Jump to content

Kan turteller beregnet for egen giver brukes mot dynamoen?


nordan family 27

Recommended Posts

Har standard Volvo paneler i båten der turtellerne henter signal fra egne givere, og fikk nylig innmontert nye dynamoer. Kan slike turtellere i stedet få signal fra dynamoen, eller er det slik at turteller som i dag er koblet til egen giver kun kan benyttes til det? Mulig dette er et veldig dumt spørsmål - men jeg lurer i alle fall på svaret :fishing:

Link to post
Share on other sites

Ikke veldig dumt nei. Eldre VDO turtellere kan ikke koples til "w" uttak, men de nyere kan det. Hvor skillet går vet jeg ikke. Men mine fra 1978 gikk det ikke med. jeg har prøvd, men turtellerne gav utslag på 1500-2000 rpm uansett turtall. Justering hjalp heller ikke. Jeg var heldig og fikk tak i en tilsvarende turteller for dynamo på finn.no, så da var det bare å flytte frontringen over så var det på plass. Så hvis turtellerne dine er nittitalls eller nyere kan det gå. Jeg mener at disse da skal ha et kontaktpunkt merket "w" på baksiden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

kikket på mine turtellere i dag

 

turteller_bakside.jpg

 

På venstre siden for den nederste firkanten av ledninger står det W. På den høyre siden står det G.

 

Betyr dette at W på turteller kan benyttes? Men hva betyr G?

 

Skal jeg da trekke en eller to ledninger fra dynamoen til erstatning fra de som er der?

 

Oppdaget forøvrig at turtelleren på den ene styreposisjonen viser drøye 100 omdreininger i forskjell fra den andre styreposisjonen. Samt at den ene motoren hadde brukt vesentlig mer enn den andre, så jeg tror jeg har litt vel forskjellig pådrag under fart. Går det an på en enkel måte å måle hvor riktig eller feil de viser?

Link to post
Share on other sites

Det er W som skal benyttes. Min dynamo har ikke dette uttaket, så jeg loddet inn en egen 'W' før diodebroen (der dynamoen leverer vekselstrøm). Ellers så skal det være en skrue bak på instrumentet der man kan stille turtallet. Forutsetningen er at man vet tomgangsturtallet sånn nogen lunde. Motoren min skal ha 750 rpm på tomgang, stiller jeg instrumentet feil, blir avviket så stort at det ikke er noen tvil om at jeg har skrudd ett hakk for mye. Turtelleren min er Faria, regner med at de fleste har samme systemet.

Link to post
Share on other sites

Da kan du nok bruke turtelleren ja! Min har G og -, Hvis du har G og W tror jeg du kan bare sløyfe G'en og kun bruke W. Eventuelt, hvis du ikke får signal på denne måten, kople G til jord.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

HEI

 

Henger meg på her. prøver å koble opp turteller til min md17 motor, har ikke original turteller. sånn den er koblet no er inn på W på dynamo og G på turteller, men får ingen utslag. har også en topolt turtallsgiver på motor, men denne kan vel kun kobles til originalt vp instrument eller?? noen som har noen forslag?

 

Mvh Kim

Link to post
Share on other sites

Nei, det går ikke! Merkelig at du bare har en kontakt på turteller. Kan den være beregnet til bruk med giver mot svinghjulet? Jeg tror disse har kun en leder. Har du derimot en rotoerende giver som står f.eks på dieselpumpa så er denne topolt, da dette er en liten generator som må ha to ledninger for å fungere. Hvilken type giver har du?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...