Jump to content

Detroit Diesel 6-71N, oljen blank etter 15 timers kjøring?


Lego

Recommended Posts

Heia!

 

Er det noen Detroit Diesel eksperter her?

 

Jeg har to stk 6-71 to taktere, uten turbo.

 

Etter olje og filterskift i begynnelsen av juni, har motorene gått hele 12-15 timer. Hurra for sommeren!

 

Men ved peiling av oljen, har den ene motoren antydning til sot, mens på den andre ser oljen ny ut.

Lurer derfor på om det er noe muffens her.

Vil anta at oljen skal bli en smule svart, og ikke se helt ny ut, selv om det bare er snakk om få gangtimer,

 

Nevner at timetelleren på motorene viser 562 timer, og ved inspeksjon for to år siden ble motorene bekreftet "meget tilfredsstillende" av verksted i Mandal.

 

Kjører på 1700-1800 rpm marsjfart, maks er ca 2350rpm.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke påberope meg noen ekspertstatus, men kan fortelle om egne erfaringer.

 

Har lik din båt med like motorer. Mine er gått omtrent 3000 timer. Den ene motoren er det skiftet topp på, og der er oljen blank og fin. Den andre er urørt, og oljen er der svart. Motorene er gått ca 70 timer etter oljeskift.

 

Jeg ligger oftest på 1100 - 1200 rpm og får omtrent det samme som deg på maks.

Link to post
Share on other sites

Hei du :smiley:

 

GPSen er ute av drift, men mener 1100 rpm er omtrent skrogfart, som vil si ca 9 knop. Full åpning kjører jeg sjelden, da motorene er nokså drikkfeldige. Slurper fort i seg totalt 100 L/t ved topp fart. Ved ca 9 knop ligger jeg på omtrent 20L (tror jeg, har aldri målt nøyaktig) Jeg har flaps, men kan ikke se at det utgjør noe særlig forskjell.

 

Gi gjerne lyd fra deg om du er i Stavanger-området. Hadde vært veldig hyggelig å sett båten din. Ikke mange av disse i Norge, om noen utover min og din :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jasså, 9kn med 1100 rpm.

Jeg må oppimot 1900 rpm for å få 9-10knop.

men har ikke flaps, de ligger i garasjen. Monteres til høsten.

 

Vet du hvilke propellere du har, diameter og stigning?

 

Jeg har ett ekstra sett med propeller, lurer på å skifte til høsten, da disse er en del større.

Link to post
Share on other sites

Heia!

 

Er det noen Detroit Diesel eksperter her?

 

Jeg har to stk 6-71 to taktere, uten turbo.

 

Etter olje og filterskift i begynnelsen av juni, har motorene gått hele 12-15 timer. .....

Men ved peiling av oljen, har den ene motoren antydning til sot, mens på den andre ser oljen ny ut.

Lurer derfor på om det er noe muffens her......

 

Har to selv (6/71 TA LP).... "Low Profile" med Turbo og Intercooler...

 

Etter kun snaue 20 timer med lavt turtall, så hadde jeg ikke forventet mye sot.... at en maskin er litt annerledels enn den andre er ingenting å bekymre seg om ... det kan være litt oljerester fra den gamle oljen som har ligget igjen... eller at den ene maskinen jobber litt hardere enn den andre (har du synkronisert turtellerene på dashbordet med de mekaniske i maskinrommet ? ... hvis du har dem..).

 

Maskinene er lette å jobbe med, og er litt følsomme for at hele "fuel racken" er satt opp riktig ... ellers så får du et litt høyt forbruk ... og 100L/T høres høyt ut på to "Natural"maskiner ... men er jo avhengig av hvor mye HK som er trukket ut ... N maskinene kom opp mot 310 HK så vidt jeg husker ..... og da er det nok noenlunde riktig..

 

Ved 1100 RPM, så går vi rundt 8.5 knop og er en svært økonomisk fart (turbo slår inn etter 1200)...., og ved 1900 RPM (20 knop), så trekker vi vel også rundt 100L/T ... over det orker jeg ikke å tenke på..., men har 2300 RPM som max...

 

Har også 800 siders service manual som jeg har scannet til PDF i kapitler og med OCR tilgjengelig....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Når jeg hentet båten i Svelvik for to år siden, og dertil ikke kjente båt eller motorer, gikk vi på 1750-1800rpm

 

Ved bunkring i Kragerø, og deretter i Egersund, regnet jeg ut et sted mellom 30 og 33 liter i timen.

 

Mener da vi hadde en fart på ca 8,5kn i snitt.

 

Og synes ikke dette er så riv ruskende galt.

 

Ved beregning av propeller og hk på www.boatdiesel.com finner jeg at båten trenger a 250 hk totalt for å få skroghastighet, som er ca 9 kn som tidligere nevnt. (forutsatt at jeg har riktige parametere, såsom skrogtype og utveksling)

 

Mener dette er semi-deplasement skrog???

 

Er egentlig ikke så engstelig for motorene og oljefargen, så lenge den ikke blir grå.. :)

 

Har synkronimeter på motorene, så de kjører noenlunde likt tror jeg.

Redigert av Lego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står standard propeller med 4 blader, diameter 24 og stigning 26. Har også ett sett ubrukte propeller som fulgte med. Om jeg husker rett fra fakturaen til tidligere eier, så kostet disse omtrent 2300£ på midten av 90-tallet.

 

Jeg har ikke justert noen ting på fuel-racken, så mulig det er rom for å korrigere forbruket litt. Jeg har også N/A DD 6-71. Disse har kun bloweren, og ikke turbo eller intercooler.

 

Som sagt, så er GPSen ute av drift, så fart skal jeg ikke være alt for sta på, men skal melde tilbake når jeg vet med sikkerhet. For øvrig så skal mine maskiner ha omtrent 260 pr. (tror jeg har N80 dyser) Dette varierer en del etter hvilken dyse maskinen er oppsatt med.

 

For øvrig mener jeg å huske at toppfart lå på 17-18 knop ved 2300rpm. Da bråker det kraftig samt at jeg føler halve fjorden følger etter meg :smiley: Liker bedre å lunke avgårde i 6-8 knop.

Link to post
Share on other sites

.............. For øvrig så skal mine maskiner ha omtrent 260 pr. (tror jeg har N80 dyser) Dette varierer en del etter hvilken dyse maskinen er oppsatt med.....

 

For øvrig mener jeg å huske at toppfart lå på 17-18 knop ved 2300rpm. Da bråker det kraftig samt at jeg føler halve fjorden følger etter meg :smiley: Liker bedre å lunke avgårde i 6-8 knop.

 

Tror at N80 vil gi rundt 285 HK.... mine kom originalt med N90, som gav 325 HK ... nå sitter det M95 ombord, som kan gi drivstoff opp til 450 så vidt jeg husker .... men da må jeg skifte til større turbo for å ta ut mer enn de 385 som jeg tar ut i dag.....

 

Vedrørende bråket, så regner jeg med at det er eksosen du hører mest ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Synes 17-18kn på max hørtes mye ut

Mener jeg leste i en brosjyre ett sted at den hadde 12 eller 14 kn på maks, ikke sikker.

Men at det bråker og graver på max, det er helt sikkert.

 

Er ikke sikker på dyser som står i, men motorer er oppgitt til 275hk hver.

 

Kan du Rangernor si noe om hvilken type skrog vi har?

Link to post
Share on other sites

Dere ha nok halvplanere....

 

The Hatteras 38 double-cabin motor yacht (DCMY) was designed, as were nearly all Hatteras Yachts, by Jack Hargrave who had a straightforward approach to yacht design. Hargrave believed that good function was good design and that every boat should look attractive without a lot of decoration or trim.

 

The first Hatteras 38 DCMY was introduced in 1968 and a restyled version introduced in 1973. ..........in production from 1973 through 1978.

 

The hull is a modified V, hard chine, planing form. The forward sections of the hull are quite V-shaped for easy entry and reduced pounding in choppy seas, giving way to less V-shaped sections aft. This provides for more lift without excessive horsepower. There is an integral keel that adds to strength of the hull as well as improving tracking, particularly at slower speeds.

 

Although not unique to Hatteras, one somewhat unusual feature is the use of fiberglass in the fuel tanks, water tanks and waste holding tanks. This eliminates the potential for corrosion and leaking of welded and soldered joints of metal tanks and they are more durable than molded plastic.

 

The standard engine installations on Hatteras 38 DCMYs were either twin 283hp, 6-cylinder, freshwater-cooled General Motors diesel engines or 300-hp, freshwater-cooled gasoline engines. All 38 DCMYs were equipped with auxiliary generators, either gasoline or diesel, depending on the engine installation.

 

A reasonable cruising speed of about 15 knots can be expected with a top speed of 18 to 20 knots depending on wind, weather and how the boat is loaded. There is not a great amount of flare in the bow and the foredeck can get a little wet in short, choppy seas but the combination of hull shape and moderate speeds virtually eliminates pounding in all but the worst conditions.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at det er eksosen jeg hører mest.........for øvrig så er det utrolig flott lyd i motorene på tomgang.

 

Skrogtypen er vel halvplaner tenker jeg. En mellomting mellom fortrengende og planende skrog.

 

Jeg har originalbrosjyren på PDF og kan sende den til deg. Tror jeg har epostadressen din fortsatt.

 

Dysetypen mener jeg står innstemplet på dysen.

 

Legger med et par tips til forum:

 

http://www.hatterasowners.com/

http://www.marineengine.com/discus/message...495/12495.shtml

Link to post
Share on other sites

Dere som har Hatteras båter....vennligst legg ut bilder.... :yesnod:

 

Jeg er også fan av disse båtene, har sett på flere utenlands, bunnsolide båter...som er bygd som en båt skal bygges etter mitt hode...

 

Eneste minuset er vel at de er noe tungdrevne, til gjengjeld er sjøegenskapene veldig gode...

 

Og Detroitmotorene er jo artige da... :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Vi reiste på båttur 2 min etter siste innlegg, og er fortsatt på tur. :smiley:

Vi er nå på besøk, og får surfet litt på nett, så jeg får skrevet litt her.

Bilder kommer etterhvert.

 

Er forøvrig veldig fornøyd med vår Hatteras 38 DCMY.

Med lite båtvant kone, 3 barn fra 21mnd til 5,5 år koser vi oss i en haug.

Stor plass, gode lugarer, kanon uteplass på akterdekk med fast tak over, og evnt kalesejer på sidene her, har vi bare godord å komme med.

 

 

Vet ikke hvilke dyser jeg har på nå, men motorene er oppgitt til 280hk eller deromkring.

 

For å få 12-15 knop, trenger jeg sikkert god medstrøm, f. eks gjennom Pentland-stredet.

 

Ser for meg at det er litt små propellere hos meg nå, husker ikke i farten hvor store som står på.

Men jeg har overhodet ingen problem med å nå max rpm, og jeg føler båten gir på helt opp til max.

 

Har sikkert endel å si at jeg ikke har trimplan montert nå.

 

Vurdere å dokke senere i høst, montere trimplan og skifte til, det jeg tror er, større propeller som fulgte med.

 

Og det er lite å si på "gromlyden" av to motorer på tomgang ved kaia. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...