Jump to content

Drivstofftank Ibiza 20, får bare utnyttet halve kapasiteten


wilma

Recommended Posts

Hei, jeg har en Ibiza 20 med 160 liters bensintank. Det ser kun ut til at jeg får utnyttet halve tankkapasiteten. Da nivåmåleren er godt ned på reserven får jeg på i underkant av 90 liter. Da går tankmåleren til max. Står måleren på reserven stemmer dette med det jeg ser nede i tanken. Har forsøkt både nye givere, og nå sist nytt instrument. Stort sett likt som før. Har også vært nede i tanken og konstantert at ved fylte 90 liter er tanken breddfull, tilsvarende er det lavt nivå når instrumentet viser det. Så giver og instrument er sjekket ut, disse fungerer.

 

Sist jeg tittet ned i tanken la jeg merke til en vegg, sikkert for å redusere skvalping. Denne veggen sitter ca midt i tanken. Teorien min er at bak denne veggen befinner det seg bensin jeg ikke "får tak i", eller at det ikke kommer bensin bak denne veggen ved fylling, dvs at noe er tett. Har forsøkt å ringe produsenten av tanken, Thomic i Arendal, men får ikke svar på tlf. Er det noen her som har vært borte i noe lignende, eller har en ide om tankens oppbygging?

Link to post

Nok et dumt spørsmål; har du kjørt båten tom for bensin og deretter fyllt opp og kun fått på 90 liter? Har selv hatt en Ibiza20 også med 160 liters tank, men siden jeg er meget konservativ hva angår bensinbeholdning så har jeg vel aldri klart å fylle en tank med mere enn halvparten av kapasiteten. Det jeg dog har registrert på alle båter jeg har hatt er at måleren er, mildt sagt, meget konservativ! Flyte i dag på et volum som tilsvarer 40% av tankkapasitet og da var det helt fullt (så det selv på tanken), men før påfylling så stod måleren på under 1/4 full!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Har ikke kjørt til tomt, men har demontert giver og tittet nedi når instrument ikke lenger indikerer drivstoff igjen, da var nivået lavt!! Forstår at visningen ikke er som på en bil, men ca 70 liter som konstant mangler? Giver sitter i bakre del av tanken, og viser jo egentlig korrekt nivå i bakre del av tanken.

Link to post

Min tankmåler viser nøyaktig hva som er i tanken, hverken mer eller mindre! Men så har jeg montert den selv da, så da har jeg kanskje gjort noe feil :lol: ...

 

Neste gang du er nedi tanken, sjekk at det er åpninger både oppe og nede i skvalpeskottet. Hos meg består disse åpningene av at hjørnene på skottet er skåret bort, ca 3x3cm. Alternativt kan det være klaring over og under skottet. Finnes det ikke åpninger, er det noen som har gjort en feil når de lagde tanken...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Jeg har også Ibiza 20 touring og har eksakt samme problem. Måleren begynner på rødmerkingen får jeg fylt på 70 l. Når måleren er godt nede på det røde og jeg ikke tør mer er får jeg på ca 90l. Har også sjekket med Ibiza som sier at tanken er på 160l. Neste sesong kommer jeg til å kjøre til det er tomt og ha en kanne bensin med meg for å sjekke hvor langt jeg kommer om jeg ikke finner noen løsning på dette.

Har også "trip teller" på kartplotteren som gir meg en indikasjon på hvor mye jeg har brukt (vet ca hvor mye jeg i gjennomsnitt bruker per nautisk mil)

Jeg har ikke tatt meg tid til å åpne tanken for å se, men hvilken type giver er det nede i tanken?

Jeg hadde tilsvarende problem på min forrige båt (snekke). Her var flottøren montert på en "arm" og flottøren viste halv tank når tanken var tom. Jeg løste dette med å bøye litt på armen slik at den viste tomt når den var ved bunn på tanken. Problemet var da at den viste full tank helt til jeg hadde brukt 1/4 tank, men det er et mindre problem som jeg fant ut at jeg fint kunne leve med.

 

Om du finner ut av det setter jeg pris på et tips :yesnod:

Link to post

Ser ut som om dette er en problemstilling hos flere produsenter. Seaco,en min har 2 tanker à 300 liter. Var i Lillesand på sensommeren og det viste seg at "tappen" var stengt og begge diesel-målerne var krøpet ned mot det røde feltet. (vet det var unødvendig å drøye fyllingen, men det er ikke poenget her) Smånervøs kom jeg meg hjem. Da jeg fylte opp tankene viste det seg at jeg hadde nesten 100 liter diesel på hver tank :smiley: Det jeg foreløpig ikke vet er hvor mye av de 100 literne i hver tank jeg klarer å utnytte ved vanlig kjøring! Men konlusjonen er: Kjenn din måler!

Link to post

Har ikke funnet ut av dette ennå, men er rimelig sikker på at det er skvalpeskottet som er problemet. Enten er det ikke tatt hull nederst, eller så er det gått tett. Forsøkt å ringe produsenten av tanken(Tomic i Arendal) i hele fellesferien, men fikk aldri svar. I ettertid har det gått litt i glemmeboken. Giveren er av stavtypen, men en rund flottør som flyter opp og ned langs staven. Har byttet to ganger nå, så er helt sikker på at det ikke er giveren. Det er tanken som ikke tar mer. Mengden man får fylt før rødmerking er ca 70 liter, ser Marulf opplever samme sak. Antageligvis har vi samme problem. Det er ingen tvil om at tanken skal ta 160 liter, dette står også på tanken, og størrelse på tanken tilsier også dette. Nå er båten vinterlagret, men til våren skal jeg til med speil og lys, håper på en avklaring da.

Link to post

Mener det var Trondwi med sin Commuter som fortatle en kort historie mens han var ute på leiting etter diesel, for så å finne ut at mengden var meget høyere enn målerne hans tilsa.

 

Jeg har vel forøvrig heller ikke vært borti en tankmåler vise riktig...

 

Er det virkelig så vanskelig å lage en skikkelig måler?

Hvordan er det med forbruksmålerne(elektroniske?) til motorene, er de like primitive som "flotør"-målerne? Tenker på SmartCraft, I-command osv.

 

Edit: skriveleif

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Var i dag i kontakt med tankens produsent, Thomic i Arendal. Problemet med tankkapasiteten ble seriøst tatt imot, og det ble avtalt at jeg kommer med båten til våren. Da ble jeg lovet reparasjon eller ny tank. Thor i Thomic var helt klar på at slik skulle det ikke være. Må si jeg er glad jeg har valgt båt fra en seriøs båtprodusent med seriøse underleverandører! :smiley::smiley:

Link to post

Hei. Hvilke års modeller er dette dere snakker om? Type måler som blir brukt er WEMA og disse er kalibrert ifra wema. Enkelte båtprodusenter er ikke villig til å betale ekstra for dette og da kan de variere opp i mot 10cm ifra bunnen og hvis man har en stor tank slik som en 300liters tank kan det utgjøre ganske mange liter.Så i bunn og grunn kan man jo kjøre til det viser tomt på måleren pga uttaksrørene er ca 1-2,5cm over tankens bunn alt ettersom hvilke krav produsentene krever for å unngå å få bøss eller lignende etter fyllinger og div inn til motorene. Og at dere ikke får tak i folk på Thomic er at det er stengt i fellesferien likt som båt produsentene.

Redigert av arendal09 (see edit history)
Link to post

I mitt tilfelle er det snakk om 2001 modell. Måleren er Wema ja, tilpasset tanken. Denne lengden finnes ikke i Wema's standardutvalg. Fikk den tilsendt fra Thomic i fjor da det var mistanke om feil på måler. Utover det er ikke tankmåler noe tema i mitt tilfelle, det er tanken som ikke tar imot den mengden den skal.

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 6 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...

Prøver meg på å ta opp denne igjen. Hvordan gikk du frem for å fjerne dørk? På min 20 sport fra ‘98 er teak-dørk limt. Skal vel litt til å få den av i ett stykke. Har tankmåler som er defekt  mistenker at giveren har skylda. Usikker på om jeg skal reparere eller leve uten fungerende måler..

Link to post
KristofferYB skrev On 31.3.2022 at 12.46:

 Har tankmåler som er defekt  mistenker at giveren har skylda. Usikker på om jeg skal reparere eller leve uten fungerende måler..

Nyere motorer har ofte forbruksmåler innebygd i instrumenter til motor. Slik som smartcraft til mercury. Da vet man hvor mye motoren har forbrukt, uten tankmåler. Fungerer greit nok. Men klart man ikke kjøper ny motor fremfor å bytte tankmåler. En annen løsning kan være mengdemåler på tilførselen. Nøyaktigheten finner man ut etter et par fyllinger.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...