en dieselmotor ved å stenge dieseltilførselen med en solenoide på injektor pumpen. Kill switch på Alpha kan være koblet

til denne, så motoren stopper et sekund når gir spaken er i eller passerer fri posisjon, så giring går lett.

På en større diesel motor, f.eks Mercruiser 4.2L diesel bruker man vanligvis et Bravo (1,2 eller 3) drev der det er en clutch som sørger for smertefri giring.

 

Bravo 1 hadde vært et bedre alternativ på denne motoren til trådstarter.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...