Hardball Startet 26.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2004 Har en BMW 190-D, som er tungstartet. Må gløde 3-4 ganger + helt avhengig av kaldstart hendelen er ute, samt. trenger endel gasspådrag. Motoren er også litt tungstartet når den har stått en time eller to, er da avhengig av kaldstart prosedyre, med kaldstarthendelen. Er skeptisk til å bruke gass på kald motor, da dette er motorer med aluminium topper. Motoren skyver også vann ut overløps slangen, på ferkvanns siden. Hva kan problemet være? Henger disse tingene sammen? Hardball Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 26.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2004 Mest sansynlig en defekt topp pakning (resultat dårlig komp, vann i sylinder, trykk i kjølevesken og mister veske. Ikke bra!!!!! Må ikke kjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2004 Er dette en Merchedes 636, motoren i Merch. 190D og ikke BMW??? Hvis det er en Bowman v.vaksler, sjekk att den tetter mellom ferskvann- og sjøvannsiden. Det sitter en gummimansjett som sørger for denne tettingen så vidt jeg husker. Designet på dette har vært på forumet tidligere. Hivs den en tungstartet, sjekk at glødepluggene virkelig virker. Igjen, så vidt jeg husker, er disse seriekoblet. Null effekt hvis en av dem er defekt. Hvis glødepluggene er i orden, er sannsynligvis motoren slitt (lav kompresjon) hvis den ikke starter. Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 27.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2004 Mest sansynlig en defekt topp pakning (resultat dårlig komp, vann i sylinder, trykk i kjølevesken og mister veske. Ikke bra!!!!! Må ikke kjøres. Har tenkt på den løsningen, men det er ikke noe tegn på att det er vann i oljen !!??!!!! Oljen ser fin og sort ut, samt. det virker ikke som motoren ryker for mye. Er dette en Merchedes 636, motoren i Merch. 190D og ikke BMW??? Nei, Motoren er en BMW D-190, 165hk. 1985 mod. Vann lekkasjen viser seg å være på Impeller pumpen, mest sannsynlig en o ring som er slitt. Det skal vel være to tetteringer på impelleren, en for sjøvann og en på motorsiden. Det lekker under denne og ned på svinghjulet, smaker sjø. Virker som att vannet kom ut av hullet under. Bestiller en ny impeller pumpe komplett, om det lar seg gjøre. Men hvorfor skal det komme kjølevann ut av overløpet. Kan det være noen tette kanaler som er årsak? FY Å FY, det blir bare mer og mer: Nå er motoren til power trimmen defekt. For en sommer. Tjo bing Hardball Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 27.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2004 Men hvorfor skal det komme kjølevann ut av overløpet. Kan det være noen tette kanaler som er årsak? Tjo bing Hardball Hei Hardball Dersom du "produserer" kjølevæske er det vel egentlig ikke så mange mulighetene, men de to jeg kommer på er enten defekt toppakning (den kan godt være defekt uten at det kommer vann i olja) eller en lekkasje internt i varmeveksleren din. Kompresjonstest kan bekrefte/avkrefte det første, og en trykktest av varmeveksleren vil bekrefte/avkrefte det siste. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Ingar Svart 27.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2004 Bestiller en ny impeller pumpe komplett, om det lar seg gjøre.Tror du vil revurdere dette når du hører prisen. Simmer-ringene er forbruksvare og må byttes jevnlig, se f.eks. denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1088172416 Er det spor i akslingen, evnt slark, fåes reparasjons-sett. Ang startproblemer så må du først sjekke at glødepluggene har korrekt spenning. Spenningsfall kan oppstå i kabler, relee, formotstand etc. Og at alle blir varme, kan sjekkes ved å berøre dem (forsiktig...) når motoren er kald. Du kan gi gass under start selv om du har alu-topp. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2004 Kompresjonstest kan bekrefte/avkrefte det første, og en trykktest av varmeveksleren vil bekrefte/avkrefte det siste. M/Y Ellen Marie Litt uenig angende trykktest av varmeveksleren. Vi trykket en varmeveksler til en VP TMD 30,og den var tett som ei potte.Like herlig så var jeg medlem av Kjølevannsprodusentenes Landsforbund . Den ble trykket med varme,men problemet var at verkstedet(Oslo Radiatorservice) ikke klarte å oppnå tilstrekkelig høy temperatur.Og den var så tett som ei potte den førdømte varmeveksleren, temperatur avhengig sprekk var mistenkt. Problemet viste seg å være en sprekk som var temperaturavhengig og den fant vi etter å ha demontert rørinnsatsen og kunne virkelig leke oss med varme. Men for all del,en trykktest kan uansett ikke være bortkastet men er nødvendigvis ikke noe fasit svar. En annen god ting var at takket være mere en sesong med varmeveksler inn og ut månedlig kan jeg nå demontere varmeveksler og oljekjøler på TMD 30 motoren med bind for øya Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 27.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2004 Takk for mange svar: Skal prøve å få tatt kompresjons test til uka. Slik att jeg kan bestille alt samtidig. Dere hører fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 27.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2004 En annen god ting var at takket være mere en sesong med varmeveksler inn og ut månedlig kan jeg nå demontere varmeveksler og oljekjøler på TMD 30 motoren med bind for øya He he, enig med det du skriver, thor. De aktuelle driftsforholden bør simuleres så godt som mulig. ...og til det over; den største fordelen med å skru litt sjøl er det du lærer. Det vil før eller siden komme godt med. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Slagskibet Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Da burde jeg være godt rustet i alt angående snik lekke varmevekslere da Ellen Marie Sitér dette innlegget Link to post
atlej Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 HEi Har en komplett powertrimpumpe liggendeom du er interessert, send en IM Hilsen Atle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.