Jump to content

Problemer med å få satt på drevet etter vinteren.


Estrewes

Recommended Posts

Hei.

 

Driver nå og står i for å bli ferdig med båten til ferien. Har hatt dårlig med tid så dette er båtpuss litt i siste liten. Står nå helt fast på et problem som oppsto når vi skulle sette på drevet etter vinteren. Båten er en Draco 2000 Daycab med 3 liters Mercruiser 140 hk. Jeg er rimlig sikker på at drevet er av typen "alpha one" (noe sikkert en av dere kan bekrefte). I fjord høst så valgte vi å ta av drevet pga fare for at det skulle bli stjelt og også pga vi var redd for at det skulle fryse. Merka allerede da at det var en sikklig jobb å få av drevet. Det satt som om det skulle vært sveisa fast. Men etter en dag med mye slit og draing i drevet kom det til slutt av. Tenkte ikke noe vidre over at det var tungt og få av siden det kunne virke som det ikke hadde vært av på noen år og dermed hadde satt seg sikklig fast.

 

Men det sikklige problemet har oppstått nå i våres når vi skulle ha drevet på igjen. Allt var klappet og klart til å sette på drevet, pakninger kjøpt inn og satt på etc. Begynnte og sette på drevet og det gikk greit inn til vi kom omtrent halveis på, da butta det. Sto en dag og prøvde og få det på igjen siden vi huska det var så vansklig å få det av så vi trudde at "ja, det er sikkert ikke så mye lettere å få det på". Etterhvert skjønnte vi at noe var galt. Ringte en som kan detta litt mer enn oss og han kom opp en tur. Han sa at han trudde feilen lå i at utaket på motoren og lageret i skroggjennomgangen ikke sto rett ovenfor hverandre. Han hadde med seg en hjemmedreid aksel med samme mål som akselen som overfører kraften fra motor til drevet. Denne skulle vi bruke for å justere motorfestene så motoren sto rett i forhold til lageret. Har nå brukt 2 dager til på å finne ut og prøve diverse saker og ting for å få motoren rett i forhold til lageret.

 

Er det noen her som har noen tegninger av motor og overgang til drevet på mercruiser 3 liter og alpha one drev? Evt noen som har vært borti det samma og kan komme med noen gode råd. Motorfestene bak skal vistnok ikke være til å justere, men jeg trur det er i bakkant motoren er for lav i forhold til lageret.

Trenger hjelp av folk som har vært borti det samma eller veit hva vi skal gjøre i denna situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Hei!! skjønner ikke hvordan det kan ha skjedd, vist du tok ut drevet ifjor, er der noe som har flyttet på seg??

På mitt stoppet det også etter ca halvveis, hoppet opp i båten og tunet motoren slik at axselen gikk på plass, så brukte jeg en gummiklubbe å slo det på plass forsiktig.

 

Skjekk ut http://www.mercstuff.com  der står det mye nyttig

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Det høres noe merkelig ut at det skal være så forferdelig vanskelig å få satt drevet på plass igjen.

Hvis det er så å forstå at motor ikke står sentrert i forhold til drevet har du et problem siden det kan være vanskelig og nøyaktig for at dette skal gå greit på plass. Har selv vært med å gjort dette og man bruker da et sentreringsverktøy som man fører gjennom lageret og inn i motoren som akselen fra drevet vanligvis skal gå. Bruk fett på enden av verktøyet for å se hvordan der sentrer i forhold til motoren. Hvis dette ikke stemmer overens må man justere motoren på motorlabbene.

En tanke som slår meg når jeg leser innlegget ditt er om du har hatt rikelig med fett på akselen fra drevet. Husk også på at når drevet skal på plass igjen skal gearspaken stå i stilling fremover, det er svært lett at dette vrir seg på drevet så kontroller dette.

Noen ganger må man "ta i litt" når drevet skal på plass men så vanskelig bør det ikke være.

Lykke til. Dette løser seg nok skal du se.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Hei, igjen. Etter masse styr i dag fikk vi det enderlig til. Måtte sentrere som du sa ja GOE. Problemet var bare at vi ikke visste hvor vi skulle justere for å justere motorfestet i bakkant av motoren i forhold til lageret i skroget. Men det visste seg at det lageret var laget sånn at det kan justeres opp og ned i lagerskålen. Allt dette ordnet seg så det er i orden. Eneste vi lurer litt på nå er om vi må bytte belger siden de så litt shabby ut. Noen som veit hva stiftåpningen på denne motoren skal være? og hvor mange grader fortenning den skal ha? (dette må dere være rimlig sikkre for å svare på ;) )

Link to post
Share on other sites

Fint å hører at du fikk drevet ditt på plass.

Ville så avgjort ha skiftet begene hvis disse ser dårlige ut.

Råder deg samtidig til å gå til anskaffelse av en "verkstedhåndbok" til motoren din.

Jeg kjøpte en hos www.eurofritid.no som har vært til god hjelp for meg(og mange andre.)

Her vil du få tekniske opplysninger om stifteåpning, tenning osv.

Koster heller ikke all verden.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...