Jump to content

Den beste baaten i verden, er den som jeg har naa!

Marwin

Recommended Posts

"Den beste bilen i verden, er den som jeg har naa..."

Sandbekks vise har mye for seg, ogsaa naar det gjelder baat og andre ting. Jeg laget engang et regneark for evaluering av baattyper, for aa kunne ta ut den baaten som passet best for meg og familien, og det rare er at den baaten jeg til enhver tid har hatt, er definitivt kommet best ut i denne evalueringen.... Konklusjonen er vel at hverken jeg (eller andre) vil innroemme svakheter med BAATEN vi til enhver tid eier, eller innroemme feilinvesteringer osv., noe som paavirker parametrene som legges inn i dette regnearket.

Naar jeg ser paa "Erfaringsdatabasen" i dette forum, undres jeg ofte over hvor faa "Svakheter" som refereres... Jeg VET at flere baater virkelig HAR svakheter m.h.t. sjoe-egenskaper osv., og flere motortyper likesaa, men DET staar det ikke mye om. Skyldes det mangel paa kunnskap om dette, eller er det rett og slett "den-beste-baaten-i-verden"-syndromet som slaar til??

Jeg er paa stadig utkikk etter en BEDRE baat enn den jeg har naa! Aapent INROEMME dette, gjoer jeg selvsagt IKKE, men denne stadige "kikkingen" er vel endel av den uhelberedelige baatpsyken jeg (og mange andre?) lider av.

Et eksempel: Tok en tur til nabofylket for aa se paa baat (for et medlem i dette forum); 25 fot, AQAD40, 150 Hk, FB, hydr. styring, VHF, toalett, osv. osv. Eieren sa at bŒten gikk 14,5 knop paa marsj og 16 paa topp, og planet fint paa marsjfart. Motoren var fin. T¿rr baat. SA HAN...  Min lille Garmin 48 avsloerte 11,5 knop pŒ marsjfart og 13,8 knop pa full fart (og da steg temperaturen paa motoren etter 4 minutter saa h¿yt at farten maatte settes ned dramatisk!!) Eieren mente bestemt at GPS-en min ikke var i orden! Noe planende baat var det definitivt ikke; Snarere halvplanende, dro opp mye hekksjoe, og maatte bruke vindusviskerne aktivt i 20 cm "boelger". Svingte paa "outword heel" gjorde den ogsaa.

Medlemmet av dette forum kjoepte ikke baaten; DET gjorde derimot en nabo her, og han ville ikke hoere om baatens svakheter, bare de positive sidene! Snodige greier.

(Beklager at de 3 siste bokstavene i alfabetet ikke eksiterer paa denne maskinen...)

Gi din aerlige stemme i denne pollen! Er meget spent paa resultatet!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ingen tvil. Den beste båten i verden er den jeg har nå. Jeg brukte over to år på å finne den rette båten, og har så langt etter 5 år ikke funnet noe å klage på. De problemene jeg har hatt i løpet av disse årene har vært selvforskylt

Derfor blir det også vanskelig å si noe negativt om båten i erfaringsdatabasen.

:lol:

Egentlig litt vanskelig å svare på. Jeg har ikke den perfekte båt, og svarte at jeg er noenlunde fornøyd. Båten er veldig godt innredet, og utnytter de 27 fot meget bra, men etterhvert nå så har vårt behov endret seg ved at ungene har vokst ut og ikke er med lenger. Derfor er båten ikke perfekt for oss nå, selv om den kanskje var det en periode :lol:

Hei

M/Y Ellen Marie er ikke perfekt, men etter lang tids leting og prøving var den det nærmeste vi kom utifra egne krav.  Spesielt vanskelig var det å finne en båt i denne størrelsen, og til tilsvarende pris,  med tre separate lugarer.

Sun'en var beste alternativ, og vi er godt fornøyd :lol:

Detaljer finnes i erfaringsdatabasen

:lol:

M/Y Ellen Marie

Mariell er ikke perfekt :lol:, men ikke så langt unna. :lol:

Når man skal ha lukket båt med selvlendesende akterdekk, separat sovecabin forrut. Salong nede  og salong opp på en liten 30 foter. så blir det  kompromisser. Så for oss 4 er det egentlig litt trangt overalt. Men nå er snart ungene såpass gamle at de ikke gidder å være med gamlingene mer. Og DA tror jeg båten blir perfekt.

Har iallefall ingen planer om å selge med det første.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei :lol: :lol:

Heira er perfekt for oss, tett oventil noe vi har fått prøve i denne uken som har gått da vi har vært på ferie, et hæ....es regnvær hver dag :lol:.Tett nedentil og alt annet er bare fryd og gammen :lol:

Heire :lol:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Storebroen er nesten perfekt, men mye arbeid gjennstår. Forrige eier var ikke plaget av kvalitetsarbeid. Fordelen er at jeg kjenner hver detalj etterhvert, og jeg kan med letthet se fremskrittet.

Problemet er tid, da jeg også restaurerer et hus fra 1820 :lol:.

Men som kona sier: Du er ikke værst, gammel bil, gammelt hus, gammel båt og gammel kone. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Som tidligere sagt er ikke båten helt perfekt. Jobber for å få den så perfekt som den kan bli, og er selvfølgelig veldig godt fornøyd med den, men den perfekte båt er det nok ikke. Kan jo ikke si den er helt perfekt så lenge jeg kunne tenke meg andre båter. Men for all del så er jeg kjempefornøyd med Gamla.

Tror det er som bastard30000 sier og det er at man antakligvis aldri blir helt 100% fornøyd med båten sin. Det er alltid noe som kunne/skulle vært litt annerledes.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

"Den beste bilen i verden, er den som jeg har naa..."

Sandbekks vise har mye for seg, ogsaa naar det gjelder baat og andre ting. Jeg laget engang et regneark for evaluering av baattyper, for aa kunne ta ut den baaten som passet best for meg og familien, og det rare er at den baaten jeg til enhver tid har hatt, er definitivt kommet best ut i denne evalueringen.... Konklusjonen er vel at hverken jeg (eller andre) vil innroemme svakheter med BAATEN vi til enhver tid eier, eller innroemme feilinvesteringer osv., noe som paavirker parametrene som legges inn i dette regnearket.

Det her kan nok ha MANGE årsaker. Jeg kjenner flere som ALLTID har den beste båten/bilen/huset eller hva det nå måtte være og så snart det er solgt var det noe forbannet drit! Men det kan like godt være at mine egne krav endres med tiden/erfaringen.

Jeg har hatt 6 større båter (fra 20 til 58 fot), noen kjøpt på impuls og andre etter lang tids leting og vurdering. Ingen har vært i nærheten av å være perfekte men ut fra forholdene der og da helt greie. Et par kunne jeg kanskje finne på å kjøpe en gang til og resten kunne jeg overhode ikke tenke meg å ha noe som ligner på en gang.......

Er for tiden på jakt etter ny båt og har nok sittet på nett i et par hundre timer etterhvert og begynner å få en ide om hva neste båten blir. SummerDreamen er grei men hovedårsaken til at jeg vil selge den er at der ikke er mer enn 1 1/2 fast soveplass. Stor plass både inne og ute, ikke hekkans apparat, masse utstyr, kjøl som beskytter propellen, marsjfart over 15 knop var hovedkriteriene for at den ble kjøpt men selv om dette er min 6. båt ble ikke faste soveplasser vektlagt nok.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Svarte nogenlunde fornøyd.

Båten er meget praktisk innredet med AC og til en hver tid to fast oppredde sengeplasser.

For oss to voksne og en hund er den helt grei men "trefotingen" har begynt å plage kapteinen, det er ikke vår kjære Oda sin skyld. :lol:

Samt at det etterhvert er blitt et sterkt ønske om noe mer fart, 6-7 kn er greit i mange sammenhenger men vi ønsker å kunne reise litt lenger på helgeturer enn det vi kan gjøre nå.  :confused:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Har vel fått "fotsyken" jeg også, da. Kona vil ha pentry nede og AC, mens jeg holder på at fast propell er bedre enn drev. Dermed blir det å se seg om etter en Skarpnes 30, Elvaro eller en Marex Friendship el. lign. DFen nye båten må kunne klare 15-18 knop.  Jeg har lagt ned mye jobb og penger i båten. Om den går får det jeg ber om, vet jeg ikke, men vi får se. Det er ingen hast.

Morro å følge med i markedet å se hva som rør seg. Men jeg ser jo at de dyreste båtene ligger i Oslofjorden og de rimeligere noe lenger nord.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg svarte at flere ting kunne vert bedre, det har ingenting med båten å gjøre for den er utrolig bra utnyttet til å vera 28 fot., Men kravene forandres og nå ønsker jeg 3 lugarer og generelt bedre plass om bord. Man kaller syken 3 fot syken og den er uhelbredelig, noen som har lyst på en pent brukt NB 840 Fly ?

Kan ikke finne noen kategorier og stemme for da vi har solgt båten , men den beste båten vi har eid er selfølgelig den siste windy 9800 med fabelaktig plass og komfort.

Den har oppført seg eksemplarisk i den tiden vi har hatt den i vår eie både sjøegenskaper og bokomfort var det ikke noe og utsette på . Litt dyr i forbruk da det var 2 stk V8 i rompa. :sleep:

Vi ser oss om etter ny i disse dager håper det vil komme noen for vårt bruksommråde.

Den bør være over 33 fot og ha 2 stk diselmaskiner , Rederinnen ønsker i tillegg Veranda på toppen :confused:

Morsom, men en litt lite nyansert poll. Hva vil det si at båten er perfekt? Antakelig vil en få like mange svar som båter. Etter min vurdering betyr ikke at en eier opplever båten som perfekt bety at den er perfekt for alle. Det er vel nettopp derfor det lages så uendelig mange forskjellige båter - nettopp fordi vi opplever det "perfekte" ulikt.

Jeg mener at en båt er perfekt for eieren om den tilfredstiller eierens behov og lommebok. Enkelt og greit! Har eieren behov for en Windy 40 Bora og har råd til det eller trives best med en 40 år gammel tresnekke, kan begge båtene være like perfekte for eieren!

Morsom, men en litt lite nyansert poll. Hva vil det si at båten er perfekt? Antakelig vil en få like mange svar som båter. Etter min vurdering betyr ikke at en eier opplever båten som perfekt bety at den er perfekt for alle. Det er vel nettopp derfor det lages så uendelig mange forskjellige båter - nettopp fordi vi opplever det "perfekte" ulikt. ÊJeg mener at en båt er perfekt for eieren om den tilfredstiller eierens behov og lommebok. Enkelt og greit! Har eieren behov for en Windy 40 Bora og har råd til det eller trives best med en 40 år gammel tresnekke, kan begge båtene være like perfekte for eieren!

Forsaavidt enig, men det som fikk meg til aa starte denne pollen, var div. innlegg om baater under ombygging osv. i dette forum; Flere av dem (vil ikke nevne type) VET jeg har mangler mhp. sjoe-egenskaper (lengde-breddeforhold), motorstoerrelse, osv. Selvfoelgelig sett fra MITT synspunkt.... (Har NOE viten om fritidsbaater.) Samt at det er FAA negative sider nevnt i Erfaringsdatabasen. (Sandbeck-syndromet? :-) Det begynner aa utkrystallisere seg det jeg ventet meg: ca. 18 prosent har svart "Perfekt"....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...