Jump to content

Demontering av Startmotor på Perkins 4.108(M)

Tresfjordskipper

Recommended Posts

Skal demontere startmotoren ( Lucas M 45G) da den nå trenger et "kakk" for å gi start. Gjennom samtaler med mekanisk kyndige personer er det antydet at årsaken er oppbygging av partikkler fra børstene gjennom "et langt liv" i Tresfjorden fra 1981. Har noen gjort denne jobben og har tips til framgangsmåte, hva må evt fjernes for å få den ut?? - Andre gode råd og vink??. Har fått tak i nytt Børstesett ( 4 stk) hos Maskin Teknisk i Oslo, da det er naturlig at de orginale er endel nedslitt, og bør skiftes når jeg først har den oppe.

Jeg har hatt startemotoren for en god tid siden med tanke på å bytte børster (det var ikke nødvendig), og ut fra min lett sviktende hukommelse var det rimelig enkelt. Ta av el. ledninger, isolere og merke dem. Så skal det bare være å ta ut de bolten som holde startern på plass og dra den ut. Dersom det problem med innslaget er her sikkert noen her med god kompetanse på det.

Hadde samme problemet på min Perkins, nyttet lite å prøve å fikse på dette.

Tok å kjøpte meg en ny, etter det så angret jeg som ehund for att jeg ikke hadde gjordt dette for lenge siden.

Den nye startmotoren snurret motoren tre ganger så fort, Perkinsen som før var en tungstartet rakker, vart no lettstartet og grei.

Trur jeg betaltet 2300.- for en ny.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Pass på at pinboltene som startmotoren er monter på sitter som de skal. Jeg hadde en lei opplevelse hvor gjengene var ødelagt som følge av tæring mellom forskjellige metaller.

Startmotoren sitter på 3 bolter. 2 er tilgjenglige fra oppsiden, den siste er fra undersiden.

Mvh

Harry

Takk for gode svar så langt. Sjekket dette med ny startmotor, den kostet nå ca. 9000,-. Så for meg er det verd et forsøk på å reparere den som står i. Motoren starter greit når den først går. Regner med det er noen år siden "TB2855" kjøpte sin nye startmotor. Det kunne vert greit å vite hvor den ble kjøpt. Prisene kan jo variere endel...

Jeg kjøpte min hos Breivika motorverksted. Men skal du kjøpe deler til Perkins moteren din så må du alltid sjekke med Økonomideler.

Hadde Perkins i 16 år og kjøpte mange billige deler hos de. sjekk www.okonomideler.no

Siden dette firmaet retter seg mot landbruket, og ikke fritidsbåtmarkedet snakker vi totalt andre priser. Motorene er de samme.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Har sjekket litt selv, det kan se ut som at starteren din koster kr 2.710.- Hos Økonomideler.

Løp og ring Tlf 69 10 23 00 :seeya:

Hvem er det som forlanger 9000 for den starteren da? Det er jo ran :headbang:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

Fortsatt takk for svar så langt. Har nå demontert starter. Det ser ut som om gummibelgen som ligger over "innslagsarmen" i enden av releet er skadet og kan ha kommet i klem der. Hva er funksjonen til denne belgen?? ( regner med det har med fukt/ støv å gjøre).... Børster så ok ut - behøver ikke å skifte disse. Litt aksialslakk i akslingen (4-5 mm) Bør jeg skimse opp dette??- Hvor stor kan denne slakken evt. være??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...