Jump to content

Registrering av seilbåt i USA, nuværende gresk. Erfaringer?


MiaM

Recommended Posts

Hei! Vi planlegger å flytte båten vår fra Gøteborg til Los Angeles, planen er å seile den over Atlanteren. Hva er reglene for å overføre en 42´seilbåt fra Sverige til Statene, eventuellt - hvilke instanser må man kontakte for registrering og hvilke avgifter kan vi vente oss ( momsen hjemme i Norge er jo ikke klok! ). Vi har oppholdstillatelse og visum i USA, men båten begynner å bli en hodepine og det er synd for hun er det vakreste i verden!

 

M

Redigert av MiaM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg antar at du regnes som US resident siden du sier at du har visum og oppholdstillatelse. Du må først betale toll (import duty) til US Customs. Denne er på 1.5% av båtens verdi, dersom du er non-resident slipper du dette. Jeg vet ikke hvordan verdien fastsettes, men den verdien det er snakk om er markedsverdi, ikke noen kunstig lav "skattetakst". Her er en link til reglene fra US Customs.

 

Videre må du hanskes med delstatsmyndighetene i California samt myndighetene i det fylke (county) du har tenkt a ha båten i.

 

Dersom du er US resident og har eid båten kortere tid enn ett år, må du betale CA sales tax på 8-10% av båtens verdi. Den eksakte satsen varierer fra county til county. Dersom du er non-resident, eller har eid båten mer enn ett år, slipper du å betale sales tax.

 

I USA kan du enten dokumentere en båt hos US Coast Guard, eller du kan registerere den hos Department of Motor Vehicles (DMV) i den aktuelle stat. Dokumentasjon hos US Coast Guard krever at du er amerikansk statsborger, så jeg antar at dette er uaktuelt.

 

Denne linken går til California DMV og gir en grei oversikt av hva som kreves. California DMV krever en engangsavgift på mellom 30 og 80 USD (avhenger av om du er US resident eller ikke), deretter koster det 20 USD annet hvert år i årsavgift.

 

Endelig skal så fylket (county) ha eiendomsskatt. Denne ligger vanligvis for de fleste counties på 1.2% av båtens verdi pr. år.

 

Så for en båt med en verdi på 200K USD, vil du måtte betale 3000 USD i toll, en årlig eiendomsskatt på ca 2400 USD + litt lommerusk i årsavgift til DMV.

 

Jeg antar at marinaplasser er ganske dyre i LA området. Her i SF Bay området hvor jeg bor, koster det ca 300 USD/mnd for plass til en 40 fots båt, jeg regner med at det er noe lignende i LA. Men på den positive siden, så varer jo seilsesongen i 12 måneder hvert år :wink:

 

Generelt sett er mitt inntrykk at det amerikanske byråkratiet er lettere (og billigere) å hanskes med enn byråkratiet i de fleste andre land. Det er ihvertfall adskillig enklere enn å importere båt motsatt vei, med krav om CE merking osv. Slik jeg ser det, er det viktigste kravet fra amerikanske myndigheter at du kan dokumentere at du er eieren av båten, så ta med alle papirer som kan underbygge ditt eierskap.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for fantastisk informativ mail :flag: Det er litt slik at det er foreldrene mine som har hatt båten til overhaling på Hallberg Rassy verkstedet i Sverige, etter at de har hatt den liggende fast i Hellas i 15 år. Pappa fikk litt bakoversveis av moms-reglene hjemme, slik at han ikke er spesiellt glad for å ta den hjem til Norge. Jeg bor jo her i LA, så han så en mulighet til å kunne flytte båten hit. Du har spart oss for en masse, masse arbeide - tusen takk skal du ha!

Vi studerer på USC her nede og har tre år igjen på doktorgraden, så vi tenkte vi kunne kanskje bo ombord. Marinaprisene i Ventura County lå på $880 pr. måned for living abord - nede i LA var det som du sier, veldig dyrt - pluss at de har flere år på venteliste før det ville vært aktuellt.

 

Hvis du kjenner noen som er erfareng og sterk, og som kunne tenke seg å seile ´Cumulus´over Atlanteren for oss, så må du være snill å si fra - for det leiter jeg etter. Pappa er litt for gammel synes han selv han er 66 år nå og føler seg ikke helt comfortabel med å gjøre det selv.

 

Igjen tusen takk for at du tok deg bryet med å svare så nøyaktig og informativt - det ble jeg kjempeglad for!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...