Jump to content

Tregstartet Evinrude 30hk


dobi

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt en brukt Evinrude 30 HK, 2takt, fra tidlig/midten av 90 tallet, Motoren har el starter. Når motoren er kald må jeg la starteren gå mange ganger og lenge før motoren tenner. Den er treg å få igang. Den tenner etterhvert og når den tenner må den ha en del forsøk til før den endelig starter etterhvert.

 

Motoren går mer eller mindre som en klokke når den først er kommet i gang, både på tomgang, endring i pådrag og ved full gass. Har stoppet 3-4 ganger på tomgangskjøring/ dorging, men som regel startet igjen greit. Motoren har sålangt vært ok å starte når den er varm, men jeg har kun hatt 4 turer med båten.

 

Var idag på fisketur og lot oss ligge å drive. Når jeg så skulle starte motoren (den var fremdeles varm), startet den, gikk ca 2 sek og stoppet igjen. Pumpet inn bensin og kjørte starteren en liten stund før den begynte å tenne igjen. Men så ville den aldri gå skikkelig. Det var nok tenning til at starteren koplet ut, men ikke nok tenning til at den ville gå på tomgang. Prøvde å kutte bensintilførsel, endre gasspådrag og pumpe ekstra på bensinen men symptomene var det samme. Tenning, men ingen start.

 

Noen som har noen tips til hva feilen kan være? Jeg har ikke feilsøkt noe foreløpig, men behøver tips om hva jeg skal ta for meg:)

Link to post
Share on other sites

Har idag byttet plugger og drenert forgasseren med bunnskruen. Den er forstsatt tregstartet. Prøvde startgass, og da startet den med en gang, og gikk fint etterpå.

 

Kan det være auto choken som fungerer dårlig?? Hvordan sjekker jeg i tilfelle dette?

Det virker som den får nok bensin, og flotør og forgasser virker mer eller mindre ok ettersom pumpebelgen blir knallhard med en gang forgasseren er fylt opp.

 

Alle tips mottas med STOR takk!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...