Jump to content

Opplagshenger,uregistrert.Evt. regler kjør


opus

Recommended Posts

Hei Båtvenner !

Nettopp vært i Sverige.Der ser det vanlig ut at man frakter båtene sine rundt på offentlig vei med disse hjemmesveisede hengerne, som ikke har skilter/registrert.

Hvordan er reglene for slik kjøring i Norge?

Bot?

 

Reglene i Sverige?

Har "stuga" i Sverige og fant båt på nettet, med opplagshenger.Men blir endel mil på E6 fram til stugan.

Vanlig "ta sjansen"? Og hva kan evt skje om blir stoppet av politiet?

 

 

Hm...er det f.eks noen mulighet med prøveskilt e.lign. ? (Spm gjelder både Norge og Sverige)

 

 

Hilsen Opus ,ønsker alle en mindre regnfyllt fortsatt god båtsommer.

Link to post

Har en stor boggihenger som fulgte med når jeg kjøpte båten, uregistret og tatt inn fra statene, ringte ned til mitt lokale vegmyndighet, der fikk jeg til svar at jeg ikke kunne få leie prøveskilter på den siden det ikke har vært registret her i lande.

Pluss at det er dette med bremser, det er ikke bremser på den, mener regelen om krav til brems er fra 350kg totalvekt og oppover, altså skal det ikke rare henger/båten til før krav om brems er der.

Spurte også om hva som skjer vist man blir stoppen på vegen med en ureg henger, svar:

Vi kan inndra hele doningen, uannsett får du kjøreforbud på hengeren pluss en bot, mulig  vi kan ta fra deg førekortet.

 

Mulig han prøvde og skremme meg.

 

Er det noen her som har egene erfaringer på at slikt har skjedd??

 

 

Link to post

At de plukker lappen fra tviler jeg ikke et øyeblikk på. Men mener å ha hørt at du ikke trenger registrering hvis doningen ikke gjør over 30 km/t :confused:

Da snakker vi vel om en traktor da?? eller et annen type som er reg som motorredskap, men mener hengere til traktora også må være reg vist de skal brukes på på veg for annminelig ferdsel.

Link to post

Har ikke svar på spørsmålet til opus, men sånn generelt, dette ikke ment som pepper til opus sin uskyldige forespørsel, - det forundrer meg hvor mye energi som legges i dette med hvordan unngå lover og regler. Det er en grunn til at reglene finnes. Hvorfor ikke bare registrere hengeren, det koster ikke allverden for gamle hengere, ja er den gammel nok er det nærmest gratis, har jeg erfart tidligere.

 

Dessuten: Om en slik gammal skabbete uregistrert og uforsikret henger skulle svikte underveis i trafikken, f.eks. bremser ryke og man får en skrens slik at uskyldige mennesker i motgående felt blir halshugget, - da får man garantert større bekymringer å bære på resten av livet, enn den skarve utgiften en registrering beløper seg til ...   :confused:

Link to post

Hvorfor ikke bare registrere hengeren, det koster ikke allverden for gamle hengere, ja er den gammel nok er det nærmest gratis, har jeg erfart tidligere.

Nå var det jo (delvis) snakk om hengerne som ikke KUNNE registreres. Slike blir i noen tilfeller levert med båten, fungerer stort sett som opplagsvogn men må da kanskje 2 ganger i året ut på offentlig vei for noen få hundre meter, gjerne i nokså lav hastighet.

 

Da er det ikke snakk om at registreringen koster noen kroner, men det koster å kaste en fungerende henger spesiallaget til DIN båt for så å kjøpe en registrerbar henger (som typisk ikke passer særlig bra). Først deretter blir det snak om beløpet som ikke koster all verden.

Link to post

Jeg vil tro, men vet ikke at dersom doningen utstyres med forskriftsmessige lys og refleks (lysbjelke) vil der være mulig å søke dispensasjon i hvert enkelt tilfelle.

 

Dersom flytting med traktor max. 30km/t vil der ikke være krav om bremser.

 

Jfr. anleggsbrakker som flyttes på hjulgang uten brems.

 

Politi og eller biltilsynet må kunne gi svar her.

Link to post

Da snakker vi vel om en traktor da?? eller et annen type som er reg som motorredskap, men mener hengere til traktora også må være reg vist de skal brukes på på veg for annminelig ferdsel.

 

 

Mulig at hengeren må være  registrert,men det virker ikke som det blir tatt så nøye.

Her hvor vi holder hus kjøres alt mulig rundt,både med og uten skilt. For ikke å snakke

om lys,det er enda værre :confused: Det gode er at sist lensmann stoppet meg og påtalte

null lys på hengeren så var det bare å peke polti bilen som hadde kun et hovedlys

foran. :sleep: Vi kjørte hvert til vårt uten mere snakk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...