Jump to content

Hvordan påvirker mye tomgangskjøring motorene?

2xDiesel

Recommended Posts

Det som er viktig er at motorene har noe å jobbe med, og at de oppnår riktig kjølevannstemperatur. Motorer som går ubelastet over lengre tid ender opp med polerte sylindervegger og gjennomblåsing. Sjøl slår jeg av en maskin og går alltid på kun en i slike tilfeller. Da kan jeg øke turtallet uten å bevege meg ut av deplasementsområdet for båten. Jeg veksler på stb og bab, og legger meg i 1500 RPM, (VP41B, max 3800RPM)) og oppnår da 6 knop. Dette er en idealhastighet mhp. drivstofføkonomi. I tillegg blir støyen betydelig redusert og dynamoen lader på fullt.

Så til spørsmålet dit. Det spørs hva slags motorer du har selvfølgelig, men jeg synes 1000 RPM høres svært lite ut. Sjøl ville jeg ikke tatt sjansen. Hva oppnår du forresten? Hva er grunnen til at du legger deg så lavt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har 2xKAD 300. 1000 - 1200 rpm gir en 6 - 7 knop noe jeg synes er en behagelig fart når vi tusler av gårde innaskjærs, og det blir jo en del av det. Men er mer en villig til å endre kjøremønsteret for å beholde motorene. :smiley: Men når du kjører for en motor, du risikerer ikke vann inn i eksosen på den som er avslått da?

Huff...har jo bare servopumpe på STB motor :nonod:

Redigert av 2xDiesel (see edit history)

Det er vel større sjangs for å få saltvann inn via eksosen om en ligger oppankret med sjøen inn akter vil jeg tro. Nei, det har jeg ikke opplevet. 6-7 knop som du sier er idealhastighet. Øker du en knop eller to vil du nok se at baugen begynner å reise seg, og du begynner å produsere bølger. Var jeg deg ville jeg montert hydraulisk styring, kuttet ut en motor og økt turtallet på den ene som går med et par hundre RPM.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...