Jump to content

KAD300 - trenger hjelp til å finne mulig vannlekkasje


hermansen

Recommended Posts

Jeg tror jeg har en liten lekkasje i en vannslange og forsøker å finne ut hvor. Motor er en KAD300 med DP-G drev.

 

Det ligger hele tiden noen vann i bunnen av motor (kan pumpe ut, men det kommer nytt) og jeg "tror" (har smakt på) det er saltvann. Jeg smakte på og selv om det var blandet med litt olje og annet søl, tror jeg det smakte litt salt.

 

Jeg forsøker å finne ut hvordan saltvannsslangen går. Har funnet ut følgende:

Drev->impeller->intercooler->oljekjøler->??->drev

 

Trenger hjelp til "??" (hvis det finnes, klarer ikke se helt). Og er min "vei" korrekt ?

 

Jeg har ikke gått på noen skjær, og vet at båten er tett. Og ser ingen tegn til vanninntrenging rundt drevet. Så derfor er min teori er sprekk/dårlig kobling i en av slangene som fører saltvann.

 

Noen som også kanskje vet om et "middel" for å sjekk om det er saltvann slik at jeg er helt sikker ?

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke se etter vannlekkasjen når motoren går? For å sjekke om det er saltvann kan du kjøpe et hydrometer i en akvariebutikk. De koster ca.100lappen de billigste. Ferskvann har verdi ca.100, sjøvann ca125.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

På var forrige båt, en windy 37, var det ofte litt salt vann i motor rommet. Det kom inn to steder: gjennom luft inntaket til motorene i skroget når det var litt sjø og via tauet til anker vinsjen der kassa til tauet er i motor rommet og var drenert og vannet rant med i motor rommet. Har du lekkasje på motorens salt vanns deler tror jeg du fort vil få mye vann inn da trykket er stort her.

Link to post
Share on other sites

Tørk opp. Bleier anbefales til dette. Legg de under motoren en tid og de suger til seg vannet.

 

Legg deretter aviser under motoren. Kjør en kort tur, stopp opp og se hvor avisene er blitt våte. Dette gir en god indikasjon på hvor vannet kommer fra.

 

Og når lekkasjen er funnet og tettet kan nye aviser legges under så får du umiddelbart varsel dersom noe lekker.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker å finne ut hvordan saltvannsslangen går. Har funnet ut følgende:

Drev->impeller->intercooler->oljekjøler->??->drev

 

 

Briggs fremgangsmåte med avispapir fungerer bra! Prøv den!

 

Forøvrig mener jeg sjøvannsveien i KAD300 (har selv KAMD43) er som følger:

Drev->oljekjøler->intercooler->impeller->varmeveksler->drev

Jeg ville derfor begynt å leite fra impeller/vannpumpe via varmeveksler til drev.

Link to post
Share on other sites

Briggs fremgangsmåte med avispapir fungerer bra! Prøv den!

 

Forøvrig mener jeg sjøvannsveien i KAD300 (har selv KAMD43) er som følger:

Drev->oljekjøler->intercooler->impeller->varmeveksler->drev

Jeg ville derfor begynt å leite fra impeller/vannpumpe via varmeveksler til drev.

 

Dette er ikke vannveien, i hvertfall ikke på kad300. Veien er slik som beskrevet i starten.

Sjekk pakning bak impelleren, når denne er dårlig drypper det bak impellerhuset, det er dreneringshull som vannet kommer ut av, eller olje dersom det er den andre pakningen som er gåen på impellerakslingen. Hadde selv samme prob og da var det bare å skifte pakningen kommer på 1000 lappen for begge pluss impeller.

Redigert av orjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...