beauty of aqua Startet 4.August.2009 Del på Facebook Startet 4.August.2009 etter en aldeles nydelig dag på fjorden,ble gleden avbrutt av defekt powertrim. jeg har en type"selvstyrt"powertrim,noe som gjør at den tilter drevet automatisk inn når båten skal i plan,men den har en tendens til å ikke tilte det ut igjen når jeg er kommet opp i plan. denne funksjonen fungerer,men det er når jeg skal styre den manuelt at den ikke lystrer. når jeg trykker powertrim knappen opp og ned,så hører jeg tydelig at relet slår inn. så da må det vel være ett eller annet etter releet,eller kan releet lage en klikkelyd,men allikavel være defekt? noen pettersmarter her inne som kan tenke seg hva dette kan være? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 5.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2009 da har jeg fått byttet vendebryteren uten at dette så ut til å hjelpe spesielt må jeg ha båten på land for å få orden på dette Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 5.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2009 løfter denne igjen i håp om at noen kan hjelpe Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
andersb Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 høres litt ut som defekt motor? kjør spenning rett på og sjekk om det fyrer. bestilte en selv til ene maskinen min, så snart på sjøen igjen :) er ofte lagervare. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 5.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2009 (redigert) men kan releet være deffekt selvom det klikker i det? går ledningene fra releet direkte inn på powertrimmen,eller er det en sikring eller lignende imellom her? Takk for svar anders! Redigert 5.August.2009 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
andersb Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 frem med multimeter, om du ikke har det, kjøp! mål spenningen ut av rele så finner du veldig fort ut om det virker eller ikke. og ja, det kan være def selv om det lager lyd. du kan som sagt også koble fra de 2(vanligvis) ledningene ut av motoren på +12v eller -12V og den vil gå opp/ned om den da virker. klødde meg mye i hue selv i går og trodde det var kabelen som tullet med meg grunnet rift + sjøvann og massiv korrosjon, men det var selve motoren som hadde tatt kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 (redigert) da har jeg prøvd å bytte om på releene,uten at dette hjalp. noen som har noen gode tips,eller må jeg ha den opp på land og prøve med strøm direkte inn på motoren? ny tiltmotor koster den nette sum av 12000,- så det jo bare vært ordentlig gøy om den må skiftes. skål for tilværesen som skipper noen som har et brukt ett?? Redigert 6.August.2009 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
KaRsK Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 (redigert) lag deg 2 ledninger fra batteriet og koble direkte på til motor... du trenger ikke ta den på land for å gjøre det.. har du 3 ledninger på motor så er 1 minus og de 2 andre + opp/ned har du 2 ledninger så snur du polariteten for å heve /senke Jeg har muligens en (2ledning) motor liggende på hytta (ubrukt) http://www.marineengineparts.com/shopsite_...tml/page64.html den nederste med gul kork er det jeg tror jeg har :) Redigert 6.August.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Hei. Må du ha ny tiltmotor,kan det absolutt lønne seg å kontakte Importex a/s på Bjørkelangen. Kanskje halv pris av den du oppgav. mvh POL Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 da har jeg prøvd å bytte om på releene,uten at dette hjalp.noen som har noen gode tips,eller må jeg ha den opp på land og prøve med strøm direkte inn på motoren? ny tiltmotor koster den nette sum av 12000,- så det jo bare vært ordentlig gøy om den må skiftes. skål for tilværesen som skipper noen som har et brukt ett?? de skulle ha 10k til min også, så fant jeg til 6k i usa, 3500 fra sierra, men til slutt havna det på ca 2k med mva og expressfrakt fra usa :) men følg tips til de andre her, er jo en bitteliten 12V motor, tåpelige priser kort fortalt. jeg skulle ha til mercury V6, så litt lettere for meg å finne "over there" enn det er for deg. om du ikke har 12V i nærheten kan du jo bare ha med løst batteri og noen startkabler eller noe annet som leder strøm :) men måle om du har spenning ut av rele og inn er også lurt/raskt. ingen grunn til at den må på land. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) men anders:har ett sånn måleaperat liggende i boden.det er fem "åpninger" i releet.hvor er det jeg skal stikke inn disse pinnene fra måleapparatet,og hva er aksepterte tall?? har aldri brukt ett slikt ett før når jeg var ute og skjørte igår så jeg utifra det digitale displayet at tiltmotoren beveget seg. gikk da fra minus 4 til minus 3.men ideelt sett skal denne ligge på ca + 1 når jeg er i plan.. Redigert 7.August.2009 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 da har jeg fått demontert pumpemotoren og den fungerte som bare det. sprutet ut olje av den så jeg fikk det inn i nesen og alt...bra trykk med andre ord. dette blir jo bare mer og mer rart synes jeg.releene klikker som de skal,og ifra rele er det jo bare rett inn på pumpemotor. hva kan være galt? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 da var problemet løst!det var den sikringen som ligger på bb side på motoren,som strømmen går inn på. hvorfor det klikket i releene når denne var gåen,er for meg en gåte,men det funker ihvertfall. det var en mekanikker på bjordal og madsen som tipset meg.han tipset meg også om hylingen som jeg hadde på kompressoren,der feilen ikke var særlig opplagt. han kan forvente seg en flaske med noe godt å drikke imorgen Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.