Jump to content

Startproblemer på BMW 190-D


Hardball

Recommended Posts

:wink:

Har en BMW 190-D, som er tungstartet.

Må gløde 3-4 ganger + helt avhengig av kaldstart hendelen er ute, samt. trenger endel gasspådrag.

Motoren er også litt tungstartet når den har stått en time eller to, er da avhengig av kaldstart prosedyre, med kaldstarthendelen.

 

Er skeptisk til å bruke gass på kald motor, da dette er motorer med aluminium topper.

 

Motoren skyver også vann ut overløps slangen, på ferkvanns siden. :yesnod:

 

Hva kan problemet være? Henger disse tingene sammen?

 

Hardball

Link to post
Share on other sites

Er dette en Merchedes 636, motoren i Merch. 190D og ikke BMW??? Hvis det er en Bowman v.vaksler, sjekk att den tetter mellom ferskvann- og sjøvannsiden. Det sitter en gummimansjett som sørger for denne tettingen så vidt jeg husker. Designet på dette har vært på forumet tidligere.

 

Hivs den en tungstartet, sjekk at glødepluggene virkelig virker. Igjen, så vidt jeg husker, er disse seriekoblet. Null effekt hvis en av dem er defekt. Hvis glødepluggene er i orden, er sannsynligvis motoren slitt (lav kompresjon) hvis den ikke starter.

Link to post
Share on other sites

Mest sansynlig en defekt topp pakning (resultat dårlig komp, vann i sylinder, trykk i kjølevesken og mister veske.

 

Ikke bra!!!!!  Må ikke kjøres.

Har tenkt på den løsningen, men det er ikke noe tegn på att det er vann i oljen !!??!!!!

Oljen ser fin og sort ut, samt. det virker ikke som motoren ryker for mye.

Er dette en Merchedes 636, motoren i Merch. 190D og ikke BMW???

 

Nei, Motoren er en BMW D-190, 165hk. 1985 mod.

 

Vann lekkasjen viser seg å være på Impeller pumpen, mest sannsynlig en o ring som er slitt. Det skal vel være to tetteringer på impelleren, en for sjøvann og en på motorsiden.

Det lekker under denne og ned på svinghjulet, smaker sjø. Virker som att vannet kom ut av hullet under.

Bestiller en ny impeller pumpe komplett, om det lar seg gjøre.

 

Men hvorfor skal det komme kjølevann ut av overløpet.

Kan det være noen tette kanaler som er årsak?

 

FY Å FY, det blir bare mer og mer: Nå er motoren til power trimmen defekt. For en sommer.

 

Tjo bing

Hardball

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor skal det komme kjølevann ut av overløpet.

Kan det være noen tette kanaler som er årsak?

 

Tjo bing

Hardball

Hei Hardball

 

Dersom du "produserer" kjølevæske er det vel egentlig ikke så mange mulighetene, men de to jeg kommer på er enten defekt toppakning (den kan godt være defekt uten at det kommer vann i olja) eller en lekkasje internt i varmeveksleren din.

 

Kompresjonstest kan bekrefte/avkrefte det første, og en trykktest av varmeveksleren vil bekrefte/avkrefte det siste.

 

 

:lol:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Bestiller en ny impeller pumpe komplett, om det lar seg gjøre.

Tror du vil revurdere dette når du hører prisen.  :lol:

Simmer-ringene er forbruksvare og må byttes jevnlig, se f.eks. denne tråden:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1088172416

 

Er det spor i akslingen, evnt slark, fåes reparasjons-sett.

 

Ang startproblemer så må du først sjekke at glødepluggene har korrekt spenning. Spenningsfall kan oppstå i kabler, relee, formotstand etc.

Og at alle blir varme, kan sjekkes ved å berøre dem (forsiktig...) når motoren er kald.

Du kan gi gass under start selv om du har alu-topp.

Link to post
Share on other sites

Kompresjonstest kan bekrefte/avkrefte det første, og en trykktest av varmeveksleren vil bekrefte/avkrefte det siste.

 

 

:lol:

M/Y Ellen Marie

 

Litt uenig angende trykktest av varmeveksleren. Vi trykket en varmeveksler til en VP TMD 30,og den var tett som ei potte.Like herlig så var jeg medlem av Kjølevannsprodusentenes

Landsforbund . Den ble trykket med varme,men problemet var at verkstedet(Oslo Radiatorservice) ikke klarte å oppnå tilstrekkelig høy temperatur.Og den var så tett som ei potte den førdømte varmeveksleren, temperatur avhengig sprekk var mistenkt.

 

Problemet viste seg å være en sprekk som var temperaturavhengig og den fant vi  etter å ha demontert rørinnsatsen og kunne virkelig leke oss med varme. Men for all del,en trykktest kan uansett ikke være bortkastet men er nødvendigvis ikke noe fasit svar.

 

En annen god ting var at takket være mere en sesong med varmeveksler inn og ut månedlig

kan jeg nå demontere varmeveksler og oljekjøler på TMD 30 motoren med bind for øya :lol:

Link to post
Share on other sites

En annen god ting var at takket være mere en sesong med varmeveksler inn og ut månedlig

kan jeg nå demontere varmeveksler og oljekjøler på TMD 30 motoren med bind for øya :lol:

 

He he,  enig med det du skriver, thor.  De aktuelle driftsforholden bør simuleres så godt som mulig.

 

...og til det over; den største fordelen med å skru litt sjøl er det du lærer.  Det vil før eller siden komme godt med.

 

:confused:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...