Jump to content

Cabincruiser brenner ved Jomfruland

rover

Recommended Posts

Litt mye styr å løse ut redningsflåten for en kosetur på kvelden, men bevares, man skulle absolutt hatt en redningsflåte. En gummibåt i daviter er ikke det enkleste når nøden kommer, ikke er den spesielt egnet heller i forhold til en redningsflåte.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det virker som om brannen har oppstått under en transportetappe siden båten befinner seg i internasjonalt farvann så tidlig på morgenen?

Det forundrer meg at så mange motorbåter bruker lettbåt og ikke redningsflåte.

Det forunderer meg at så mange motorbåter ikke har verken lettbåt eller flåte. Tror mange vrir om nøkkelen og legger utpå uten å tenke en tanke på "hva gjør jeg hvis...".

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

[...]Det forundrer meg at så mange motorbåter bruker lettbåt og ikke redningsflåte.

Nå er veldig mange redningsflåter ikke noe annet enn en veldig kjip gummibåt med SOLAS reflekser og drivanker, så at det vil være en betydelig økning i sikkerhet å gå fra gummijolle til flåte kjøper jeg ikke helt (i kystnære farvann sommerstid altså)

Skal en ta høyde for alt her i verden er det kanskje best å holde seg hjemme. Sørg for å holde båten i orden og ikke slurve med vedlikehold og det elektriske anlegget, Da er mye gjort. Skal en krysse åpne havstrekninger alene uten andre båter i følge ser jeg absolutt behovet for en flåte / jolle. Til innaskjærs kjøring sommerstid ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...