Jump to content

hjelp/råd ang gammel trebåt som ståt på land i 2år


Stiga77

Recommended Posts

Hei hei

 

Var å så på en gammel snekke på 17" med saab 8 eller 10 hk motor.

Båten har stått på land uten presening eller noe de 2 siste årene, Det var noen sprekker og avflassing her og der.

 

Hvordan er det å få denne sjøklar igjen? går det ann å tette sprekkene eller tetter dem seg selv når den kommer på vannet?

 

Hvilken pris er grei? eieren ville ha 7000,- men syns det var for mye.

 

er førstegangs båtkjøper og trenger tips ja.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ville nok vært forsiktig med en slik båt. Har du sjekket råte og større sprekker?

Kan risikere at den vil ta inn velig mye vann. Hvis jeg var deg så ville jeg nok kanskje lagt noen få kroner til i en snekke og da få noe bedre. Det å ligge på land for en trebåt er noe av det værste man kan gjøre fordi treverket sprekker i sola.

Har du bilder av båten? (over og under vannlinjen)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei Karl 77,

 

Her må du huske på at det er kjøperen som bestemmer prisen, ikke selgeren :yesnod::wink: :wink:

 

En båt som er stått på land et par år kan nok være svært gjennomtørr og tilsvarende gissen. Men er den klinkerbygget eller kravelt, det betyr nok en hel del i denne sammenheng. Generelt vil jeg si at en klinkerbygget båt, med sprekker i selve bunnbordene, den trenger mer omsorg enn bare å kline noe godstoff i sprekkene. En kravelbygget båt derimot tåler adskillig mer og der sprekker selve bordene sjeldnere; de åpner seg heller mellom hvert bord. Uansett så vil den nok trenge adskillige døgn hengende i en kran eller lignende for å trutne ordentlig.

 

Når du sier at motoren er en Saab, så stemmer det vel neppe, de brukes nemlig sjelden i båt. Den robuste vestnorske Sabb'en derimot, den er helt topp i slike båter. Hvis Sabb'en er god så får du sikkert såpass penger bare for den, selv om du finner på å gi opp båten.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Når du sier at motoren er en Saab, så stemmer det vel neppe, de brukes nemlig sjelden i båt. Den robuste vestnorske Sabb'en derimot, den er helt topp i slike båter. Hvis Sabb'en er god så får du sikkert såpass penger bare for den, selv om du finner på å gi opp båten.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Mest sannsynligvis stavefeil eller uvitenhet  om at saab og sabb er to forsjellige "solsystemer"

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok ikke bilder av båten!

Kan sikkert få tatt noen om et par dager!

 

Motoren er nok sabb'en på en 8 eller 10hk mente eieren.

Alt av akslinger og greier virket greit, Det gikk rundt alt sammen.

 

Hva må man ut med for en grei båt?

Link to post
Share on other sites

Hei hei

 

Var å så på en gammel snekke på 17" med saab 8 eller 10 hk motor.

Båten har stått på land uten presening eller noe de 2 siste årene, Det var noen sprekker og avflassing her og der.

 

Hvordan er det å få denne sjøklar igjen? går det ann å tette sprekkene eller tetter dem seg selv når den kommer på vannet?

 

Hvilken pris er grei? eieren ville ha 7000,- men syns det var for mye.

 

er førstegangs båtkjøper og trenger tips ja.

 

:yesnod:

Tjaaaaaaaa.......

 

17 fot snekke hørtes veldig lite ut.

 

Anyway, det er ikke lengden det kommer an på.  Hvis denne båten har en 8-10 Sabb- som jeg mener skal være en sylinder diesel, og motoren osv (vridbar på denne?) er i god stand, burde det ikke være noe gamble å kjøpe saken.  Om du ikke får båten skikkelig flytenandes får du antakelig pengene igjen for motoren osv.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er veldig glad i arbeid, har god tid, masse tålmodighet, fyldig lommebok og råd til å tape rubb og stubb, løp og kjøp, for max kr. 1500,-

 

Du vet ingenting om motoren, har den lidd samme sjebne som båten, altså stått ukonservert i to år? Hvis så, regn med trøbbel. For øvrig har andre sagt det som trengs om båten.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte i fjor en båt på 23 fot, som hadde stått på land i maaaaange år. Jeg la ned uhorvelig mange arbeidstimer, en del kroner og mye svette og tårer....... Etter to mnd med iherdig jobbing, fikk jeg sjøsatt den. Etter en uke med trutning fløyt den, og jeg fikk mange turer på Vorma/Mjøsa med den.

 

Motoren var en Marna 8-12, som ikke hadde vært startet på 6 år - heldigvis hadde den ikke satt seg, så etter mange timers blodslit bak sveiva starta den, og når den først hadde startet, jeg fikk justert forgasser etc. var den trofast!

 

Det viser at hvis du har tid, krefter og pågangsmot samt kamerater som kan litt om motor og trebåt - lar det seg gjøre å få båt av den du har sett på!

 

Ikke avskriv båten, men vær obs på råte etc.

 

PS-------------------- i år kjøpte jeg plast! Føles ikke 100% riktig så neste år blir det nok et trebåt prosjekt på meg igjen ! Har en båt som har liggi på land i mange år, som jeg tror er ei solejolle, som jeg skal få for 600.- så jeg tipper det blir neste års prosjekt!

Link to post
Share on other sites

Hei Karl77.

Er enig med Svenk, selv startet jeg med et prosjekt i min ungdom og hadde jobb og trøbbel i måneder, men for en erfaring en får med slike prosjekter. Hvis motoren ikke har satt seg ville jeg prøvd å prute prisen og satt igang. Følelsen når båten ligger klar, nylakkert og farge i bunnen klar for det våte ellement kan ikke beskrives. Lykke til :lol:

Mvh Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Båt og motor behøver ikke være dårlig fordi den har stått på land under presenning i 2 år.

 

Forutsetter at presenningen har vært tett og at der har vært god lufting under denne.

 

Få med deg en fagmann og få han til å vurdere prosjektet.

 

Stell og vedlikehold av trebåt krever litt omtanke og kunnskaper og man må like å holde på med denslags arbeide. Man bør også ha muligheter til å jobbe med båten under tak eller under et godt presenningsstativ.

 

Dersom man ikke liker trebåtarbeide bør man heller vurdere plastbåt.

 

8hk Sabb-diesel er en særdeles driftssikker og velkonstruert motor, men ferskvannskjøling eller ombygging til dette er en nødvendighet.

Link to post
Share on other sites

Har en kollega som i fjor kjøpte seg en 26 fots terbåt som hadde stått på land i 2 år. Vi ventet oss en H.....e når båten ble sjøsatt, men den tok faktisk ikke inn nesten noe vann. Han satt den inn mellom bord ganger med tetningsfett (mykt) før sjøsetting. :confused:

 

Motoren slet han med i hele fjor, men etter at han fant feilen fungerer båten nå som en drøm.

 

Ikke se bare på tid på land, men ta en grundig gjennomgang av båten med en som har greie på det, da ser dere fort om dette er noe å satse på....

 

:sleep:

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jaja

 

Kanskje jeg ikke skal avskrive den helt ennå.

Skal prøve å få tatt noen bilder av den å legge dem inn her om et par dager,

så får dere se hvordan den er!

 

Da kan dere kanskje si mer om saken.

:cheers: selv om båten er sprukket er det ingen problemer å fylle disse med massivt treverk og west system lime produkter...  synd at det er en del mennesker som svart-maler dette med å sette i stand en eldre tre båt. har selv en 31`tre båt som var i dårlig forfatning da jeg overtok den,og ble omtalt som gal/dum som satte i gang med det prosjektet. Båten er helt ok i dag, og det har IKKE vært så mye jobb som "alle" vil ha det til...   motoren som du omtaler er en skikkelig sliter. Sjekk bare at det er god kompresjon i den(kan vere gjennomslag i foringen dersom den er saltvanns kjølt) og at regulatoren er lett å regulere(dvs justeringen av gass spaken) fungerer disse tingene er resten greie saker å få til.  
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...