Jump to content

Ledning til kartplotter, er det standardisert?

noengangererdetallright

Recommended Posts

Jeg har en Lorenz Excalibeur 7 kartplotter (gammel s/v sak) hvor ledningen er ødelagt like ved pluggen som skal inn i plotteren. Fikk "spleiset" den i ferien men dette er allerede på vei til å ødelegges igjen. Har prøvd å få en ny fra Seatronic som er importør, men har ikke fått svar på epost eller telefon. Og siden det står "C-Map" på pluggen så tenkte jeg at dette kanskje er en standard som det er mulig å kjøpe annensteds, det er jo en del standarer ute og går her! Plotteren har ekstern GPS-antenne så denne pluggen tar inn både GPS-signalene og strøm.

Er det sånn at NMEA-standarden(e) spesifiserer helt ned til fysisk tilkobling (dvs plugg/ledning), eller er det kun signallering som er definert? Noen som kjenner detaljer her?

Redigert av noengangererdetallright (see edit history)

Kjøpte selv en billig B&G-plotter på ebay, hvor den ene B&G-kontakten var død. NMEA kontakten virket derimot, men en slik kabel med plugg hadde kostet meg > 800,- (plotteren kostet $150)

Løsningen ble å koble en kabel direkte på rekkekontaktene inne i plotteren. Delene kostet ca 25,- hos Elfa. Alternativet er å finne ut hva slags kontakt som er brukt original, og så kjøpe en tilsvarende. MEN det kan være vanskelig å finne. Elfa og Farnell har mange ulike varianter.

Redigert av ulysses (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...