Jump to content

Isotherm 65l kjøleskap, slår seg av allerede ved 12.1V


JoachimogMalene

Recommended Posts

Heisann.

Kjøpte i våres et isotherm 65 l kjøleskap.

Da fant vi ut at vi også måtte ha et ekstra batteri,kjøpte da et 130 amp forbruksbatteri også har vi fra før et 80 amp startbatteri.

Kjøleskapet skulle ha et forbruk på ca 0,7 amp.

Så kommer spørsmålet:

Hvorfor må jeg lade batteriet en time hver morgen og en time hver kveld.?

Det stod i instruksjonboka at kompressoren ville kutte på 10, noe volt men allerede på 12,1v begynner det å lage

en irriterende pipe lyd som piper ved jevne mellomrom og det er kun vifta som går.Dvs kompressoren starter og går og stopper etter et par sekunder.

Noen andre som kjenner til om disse kjøleskapene skal være sånn.?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig spørsmål ang isotherm 65l kjøleskap . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at du har litt lange og kanskje litt tynne ledninger til kjøleskapet. Ved 11.7V på batteriet er det tomt og selv 12.1V er batteriet mindre enn halvfullt, stort mindre enn halvt bør ikke batteriene utlades.

 

Problemet med lange og/eller tynne ledninger er at når kompressoren skal starte så trekker den en del mer strøm enn under normal drift, da faller spenningen litt mer enn normalt og kompressoren stopper pga. lav spenning. Prøv å måle spenningen direkte på kjøleskapet og sammenlign med spenningen målt direkte på batteriet når kompressoren starter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Når du måler 12,1volt, hvor er det du måler? Er det på batteriet, så kan spenningen inn på kjøleskapet være mye lavere dersom du har tynne kabler eller dårlig kontakt i overganger, sikringer eller brytere. Den spenningen som kjøleskapleverandøren sier er absolutt laveste spenning er inn på kjøleskapet.

 

Lars H.

pt. Hunnebostrand, webkamera fra båten her

 

Ups, her var SveinHa raskere enn meg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tipper at dere enten har litt dårlig kontakt i koplingene, eller at dimensjonering av kabler fra batteri frem til den nye 6 kvadrat ledningen er underdimensjonert/ dårlig. Alternativt at batteriet ikke er i form. Dere skulle ikke ha noen problemer med å kjøre kjøleskapet i 2-3 døgn med dette batteriet, så lenge dere ikke bruker strøm til noe annet av betyddning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

6mm2 bør holde. Mål på batteri og tilkobling til skap, når det går, så ser du om/hvor mye du mister. De 0,7A det er oppgitt at det bruker, er midlere døgnforbruk. Maksforbruk er 2,7A. Hvor mye det bruker, kommer an på omgivelsetemp, luftsirk bak skapet, hvor mye det åpnes og mengde og temp det skal kjøle. Og så kommer det an på spenning og strøm du faktisk lader med, om dette er optimalt. Bruker du batteriet kun til kjøleskap, eller er det andre ting som tapper også? Selv har jeg foreløpig 125A til forbruk(lys, kjøleboks 6A,vannpumpe og iblandt varmer), og kan ligge tre til fire dager før jeg er nede på 12V, så jeg mener du har potensiale til å drifte det betraktelig lenger, om alt er i orden og batteri fullt ved start.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.Har ikke fått målt enda,men i sommer da vi kjørte fra lyngør til tromøya brukte vi ca 4-5 timer.

Og når jeg da stoppet båten viste batteriet 13v,noe jeg regner som fulladet batteri.

Likevel gikk det bare halvannen dag før jeg måtte til å lade igjen.

Eneste vi bruker strøm til er kjøleskapet og litt lys når vi pusser tennene eller gær på do om natten.

Så det må være noe som ikke stemmer.

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Gullfisk..

 

Jeg ser at du skriver 2,7A maxforbruk. Hvis denne opplysningen stammer fra datablad så bøyer jeg meg i støvet for det. Min Isoterm bruker 7A når kompressoren går, og det trekker spenninga ned hvis forbindelsen til batteriet ikke er OK ja, det kan jeg love. Bra at trådstarter bruker 6 kvadrat. Det burde holde.

 

P.

Link to post
Share on other sites

Jeg villle nok anbefale en noe større forbruksbank, ca det doble burde være bra. Snittforbruket på 0,7A er under helt optimale forhold, noe man normalt ikke har i en båt sommerstid. Og med de 30-50% du kan ta ut av forbruksbatteriet før spenningen blir så lav at kjøleskapet kopler ut, vil det si at du har strøm til et døgn eller to.

 

Jeg hadde tidligere ett 105Ah batteri som forbrukbatteri, og hadde samme problem. Kjøleskapet var det eneste som brukte strøm av betydning hos meg også. Som regel begynte kjøleskapet å varsle om lav spenning tidlig på morgenen, dvs etter under ett døgn fra motoren ble stoppet. Jeg fant ut at ladespenningen hos meg lå på ca 13, 6 volt, og batteriene ble derfor aldri skikkelig ladet. Jeg byttet ut skilledioden med et BEP voltsensitivt rele, og fikk på den måten ladespenningen opp i 14,3 volt. Situasjonen ble bedre, men fortsatt for dårlig. Så skiftet jeg ut forbruksbatteriet med to på 115Ah hver, samt monterte en 25A landstrømslader for topping mellom turene. Og nå klarer kjøleskapet 3 døgn uten problemer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for svar.Har ikke fått målt enda,men i sommer da vi kjørte fra lyngør til tromøya brukte vi ca 4-5 timer.

Og når jeg da stoppet båten viste batteriet 13v,noe jeg regner som fulladet batteri.

Likevel gikk det bare halvannen dag før jeg måtte til å lade igjen.

Eneste vi bruker strøm til er kjøleskapet og litt lys når vi pusser tennene eller gær på do om natten.

Så det må være noe som ikke stemmer.

 

Du får sannsynligvis ikke fulladet batteriet med 4-5 timers kjøring - 13V når du stoppet, - hadde du sjekket etter et par timer ville du få en mer riktig avlesning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...