Jump to content

32' Grand Banks sank sydvest for Risør

Brynjar

Recommended Posts

Jeg reagerte på overskriften om en 32 fot GB. Det er ytterst få 32 GB i landet og jeg møtte en i Grimstad i sommer, men når jeg leser artikkelen ser jeg at det er snakk om en 42 GB, ikke en 32 !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ikke mange av denne typen her til lands. Hadde den vært fra utlandet hadde kanskje det kommet fram av artikkelen?

Det ligger to 42 fot GB i Oslo. Den ene er eldre og bygd i tre, den andre er ganske ny. I Haugesund ligger det også en 42-foter. Det er de jeg vet om.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

ja dette var ett trist syn ..

angående filmen : hvorfor spyler de masse vann på havaristen , når det "ser ut som " at alt er slukket ?

kunne de ikke prøvd å slepe den heller da ? kan jo se ut som at de fyller den med vann og at det til syvende og sist var det som gjorde at skroget gikk ned ?

Men jeg var jo ikke der , så aner ikke hvordan det egentlig var.

Dette må vel være seriøs miljøkriminalitet?

Synes vi har nok olje og dieselforurensning i dette området nå jeg da.....

-Var samtlige tanker tømt?

-Var det umulig å slepe vraket til land for destruksjon?

-Hva med fiskebåter? Mye vøler/garn (+ ev.tråling?)i dette området.

Raskt og greit å avslutte jobben på denne måten. :nonod:

Utvilsomt en både trist og dramatisk sak.

Muligens litt OT, men artikkelen det linkes til i første innlegg viser vel hvor forsiktig man bør være med å diskutere omstendigheter (f.eks. båttype / størrelse etc.) rundt ulykker på sjøen utelukkende basert på informasjon fra pressen. Inkompetanse og unøyaktighet fra medias' side er grenseløs. I dette tilfellet lurer jeg på hvordan 15 nautiske mil sydvest av Risør kan bli til midt på Jomfruland....

Les artikkelen Astor:

RISØR: To redningsskøyter, norsk og svensk kystvakt og et SeaKing-helikopter fra 330-skvadronen ble alle tilkalt etter at skipsradioen Tjøme radio fikk melding om båtbrann ved 8-tiden i dag tidlig.

Båten ble liggende sydvest av Risør, i nærheten av Jomfruland utenfor Kragerø.

– Da vi kom fram var båtføreren tatt opp av et svensk kystvaktskip. Restene av den brennende båten lå ved siden av oss, forteller skipper Magnar Opdal på redningsskøyta Sundt Flyet, til fvn.no.

Båten som brant var en 42-fots Grand Banks.

Båtføreren om bord på den utbrente båten hadde heldigvis ei lita jolle på slep, og reddet seg ombord. Da Sundt Flyer kom til stedet ble de bedt om å ta båtføreren inn til Risør, hvor ambulanse ventet på ham for å kjøre til sykehus for nærmere undersøkelser.

– Han er uskadd, og blir nå brakt til land av en av redningsbåtene på stedet, sa Nils-Ole Sunde ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge til NTB i dag tidlig.

– Svensk sjøredning var i området i forbindelse med oljeoppsamling og Sundt Flyer var før oss på stedet på grunn av at de holder høyere hastighet, sier kaptein Geir Syversen på redningsskøyta Odd Fellow til fvn.no.

Nesten to timer etter at brannmeldingen tikket inn, klokka 09.50, sank båten. Odd Fellow samlet sammen vrakgods før de returnerte til sin base i Risør. Vrakgodset og lettbåten som båtføreren reddet seg opp i, er nå overlevert til politiet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...