Jump to content

Opplagshenger,uregistrert.Evt. regler kjør


opus

Recommended Posts

Hei Båtvenner !

Nettopp vært i Sverige.Der ser det vanlig ut at man frakter båtene sine rundt på offentlig vei med disse hjemmesveisede hengerne, som ikke har skilter/registrert.

Hvordan er reglene for slik kjøring i Norge?

Bot?

 

Reglene i Sverige?

Har "stuga" i Sverige og fant båt på nettet, med opplagshenger.Men blir endel mil på E6 fram til stugan.

Vanlig "ta sjansen"? Og hva kan evt skje om blir stoppet av politiet?

 

 

Hm...er det f.eks noen mulighet med prøveskilt e.lign. ? (Spm gjelder både Norge og Sverige)

 

 

Hilsen Opus ,ønsker alle en mindre regnfyllt fortsatt god båtsommer.

Link to post
Share on other sites

Har en stor boggihenger som fulgte med når jeg kjøpte båten, uregistret og tatt inn fra statene, ringte ned til mitt lokale vegmyndighet, der fikk jeg til svar at jeg ikke kunne få leie prøveskilter på den siden det ikke har vært registret her i lande.

Pluss at det er dette med bremser, det er ikke bremser på den, mener regelen om krav til brems er fra 350kg totalvekt og oppover, altså skal det ikke rare henger/båten til før krav om brems er der.

Spurte også om hva som skjer vist man blir stoppen på vegen med en ureg henger, svar:

Vi kan inndra hele doningen, uannsett får du kjøreforbud på hengeren pluss en bot, mulig  vi kan ta fra deg førekortet.

 

Mulig han prøvde og skremme meg.

 

Er det noen her som har egene erfaringer på at slikt har skjedd??

 

 

Link to post
Share on other sites

At de plukker lappen fra tviler jeg ikke et øyeblikk på. Men mener å ha hørt at du ikke trenger registrering hvis doningen ikke gjør over 30 km/t :confused:

Da snakker vi vel om en traktor da?? eller et annen type som er reg som motorredskap, men mener hengere til traktora også må være reg vist de skal brukes på på veg for annminelig ferdsel.

Link to post
Share on other sites

Har ikke svar på spørsmålet til opus, men sånn generelt, dette ikke ment som pepper til opus sin uskyldige forespørsel, - det forundrer meg hvor mye energi som legges i dette med hvordan unngå lover og regler. Det er en grunn til at reglene finnes. Hvorfor ikke bare registrere hengeren, det koster ikke allverden for gamle hengere, ja er den gammel nok er det nærmest gratis, har jeg erfart tidligere.

 

Dessuten: Om en slik gammal skabbete uregistrert og uforsikret henger skulle svikte underveis i trafikken, f.eks. bremser ryke og man får en skrens slik at uskyldige mennesker i motgående felt blir halshugget, - da får man garantert større bekymringer å bære på resten av livet, enn den skarve utgiften en registrering beløper seg til ...   :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare registrere hengeren, det koster ikke allverden for gamle hengere, ja er den gammel nok er det nærmest gratis, har jeg erfart tidligere.

Nå var det jo (delvis) snakk om hengerne som ikke KUNNE registreres. Slike blir i noen tilfeller levert med båten, fungerer stort sett som opplagsvogn men må da kanskje 2 ganger i året ut på offentlig vei for noen få hundre meter, gjerne i nokså lav hastighet.

 

Da er det ikke snakk om at registreringen koster noen kroner, men det koster å kaste en fungerende henger spesiallaget til DIN båt for så å kjøpe en registrerbar henger (som typisk ikke passer særlig bra). Først deretter blir det snak om beløpet som ikke koster all verden.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro, men vet ikke at dersom doningen utstyres med forskriftsmessige lys og refleks (lysbjelke) vil der være mulig å søke dispensasjon i hvert enkelt tilfelle.

 

Dersom flytting med traktor max. 30km/t vil der ikke være krav om bremser.

 

Jfr. anleggsbrakker som flyttes på hjulgang uten brems.

 

Politi og eller biltilsynet må kunne gi svar her.

Link to post
Share on other sites

Da snakker vi vel om en traktor da?? eller et annen type som er reg som motorredskap, men mener hengere til traktora også må være reg vist de skal brukes på på veg for annminelig ferdsel.

 

 

Mulig at hengeren må være  registrert,men det virker ikke som det blir tatt så nøye.

Her hvor vi holder hus kjøres alt mulig rundt,både med og uten skilt. For ikke å snakke

om lys,det er enda værre :confused: Det gode er at sist lensmann stoppet meg og påtalte

null lys på hengeren så var det bare å peke polti bilen som hadde kun et hovedlys

foran. :sleep: Vi kjørte hvert til vårt uten mere snakk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...