Jump to content

Ledning til kartplotter, er det standardisert?


noengangererdetallright

Recommended Posts

Jeg har en Lorenz Excalibeur 7 kartplotter (gammel s/v sak) hvor ledningen er ødelagt like ved pluggen som skal inn i plotteren. Fikk "spleiset" den i ferien men dette er allerede på vei til å ødelegges igjen. Har prøvd å få en ny fra Seatronic som er importør, men har ikke fått svar på epost eller telefon. Og siden det står "C-Map" på pluggen så tenkte jeg at dette kanskje er en standard som det er mulig å kjøpe annensteds, det er jo en del standarer ute og går her! Plotteren har ekstern GPS-antenne så denne pluggen tar inn både GPS-signalene og strøm.

 

Er det sånn at NMEA-standarden(e) spesifiserer helt ned til fysisk tilkobling (dvs plugg/ledning), eller er det kun signallering som er definert? Noen som kjenner detaljer her?

Redigert av noengangererdetallright (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv en billig B&G-plotter på ebay, hvor den ene B&G-kontakten var død. NMEA kontakten virket derimot, men en slik kabel med plugg hadde kostet meg > 800,- (plotteren kostet $150)

 

Løsningen ble å koble en kabel direkte på rekkekontaktene inne i plotteren. Delene kostet ca 25,- hos Elfa. Alternativet er å finne ut hva slags kontakt som er brukt original, og så kjøpe en tilsvarende. MEN det kan være vanskelig å finne. Elfa og Farnell har mange ulike varianter.

Redigert av ulysses (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde håpet at jeg kunne finne noe hos Elfa ja men det er ikke bare-bare å sette seg ned med Elfa-katalogen og finne en plugg hvis man ikke nøyaktig hva den heter....

 

Etter litt mer venting på telefon kom jeg gjennom til Seatronic så det løser seg vel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...