Jump to content

Kjøpt overhalt motor (MD2B) som er ødelagt, kva gjer eg?


JGH

Recommended Posts

Kjøpte ein overhalt Md2b som eg fant på Finn.no. Her er ett utsnitt fra selger : "Vitale deler er kontrollert og byttet hvis nødvendig, f. eks. lager, stempelringer, dyser, vannpumpe, fødepumpe, kjølesystem osv. Sylindre er honet og ventiler og seter slipt"

 

Monterte denne i båten og solgte båten, men då me skulle gå båten til ny eiger så varer dette bare 30 min med under marsjfart før all kjøleveska spruter ut, gåen toppakning. Kjøper skuffet, eg forbanna. Motoren ut dagen etter, eg kjører den til Oslo for reparasjon. Kjøper av båten forlanger at eg skaffer NY motor til han etter hans ønske, eg forklarer han at det er ikkje det som står i kontrakten. Dagen går med telefoner fram og tilbake, til me blir enige om å annulere salget av båten.

 

Etter 3 veker får eg motoren tilbake, monterer den og har nesten 35 heile, flotte driftstimer på den før toppakningen ryker igjen. Får ein tidligere VP mekaniker til å skifte denne etter at eg har kjørt halve vestlandet rundt etter ny pakning. Såklart 1 veka før ferien begynner. Men fortsatt kvitter den seg med kjøleveska dersom eg gir mer på enn 1000rpm.

Nå idag heiste eg båten på land og motoren skal ut og nå kommer snart spørsmålet. Motoren er kjøpt av ein som har dette som tilleggsarbeid, dvs han har foretaksnummer og er da som firma og rekne(?). Motoren skal iallefall ut av min båt og ny motor skal inn (kinamotor??)

 

Da me demontert toppen fant me hakk i denne og rundt silen på oljepåfyllinga fann me "litt" drit.

 

Har eg rett til å heve kjøpet?

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

De hakkene inni det svarte området (sotet) er inni brennkammeret, og er ikke grunnen til feilen.

 

Men toppen har tydeligvis vært rusten før. Er det montert sjø- eller ferskvannskjøling på denne?

 

Er dritten metallspon?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Den toppen ser ut att vara allvarligt tärd vid den övre kylkanalen på bild. Det är inte mycket material kvar för packningen att täta mot, mellan kylkanal och förbränningsrum. Inte den bästa bilden kanske, men här ser du hur mycket material det bör vara (MD3B på vår gamla båt).

 

De flesta som skruvat dessa motorer vet att en topplockspackning inte håller länge om kylkanalerna rostat upp så mycket. Det borde säljaren vetat (och det kanske han gjorde också). Men har ingen annan av de VP-kunniga reagerat över de upprostade kylkanalerna ?

 

Sedan är det mycket viktigt att efterdra topplocksbultarna efter ett par timmars drift. (4,5 resp 11 kg om jag inte minns fel). De är mycket långa, och töjer sig ofta en aning efter montering.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Stemmer. De 4 store boltene (19 mm) skal draes til med 11 kpm / 110 nm. Dvs de 4 som står rundt selve sylinderveggene. - Du må nok ta av ventilløfter armene for å skru på den ene.

 

De 2 boltene som er nærmest luftinntaket skal skrues til med 4,5 kpm (45nm) - Dette er 17 mm muttere.

 

Kan muligens bygge ut støtte for pakningen med kjemisk metall?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hei,

 

Ble toppen sjekket for skjevheter og evt planslipt før montering? det er vesentlig for at den skal tette riktig og at pakningen skal "sette seg".

Ellers så ser det jo ut som endel tæring rundt kjølekanalene, men det er ikke så lett å se på bildet.

Det ser ut som den øverste kanalen har tært noe inn på der metallringen i pakningen skal være ??

 

Når det gjelder det juridiske så finnes det mange tråder her på forumet ang. slike saker som din.

Bare å søke.

 

Jon

Link to post

Den toppen er vanskelig å planslipe, da ventilene er hevet over der pakningen skal ligge. - Fikk vite fra noen selv at det skal mye til at den blir skjev, da den er av støpejern...

 

Jeg ville prøvd med kjemisk metall der det har vært stor tæring. - Eller fått tak på en bedre topp. - Usikkerheten er jo også hvordan resten av motoren ser ut (inni). Om det er tæret mye der også.

 

Juridisk er jeg usikker på hvilken paragraf (og egentlig lov) som kommer til anvendelse. Først om det er et forbrukerkjøp (om selger er firma eller bare privatperson), og hva som gjelder ved kjøp av gammelt.

 

Du har jo kjøpt i den tro at motoren ville vare noen år til, så spørsmålet er vel om du hadde rimelig grunn til å tro at motoren skulle vare lenger. Og det hadde du vel, da du ellers ikke hadde kjøpt den (?).

 

Om denne differansen mellom hva du trodde, og det du opplevde, er nok til å heve kjøpet vet ikke jeg. En annen ting er om dine forsøk på å reparere motoren har "ødelagt" din mulighet til å reklamere ovenfor selger. (Man skal egentlig reklamere innen rimelig tid, og det betyr vanligvis at reklamasjon skal finne sted raskt etter at feilen er oppdaget og nr du har tilgang på telefon osv.)

 

Hva sier dere andre som kan juss?

 

(Uansett ville jeg tatt en prat med han som solgte maskinen. Kan jo være han er ærlig og trodde at motoren ville holde, og at han vil fikse den eller heve kjøpet... )

 

 

PS: Hvis reparasjon kun betyr at du har byttet topp pakning, så skal det mye til at det har ødelagt noe annet på motoren... Og da vil ikke nødvendigvis jussen stoppe deg fra å reklamere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hakkene er sannsynligvis biter fra en knekt stempelring som har arbeidet seg opp i brennkammeret. Er nok derfor han har honet. Må vel ha byttet stempel også.

Skal det bli tett må det vel være noe av selve pakningen imellom også, metallet er for å hindre at pakningen brenner opp? Har du snakket med det første verkstedet, de burde ha reagert på den lille anleggsflaten. Spes. når oppdraget var å reparere en vannlekkasje...

Link to post

Kjøpte selvfølgelig motoren for at eg skulle ha ein nyoverhalt motor eg kunne stole på, den gamle var 33 år og saltvannskjølt. Det enkleste var jo da og få tak i overhalt motor slik at det var plug`n play. Nå har eg hatt så masse utgifter med denne motoren at eg kunne handla inn ny kinamotor. Samt at den kosta meg salget av båten og oppgradering til større båt. Og i tillegg har heile båtsesongen min vore ein katastrofe pga den.

 

Soom eg skreiv tidligare så gikk det bare 30 min med belastning på motoren før toppakningen røyk første gangen, har hatt mange $$$ i transportkostnader i tillegg til tapt sesong. Gjekk og med noken 1000 til nye pakninger og skifte av disse, uten at det hjalp.'

 

Har selvfølgelig ringt til han eg handla den av med ein gong det har skjedd noke. Det eg har gjort med motoren er å montere ny dynamo, etterstramt toppene etter ein dag på fjorden og fått ein tidligare VP-mekaniker til å skifte pakningen.

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...