Polarn Startet 4.August.2009 Del på Facebook Startet 4.August.2009 Noen som har testet TIKI Navionics Gold eventuelt andre gode som ikke er så dyre? Forøvrig kan Tiki Navionics Gold testes som demo her Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 5.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2009 Ingen som har testet dette? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Capitaine Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Dette temaet om elektroniske kart på bærbar PC(eller stasjonær for den del) er det skrevet svært mye om her på forumet, i likhet med kartplotter, ekkolodd og hvordan man monterer svinger til ekkolodd. Et tips er å bruke søkefunksjonen. Da vil du nok finne svar på det du spør om pluss litt til. Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms(da jeg kjøpte det i 2008). Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro 3000 Standard" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA. "seaPro 3000 Lite" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC). Dersom "seaPro 3000 Lite" oppgraderes til "seaPro 3000 Lite +" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk. Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro 3000 Lite" er dessuten brukervennlig. Og når man får både programvare og elektroniske kart av meget høy kvalitet til bare kr 1500,- inkl. moms, synes ihverfall jeg dette er billig. Mer informasjon er tilgjengelig på euronav.no. Jeg benytter en GPS fra Clas Ohlson med USB-plugg og har operativsystemet Windows Vista på min PC. For ordens skyld er en slik løsning med bærbar PC med kartprogram, elektroniske kart og GPS bare et hjelpemiddel, i likhet med en kartplotter for lystbåt, og man må kjenne begrensningene slikt utstyr har. Man bør ha offisielle papirkart om bord i tillegg og heller ikke glemme å navigere visuelt ved hjelp av lykter, sjømerker osv. (Kommersielle norskflaggede fartøy skal ha offisielle og oppdaterte papirkart for det området de seiler i med mindre de har 2 typegodkjente ECDIS med offisielle og oppdaterte ENC og uahvhengig strømforsyning, og ellers tilfredsstiller krav fra IMO, IHO og IEC for slikt utstyr.) Sitér dette innlegget Link to post
Fanta Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Jeg har hatt TIKI på pc`en i 3-4 år og har vært veldig fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 (redigert) eg bruker TIKI navigator pro. Dette synes eg her helt greit. Funker på alle opreativstystem, inkludert Windows 7. Har også ett gammelt c-map kart som eg bruker når eg befinner meg plasser der eg ikke har kjøpt kart til tikien. Dette fungerer også greit, men måtte laste ned FRANSON GPS GATE og kjøpe lisens til denne for å finne gpsen. Kartene til c-mapen er imidlertid fra 1999 og mye har skjedd i den digitale kartverden siden da.. men det funker. Kan forøvrig anbefale franson hvis det er noen som vil bruke en gps i flere kart samtidig.. lager 4 com porter av en inngang.. veldig praktisk.. Redigert 5.August.2009 av SuperGnisten (see edit history) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Polarn Svart 5.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2009 (redigert) Om jeg forstår det rett så må jeg kjøpe alt det her for at det skal fungere? TIKI Navionics Gold - kr. 1.590,- Navionics Multicard Reader - kr. 625,- (kartleser som er nødvendig for å bruke Navionics kartbrikker på PC) Navionics Gold XL9 kartbrikke - kr. 2.700,- Totalt 4915,- Haicom GPS 204III har jeg fra før. Redigert 5.August.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.