P. K. Startet 3.August.2009 Del på Facebook Startet 3.August.2009 Jeg er interessert i Sneklingen, det ser ut som en bra ferge til og fra hytte samt en brukbar bobåt også på regnværsdager (vi trives ikke med å bo under kalesje). Det jeg lurer spesielt på er hvor stor luken i taket er, om det virkelig er 1,93 ståhøyde og hvordan sikten er forover fra styreposisjonen ute/akter. Jeg har vært ute med Snekling flere ganger, men det er over 25 år siden... Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 [sitatslettet] Jeg er interessert i Sneklingen, det ser ut som en bra ferge til og fra hytte samt en brukbar bobåt også på regnværsdager (vi trives ikke med å bo under kalesje).Det jeg lurer spesielt på er hvor stor luken i taket er, om det virkelig er 1,93 ståhøyde og hvordan sikten er forover fra styreposisjonen ute/akter. Jeg har vært ute med Snekling flere ganger, men det er over 25 år siden... Min far har en Snekling 25. God sjøbåt med god oversikt forover og til sidene. Han har støpt igjen den store takluken og laget nye dører som egner seg for vestlandet. God ståhøyde i lugar/styrehus. Eg er 188 og har god høyde, så 193 cm stemmer nok.[/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Hei, Min far har hatt en Snekling så lenge jeg kan huske. Jeg har vært med på utallige båtturer langs sørlandskysten i denne i min barndom. Ja, det er veldig god ståhøyde i den, har ikke målt nøyaktig. Har heller ikke nøyaktige mål på takluken, men både jeg og min far pleier å sette oss opp på taket, via denne luken når vi er på langtur. Da kan vi sitte på taket, og styre med beina. Jeg er 184 (ca) og kan fint sitte på taket, uten at knærene kommer henni andre siden av luke, med god margin. Hvis det ga deg noe som helst pekepinn;) Bare å stille spørsmål hvis du lurer på noe, så kan jeg ta bilder eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Heisann, Har selv hatt en snekling fra 1997- til 2001. Helt fantastisk kjekk og god bruks båt. Båt med bedre sjø egenskaper i den størrelsen skal men lete lenge etter. Brukte den mye, dvs ca 200 timer pr år. Hadde nesten 2 m ståhøyde i denne båt. Sitér dette innlegget Link to post
snickarnisse Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Hej på er Norrmän. Jag bor i den lilla staden Trosa på ostkusten i Sverige. Jag har en Snekling 25 och har haft den sedan jag hämtade den i Kristiansand sommaren 1978. Det tog 8 dagar att gå hela vägen hem runt den svenska kusten. Jag är fortfarande nöjd med min båt. Jag har gjort några förändringar bara, jag har gjort nya rufftaksluckor i plast (jag har formarna kvar). Kapellväven blev lite dålig och då började det regna in. Jag har en 50 hk Perkins 4.108 som fortfarande går , kanske med något lägre varvtal än tidigare. I gengäld har jag kanske inte kört mer än 100 timmar/år. Jag har hela tiden funderat över vart alla dessa snekling-byggen finns någonstans. Jag har under alla år bara sett 3 st, två i Norge och en i Göteborg (det också en norgeregistrerad). Mitt skrov är nr 008. Jag kan gärna rekomendera denna båttyp, 4 kojplatser, full ståhöjd, bra sjögående, stor uteplats för fiske och dubbla styrplatser. Det enda som stör mig är kanske att den vill resa sig lite i sjön vid farter på 8.5-9 knop.Annars inget att klaga på. Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Dette er en OK båt i denne størrelsen. Jeg har en i nesten original stand. Det eneste som er endret er at det er montert avtagbare aluminiumsluker på taket. Tror ikke løsningen med "kalesj-luker var noen suksess. "Designet av båtkonstruktør Jan Herman Linge (http://no.wikipedia.org/wiki/Jan_Herman_Linge, derav "ling" i båtnavnet. Hans varemerke Faktisk sønn av Martin Linge i det kjente Kompani Linge fra krigen. Det jeg falt for i denne båten er de 2 smarte stikkøyene som går ut under benkene på bekk. Skikkelige køyer for voksne. Ellers er den ypperlig til fiske da utebenkene kun går halvveis bakover langs ripa. Dvs at du kan stå helt inntil ripa når du fisker. Min båt har en 61HK VP MD21A. Dette er riktig størrelse for denne båten. Prøvde en Snekling med en 75 HK Yanmar i sommer. Båten steilet godt da. Jeg har ellers en slik til salgs her på markedet i Båtplassen (https://baatplassen.no/p/showcat.php?cat=all&stype=1&si=snekling). Har ikke lagt den ut på Finn enda. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Smellingen Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Ok, da har jeg målt: Takluke bredde 127cm, lengde 78cm (innvendige mål i hullet). Her er bilder av min luke i aluminium. Jeg har ikke tatt den av mens jeg har eid båten. Ser ut som at luken trenger et strøk maling... Kom på en fin detalj om båten. Den har inspeksjonsbrønn for propellen. Fint hvis man får tau i propellen. Ble en liten fisketur av det i dag. Mye mindre vind enn meldt. Bare småfisk da. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.