JGH Startet 6.August.2009 Del på Facebook Startet 6.August.2009 Kjøpte ein overhalt Md2b som eg fant på Finn.no. Her er ett utsnitt fra selger : "Vitale deler er kontrollert og byttet hvis nødvendig, f. eks. lager, stempelringer, dyser, vannpumpe, fødepumpe, kjølesystem osv. Sylindre er honet og ventiler og seter slipt" Monterte denne i båten og solgte båten, men då me skulle gå båten til ny eiger så varer dette bare 30 min med under marsjfart før all kjøleveska spruter ut, gåen toppakning. Kjøper skuffet, eg forbanna. Motoren ut dagen etter, eg kjører den til Oslo for reparasjon. Kjøper av båten forlanger at eg skaffer NY motor til han etter hans ønske, eg forklarer han at det er ikkje det som står i kontrakten. Dagen går med telefoner fram og tilbake, til me blir enige om å annulere salget av båten. Etter 3 veker får eg motoren tilbake, monterer den og har nesten 35 heile, flotte driftstimer på den før toppakningen ryker igjen. Får ein tidligere VP mekaniker til å skifte denne etter at eg har kjørt halve vestlandet rundt etter ny pakning. Såklart 1 veka før ferien begynner. Men fortsatt kvitter den seg med kjøleveska dersom eg gir mer på enn 1000rpm. Nå idag heiste eg båten på land og motoren skal ut og nå kommer snart spørsmålet. Motoren er kjøpt av ein som har dette som tilleggsarbeid, dvs han har foretaksnummer og er da som firma og rekne(?). Motoren skal iallefall ut av min båt og ny motor skal inn (kinamotor??) Da me demontert toppen fant me hakk i denne og rundt silen på oljepåfyllinga fann me "litt" drit. Har eg rett til å heve kjøpet? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 De hakkene inni det svarte området (sotet) er inni brennkammeret, og er ikke grunnen til feilen. Men toppen har tydeligvis vært rusten før. Er det montert sjø- eller ferskvannskjøling på denne? Er dritten metallspon? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingper Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Den toppen ser ut att vara allvarligt tärd vid den övre kylkanalen på bild. Det är inte mycket material kvar för packningen att täta mot, mellan kylkanal och förbränningsrum. Inte den bästa bilden kanske, men här ser du hur mycket material det bör vara (MD3B på vår gamla båt). De flesta som skruvat dessa motorer vet att en topplockspackning inte håller länge om kylkanalerna rostat upp så mycket. Det borde säljaren vetat (och det kanske han gjorde också). Men har ingen annan av de VP-kunniga reagerat över de upprostade kylkanalerna ? Sedan är det mycket viktigt att efterdra topplocksbultarna efter ett par timmars drift. (4,5 resp 11 kg om jag inte minns fel). De är mycket långa, och töjer sig ofta en aning efter montering. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Stemmer. De 4 store boltene (19 mm) skal draes til med 11 kpm / 110 nm. Dvs de 4 som står rundt selve sylinderveggene. - Du må nok ta av ventilløfter armene for å skru på den ene. De 2 boltene som er nærmest luftinntaket skal skrues til med 4,5 kpm (45nm) - Dette er 17 mm muttere. Kan muligens bygge ut støtte for pakningen med kjemisk metall? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Janoho Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Hei, Ble toppen sjekket for skjevheter og evt planslipt før montering? det er vesentlig for at den skal tette riktig og at pakningen skal "sette seg". Ellers så ser det jo ut som endel tæring rundt kjølekanalene, men det er ikke så lett å se på bildet. Det ser ut som den øverste kanalen har tært noe inn på der metallringen i pakningen skal være ?? Når det gjelder det juridiske så finnes det mange tråder her på forumet ang. slike saker som din. Bare å søke. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Siden du nå har gjort så mye selv på motoren blir nok heving av kjøpet vanskelig. Foreslår du diskuterer et prisavslag med selger. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Den toppen er vanskelig å planslipe, da ventilene er hevet over der pakningen skal ligge. - Fikk vite fra noen selv at det skal mye til at den blir skjev, da den er av støpejern... Jeg ville prøvd med kjemisk metall der det har vært stor tæring. - Eller fått tak på en bedre topp. - Usikkerheten er jo også hvordan resten av motoren ser ut (inni). Om det er tæret mye der også. Juridisk er jeg usikker på hvilken paragraf (og egentlig lov) som kommer til anvendelse. Først om det er et forbrukerkjøp (om selger er firma eller bare privatperson), og hva som gjelder ved kjøp av gammelt. Du har jo kjøpt i den tro at motoren ville vare noen år til, så spørsmålet er vel om du hadde rimelig grunn til å tro at motoren skulle vare lenger. Og det hadde du vel, da du ellers ikke hadde kjøpt den (?). Om denne differansen mellom hva du trodde, og det du opplevde, er nok til å heve kjøpet vet ikke jeg. En annen ting er om dine forsøk på å reparere motoren har "ødelagt" din mulighet til å reklamere ovenfor selger. (Man skal egentlig reklamere innen rimelig tid, og det betyr vanligvis at reklamasjon skal finne sted raskt etter at feilen er oppdaget og nr du har tilgang på telefon osv.) Hva sier dere andre som kan juss? (Uansett ville jeg tatt en prat med han som solgte maskinen. Kan jo være han er ærlig og trodde at motoren ville holde, og at han vil fikse den eller heve kjøpet... ) PS: Hvis reparasjon kun betyr at du har byttet topp pakning, så skal det mye til at det har ødelagt noe annet på motoren... Og da vil ikke nødvendigvis jussen stoppe deg fra å reklamere. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Hakkene er sannsynligvis biter fra en knekt stempelring som har arbeidet seg opp i brennkammeret. Er nok derfor han har honet. Må vel ha byttet stempel også. Skal det bli tett må det vel være noe av selve pakningen imellom også, metallet er for å hindre at pakningen brenner opp? Har du snakket med det første verkstedet, de burde ha reagert på den lille anleggsflaten. Spes. når oppdraget var å reparere en vannlekkasje... Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) Kjøpte selvfølgelig motoren for at eg skulle ha ein nyoverhalt motor eg kunne stole på, den gamle var 33 år og saltvannskjølt. Det enkleste var jo da og få tak i overhalt motor slik at det var plug`n play. Nå har eg hatt så masse utgifter med denne motoren at eg kunne handla inn ny kinamotor. Samt at den kosta meg salget av båten og oppgradering til større båt. Og i tillegg har heile båtsesongen min vore ein katastrofe pga den. Soom eg skreiv tidligare så gikk det bare 30 min med belastning på motoren før toppakningen røyk første gangen, har hatt mange $$$ i transportkostnader i tillegg til tapt sesong. Gjekk og med noken 1000 til nye pakninger og skifte av disse, uten at det hjalp.' Har selvfølgelig ringt til han eg handla den av med ein gong det har skjedd noke. Det eg har gjort med motoren er å montere ny dynamo, etterstramt toppene etter ein dag på fjorden og fått ein tidligare VP-mekaniker til å skifte pakningen. Redigert 7.August.2009 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Ingper Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Men återigen - har ingen av experterna kommenterat att toppen (ev. cylindern) är så tärd av rost att det näppeligen kommer hålla att bara byta packning ? Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
JGH Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Me har nå komt til at eg returnerer motoren og får igjen pengene eg kjøpte den for. Han får itillegg med girkassen da eg ikkje får bruk for den. Så er det bare å fikse billig frakt over fjellet. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
NilsPils Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hyggelig at det ordnet seg. Ellers er det min erfaring at en ikke skal kjøpe ferdig sammensatt "nyoverhalt" moter. Den bør leveres i deler slik at en kan inspisere og montere selv. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.