2xDiesel Startet 3.August.2009 Del på Facebook Startet 3.August.2009 Lurer på en ting: Jeg har to kraftige motorer, men de kjøres stort sett bare på 1000 - 1200 rpm. Hvis jeg drar på langtur i flere uker, vil de ta skade av å stort sett tusle rundt på dette turtallet i lengre tid? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Kan du ikke "blåse ut" litt en gang i blant? Liker meg best på ca 1500-2000 omdreininger, men prøver å ha en kort periode pr tur/dag der jeg ligger på maks (3800-3900) Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
2xDiesel Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Hehe...jodda blåser gjerne ut jeg når jeg har annledning Lurte bare sånn av rent teknisk nyskjerrighet! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Kjør motorenepå full belastning 2-5 min innenfor anbefalt turtall de småturene du har,etter at motor er varm. Det er viktig for spesielt diesel motorer. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
2xDiesel Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Hva er grunnen til dette? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Det som er viktig er at motorene har noe å jobbe med, og at de oppnår riktig kjølevannstemperatur. Motorer som går ubelastet over lengre tid ender opp med polerte sylindervegger og gjennomblåsing. Sjøl slår jeg av en maskin og går alltid på kun en i slike tilfeller. Da kan jeg øke turtallet uten å bevege meg ut av deplasementsområdet for båten. Jeg veksler på stb og bab, og legger meg i 1500 RPM, (VP41B, max 3800RPM)) og oppnår da 6 knop. Dette er en idealhastighet mhp. drivstofføkonomi. I tillegg blir støyen betydelig redusert og dynamoen lader på fullt. Så til spørsmålet dit. Det spørs hva slags motorer du har selvfølgelig, men jeg synes 1000 RPM høres svært lite ut. Sjøl ville jeg ikke tatt sjansen. Hva oppnår du forresten? Hva er grunnen til at du legger deg så lavt? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
2xDiesel Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 (redigert) Har 2xKAD 300. 1000 - 1200 rpm gir en 6 - 7 knop noe jeg synes er en behagelig fart når vi tusler av gårde innaskjærs, og det blir jo en del av det. Men er mer en villig til å endre kjøremønsteret for å beholde motorene. Men når du kjører for en motor, du risikerer ikke vann inn i eksosen på den som er avslått da? Huff...har jo bare servopumpe på STB motor Redigert 3.August.2009 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Det er vel større sjangs for å få saltvann inn via eksosen om en ligger oppankret med sjøen inn akter vil jeg tro. Nei, det har jeg ikke opplevet. 6-7 knop som du sier er idealhastighet. Øker du en knop eller to vil du nok se at baugen begynner å reise seg, og du begynner å produsere bølger. Var jeg deg ville jeg montert hydraulisk styring, kuttet ut en motor og økt turtallet på den ene som går med et par hundre RPM. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.