Jump to content

powertrim fungerer ikke,men rele slår inn(vp kad 32)


beauty of aqua

Recommended Posts

etter en aldeles nydelig dag på fjorden,ble gleden avbrutt av defekt powertrim.

jeg har en type"selvstyrt"powertrim,noe som gjør at den tilter drevet automatisk inn når båten skal i plan,men den har en tendens til å ikke tilte det ut igjen når jeg er kommet opp i plan.

denne funksjonen fungerer,men det er når jeg skal styre den manuelt at den ikke lystrer.

når jeg trykker powertrim knappen opp og ned,så hører jeg tydelig at relet slår inn.

 

så da må det vel være ett eller annet etter releet,eller kan releet lage en klikkelyd,men allikavel være defekt?

noen pettersmarter her inne som kan tenke seg hva dette kan være? :seeya::seeya:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

frem med multimeter, om du ikke har det, kjøp! mål spenningen ut av rele så finner du veldig fort ut om det virker eller ikke.

 

og ja, det kan være def selv om det lager lyd.

 

du kan som sagt også koble fra de 2(vanligvis) ledningene ut av motoren på +12v eller -12V og den vil gå opp/ned om den da virker.

 

klødde meg mye i hue selv i går og trodde det var kabelen som tullet med meg grunnet rift + sjøvann og massiv korrosjon, men det var selve motoren som hadde tatt kvelden.

Link to post

da har jeg prøvd å bytte om på releene,uten at dette hjalp.

noen som har noen gode tips,eller må jeg ha den opp på land og prøve med strøm direkte inn på motoren?

 

ny tiltmotor koster den nette sum av 12000,- :yesnod: så det jo bare vært ordentlig gøy om den må skiftes.

 

skål for tilværesen som skipper :yesnod:

 

noen som har et brukt ett??

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

lag deg 2 ledninger fra batteriet og koble direkte på til motor... du trenger ikke ta den på land for å gjøre det..

 

har du 3 ledninger på motor så er 1 minus og de 2 andre + opp/ned

 

har du 2 ledninger så snur du polariteten for å heve /senke

 

 

Jeg har muligens en (2ledning) motor liggende på hytta (ubrukt)

 

http://www.marineengineparts.com/shopsite_...tml/page64.html den nederste med gul kork er det jeg tror jeg har :)

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post
da har jeg prøvd å bytte om på releene,uten at dette hjalp.

noen som har noen gode tips,eller må jeg ha den opp på land og prøve med strøm direkte inn på motoren?

 

ny tiltmotor koster den nette sum av 12000,- :yesnod: så det jo bare vært ordentlig gøy om den må skiftes.

 

skål for tilværesen som skipper :yesnod:

 

noen som har et brukt ett??

 

de skulle ha 10k til min også, så fant jeg til 6k i usa, 3500 fra sierra, men til slutt havna det på ca 2k med mva og expressfrakt fra usa :)

 

men følg tips til de andre her, er jo en bitteliten 12V motor, tåpelige priser kort fortalt.

 

jeg skulle ha til mercury V6, så litt lettere for meg å finne "over there" enn det er for deg.

 

om du ikke har 12V i nærheten kan du jo bare ha med løst batteri og noen startkabler eller noe annet som leder strøm :)

 

men måle om du har spenning ut av rele og inn er også lurt/raskt.

 

ingen grunn til at den må på land.

Link to post

men anders:har ett sånn måleaperat liggende i boden.det er fem "åpninger" i releet.hvor er det jeg skal stikke inn disse pinnene fra måleapparatet,og hva er aksepterte tall??

har aldri brukt ett slikt ett før :smash:

 

når jeg var ute og skjørte igår så jeg utifra det digitale displayet at tiltmotoren beveget seg. gikk da fra minus 4 til minus 3.men ideelt sett skal denne ligge på ca + 1 når jeg er i plan..

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

da har jeg fått demontert pumpemotoren og den fungerte som bare det.

sprutet ut olje av den så jeg fikk det inn i nesen og alt...bra trykk med andre ord.

 

dette blir jo bare mer og mer rart synes jeg.releene klikker som de skal,og ifra rele er det jo bare rett inn på pumpemotor.

hva kan være galt?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

da var problemet løst!det var den sikringen som ligger på bb side på motoren,som strømmen går inn på.

hvorfor det klikket i releene når denne var gåen,er for meg en gåte,men det funker ihvertfall.

 

det var en mekanikker på bjordal og madsen som tipset meg.han tipset meg også om hylingen som jeg hadde på kompressoren,der feilen ikke var særlig opplagt.

han kan forvente seg en flaske med noe godt å drikke imorgen :cheers:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...