hermansen Startet 6.August.2009 Del på Facebook Startet 6.August.2009 Jeg tror jeg har en liten lekkasje i en vannslange og forsøker å finne ut hvor. Motor er en KAD300 med DP-G drev. Det ligger hele tiden noen vann i bunnen av motor (kan pumpe ut, men det kommer nytt) og jeg "tror" (har smakt på) det er saltvann. Jeg smakte på og selv om det var blandet med litt olje og annet søl, tror jeg det smakte litt salt. Jeg forsøker å finne ut hvordan saltvannsslangen går. Har funnet ut følgende: Drev->impeller->intercooler->oljekjøler->??->drev Trenger hjelp til "??" (hvis det finnes, klarer ikke se helt). Og er min "vei" korrekt ? Jeg har ikke gått på noen skjær, og vet at båten er tett. Og ser ingen tegn til vanninntrenging rundt drevet. Så derfor er min teori er sprekk/dårlig kobling i en av slangene som fører saltvann. Noen som også kanskje vet om et "middel" for å sjekk om det er saltvann slik at jeg er helt sikker ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Kan du ikke se etter vannlekkasjen når motoren går? For å sjekke om det er saltvann kan du kjøpe et hydrometer i en akvariebutikk. De koster ca.100lappen de billigste. Ferskvann har verdi ca.100, sjøvann ca125. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 På var forrige båt, en windy 37, var det ofte litt salt vann i motor rommet. Det kom inn to steder: gjennom luft inntaket til motorene i skroget når det var litt sjø og via tauet til anker vinsjen der kassa til tauet er i motor rommet og var drenert og vannet rant med i motor rommet. Har du lekkasje på motorens salt vanns deler tror jeg du fort vil få mye vann inn da trykket er stort her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Mulig det er sjøvannspumpen din som er lekkasje i? Da drypper det noen dråper når motoren går... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 Takker for tips så langt. Skal ned i båten å sjekke i morgen. Har også skaffet meg et hydrometer som skal kunne finne ut hvor "salt" vannet er (sjekk om det er fersk eller salt-vann). /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Tørk opp. Bleier anbefales til dette. Legg de under motoren en tid og de suger til seg vannet. Legg deretter aviser under motoren. Kjør en kort tur, stopp opp og se hvor avisene er blitt våte. Dette gir en god indikasjon på hvor vannet kommer fra. Og når lekkasjen er funnet og tettet kan nye aviser legges under så får du umiddelbart varsel dersom noe lekker. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Har du ikke vacumventil, som hindrer hevertvirkning når motoren står? De lekker ofte litt i ventilen som skal holde tett når det er vanntrykk, men slippe luft inn i systemet når motoren står. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Janee Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Jeg forsøker å finne ut hvordan saltvannsslangen går. Har funnet ut følgende:Drev->impeller->intercooler->oljekjøler->??->drev Briggs fremgangsmåte med avispapir fungerer bra! Prøv den! Forøvrig mener jeg sjøvannsveien i KAD300 (har selv KAMD43) er som følger: Drev->oljekjøler->intercooler->impeller->varmeveksler->drev Jeg ville derfor begynt å leite fra impeller/vannpumpe via varmeveksler til drev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
orjack Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 (redigert) Briggs fremgangsmåte med avispapir fungerer bra! Prøv den! Forøvrig mener jeg sjøvannsveien i KAD300 (har selv KAMD43) er som følger: Drev->oljekjøler->intercooler->impeller->varmeveksler->drev Jeg ville derfor begynt å leite fra impeller/vannpumpe via varmeveksler til drev. Dette er ikke vannveien, i hvertfall ikke på kad300. Veien er slik som beskrevet i starten. Sjekk pakning bak impelleren, når denne er dårlig drypper det bak impellerhuset, det er dreneringshull som vannet kommer ut av, eller olje dersom det er den andre pakningen som er gåen på impellerakslingen. Hadde selv samme prob og da var det bare å skifte pakningen kommer på 1000 lappen for begge pluss impeller. Redigert 8.August.2009 av orjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.