Jump to content

Fjerning av Sjøvanns avkjøling + tips til md2b


Undique

Recommended Posts

Hei har flere spørsmål til brukere med erfaring av VP md2b motorene.

Har selv skaffet meg en myra 21 fot med en sån motor i.

Har fått ett lite problem med sjøvanns avkjølinga til eksosen på båten.

Motoren har ferskvannsavkjøling som er montert i ettertid og sjøvannsavkjøling som kun har til hensikt å dempe støy, hvis jeg har forstått d rett.

Så jeg tenkte på å fjerne sjøvannsavkjølinga helt og legge ett nytt eksos rør rett ut.

Problemet med sjøvannsavkjølinga er at hvis impelleren går så går også lyddempern til måsen :cryin:

Så d jeg lurer på om d lar seg gjøre å fjerne helt sjøvannsavkjølinga?

Tar gladlig imot alle tips å trix for Volvo Penta MD2B motoren.

 

Har selv funnet ut at d er lurt å sjekke litt rundt omkring før man kjøper d første mann finner selvom d er nytt, Skulle bytte diesel slanger på motoren da disse var 30 år gammel og godt morknet.

Volvo Penta tok 1800 kroner per stk av disse slangene, noe jeg syntes var ekstremt dyrt. Mannen bak kassa flirte da han fikk se prisen som poppa opp på skjermen. Han ba oss ta med de gammle slangene til Hydroscan som jobber med b.l.a. å slå slanger :) Betalte 600 kroner for begge slangene 3000 kroner mindre enn VP sine priser.

 

mvh Espen

Link to post
Problemet med sjøvannsavkjølinga er at hvis impelleren går så går også lyddempern til måsen

 

Så lenge du bytter impeller som anbefalt, så skal ikke dette være noe problem... Husk at dette gjelder alle båter stort sett. Hvis kjølingen stopper, så smelter gjerne eksosslangene også. - og det skjer veldig skjeldent...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Vill ikke fjærne ferskvannskjølinga, fordi noen har fortalt meg at d øker tæringa på motoren betraktelig.

Men om d stemmer er jeg ikke sikker på, som sagt tidligere dette er min første egen eide båt. Min erfaring med Diesel motoren er meget begrenset.

Takker gud for at båtplassen.no finnes :)

 

mvh Espen

Link to post

Ser at det trenges noen raske forklaringer :-)

 

"Sjøvannskjølt"

Betyr at saltvann taes inn og spyles gjennom motoren for å kjøle sylindervegger og annet som bør kjøles. Fordelen er at dette er billig, men ulempen er at sjøvann fører til at jern ruster. Og motoren er laget av jern. Derfor vil motoren tæres i stykker over tid. Men det tar laang tid.

 

"Ferskvannskjølt"

betyr at det kun er ferskvann (egentlig frostvæske) som løper rundt i motoren. Dette tærer nesten ikke i det hele tatt. Men ferskvannet må kjøles ned for ellers vil jo det også bli varmt raskt. - Derfor brukes en varmeveksler der ferskvannet blir kjølet ned av kaldt saltvann. Ergo brukes saltvann til kjøling, men det går aldri inn i motoren.

 

Sjøvannskjølingen fungerer fordi en impeller dytter vannet rundt.

 

I tillegg er sjøvannet med på å kjøle ned eksosen (som er veldig varm!). Måten det gjøres på er at eksosen går ut i eksosmanifolden og inn i en "jernkappe" der saltvannet tilføres. Dette bringer temperaturen ned til et akseptabelt nivå som gjør at eksosen og sjøvannet kan gå i (stort sett) gummislanger og ut gjennom skroget.

 

Hvis impeller ryker (noe som stort sett skjer fordi den ikke blir byttet når den skal), så kan sjøvannet slutte å sirkulere. Resultatet er at motoren blir varmere enn den skal, OG at eksosen ikke får kjøling. Resultatet er at eksosen blir varmere enn den skal, og at den ikke blir kjølt i det hele tatt. Da vil stort sett eksosslangen og lyddemper smelte.

 

:-)

 

Poenget er: Du må ha sjøvannskjøling uansett, og du bør bytte impeller helst hvert år.

 

Ja, Baatplassen er et glimrende sted! - I dag byttet jeg topp pakningen på samme motor som du har. Første gangen jeg gjør det, og jeg var alene. Men har fått veiledning herfra... :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Grand Banks jr Tusen takk for meget oppklarende forklaring :)

D som satt meg på ideen om å fjerne saltvannskjølinga i hoved grunn var at impeller gikk istykker under kjøring noe jeg ikke oppdaget før eksos potta smelta opp.

skrudde da av hoved kran til saltvannsinntaket, siden jeg måtte komme meg iland uten å fylle båten med saltvann.

Tempraturen på båten holdt seg stabil heile turen hjem, som tok 4,5timer. Skal sies at jeg gikk i kun 1800 omdreining da.

Skal ikke fjerne saltvannskjølingen ettersom dere her har forklart viktigheten av den.

Skal sies at d har vært saltvannskjøling på denne motoren da den var laget, men tidligere eier som kunne en god del mere enn meg om motoren bytta d ut til ferskvannskjølt motor og saltvannskjølt eksos.

Hvor lenge denne motoren har gått med saltvannskjølt motor kunne ikke tidligere eier si noe om, Da han fortalte meg at d var innstalert av forrige eier.

 

mvh Espen

Link to post

Har du kjølesløyfe under båten som vist litt nede i denne tråden på båtplassen: Sabb G-mod. 10hk - bygge om til ferskvannskjøling

For hvis ikke kan jeg ikke forstå at du kan kjøre 4,5 timer med sjøvannsinntaket stengt.

 

Hvis du har en slik kjølesløyfe, må det være 2 pumper på motoren, en til denne og en til eksoskjøling (hvis eksos gå i gummislange).

 

Hvis du har en vanlig varmeveksler, kan det enten være 1 eller 2 pumper, da sjøvannet fra en kan være fordelt med en liten mengde til eksoskjøling og det meste til varmevekslereren for avkjøling av ferskvannet

Link to post
  • 5 år senere...

Ser at det trenges noen raske forklaringer :-)

 

"Sjøvannskjølt"

Betyr at saltvann taes inn og spyles gjennom motoren for å kjøle sylindervegger og annet som bør kjøles. Fordelen er at dette er billig, men ulempen er at sjøvann fører til at jern ruster. Og motoren er laget av jern. Derfor vil motoren tæres i stykker over tid. Men det tar laang tid.

 

"Ferskvannskjølt"

betyr at det kun er ferskvann (egentlig frostvæske) som løper rundt i motoren. Dette tærer nesten ikke i det hele tatt. Men ferskvannet må kjøles ned for ellers vil jo det også bli varmt raskt. - Derfor brukes en varmeveksler der ferskvannet blir kjølet ned av kaldt saltvann. Ergo brukes saltvann til kjøling, men det går aldri inn i motoren.

 

Sjøvannskjølingen fungerer fordi en impeller dytter vannet rundt.

 

I tillegg er sjøvannet med på å kjøle ned eksosen (som er veldig varm!). Måten det gjøres på er at eksosen går ut i eksosmanifolden og inn i en "jernkappe" der saltvannet tilføres. Dette bringer temperaturen ned til et akseptabelt nivå som gjør at eksosen og sjøvannet kan gå i (stort sett) gummislanger og ut gjennom skroget.

 

Hvis impeller ryker (noe som stort sett skjer fordi den ikke blir byttet når den skal), så kan sjøvannet slutte å sirkulere. Resultatet er at motoren blir varmere enn den skal, OG at eksosen ikke får kjøling. Resultatet er at eksosen blir varmere enn den skal, og at den ikke blir kjølt i det hele tatt. Da vil stort sett eksosslangen og lyddemper smelte.

 

:-)

 

Poenget er: Du må ha sjøvannskjøling uansett, og du bør bytte impeller helst hvert år.

 

Ja, Baatplassen er et glimrende sted! - I dag byttet jeg topp pakningen på samme motor som du har. Første gangen jeg gjør det, og jeg var alene. Men har fått veiledning herfra... :-)

Etter min mening er dette helt korekt tenkt.Har selv en md2b og der er det sjøvann som går gjennom varmeveksler for å kjøle ferskvannet.Så å evnt ta bort ferskvannskjølingen og bare bygge om til sjøvann............... tabbe spør du meg,Ferskvann+kjøleveske =mindre problem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...