Jump to content

Hvordan virker en eksospotte?


klikk

Recommended Posts

Dette kan være båtrelatert, eller ikke. Men er overbevist at noen her kan hjelpe, så jeg prøver. Har en 50cc 2-taktsmotor (på en ATV) som bråker mye. Tenker på å lage en ekstra eksospotte/lyddemper. Men hvordan lager man en eksospotte for mest mulig lyddemping? Er det bare en boks med 2 rør for eksos ut/inn? Eller må det være flere kammere etc? Må dette dimensjoneres på noen måte for å ikke ødelegge motor eller miste mye effekt, eller er det slik at "større er bedre"?

Link to post
Share on other sites

ATV'en er nesten ikke brukt, så den bråker ikke fordi eksos er utslitt. Det er en cross modell for barn, ikke for veibruk, så støydemping er tydeligvis ikke prioritert. Hvis jeg hadde fått lydnivået ned til vanlig moped-lyd så hadde det vært himmel og hav forskjell.

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med 2-takts motorer er det spesielt viktig at potten passer til motoren - det sies sågar at potten er halve motoren på en 2-takter.

 

Poenget her er at når eksosporten åpner så skytes det ut en eksospuls i overlydsfart. Det er derfor det bråker så innmari når du kjører uten potte - det er trykkbølgen fra eksospulsen som "bryter lydmuren" du hører.

 

I et korrekt designet eksossystem så skal denne pulsen treffe en barriere som reflekterer den tilbake og inn i sylinderen igjen, før porten rekker å stenge. Pulsen vil da bidra til å presse stempelet ned. Det er derfor motoren gir så mye lavere effekt når du kjører uten potte, siden den da ikke får "drahjelp" av eksospulsen.

 

Så som Sæbø sier, så er dette absolutt en vitenskap og ikke noe du uten videre klarer å "forbedre" hjemme i garasjen, med mindre du vet veldig godt hva du driver med.

 

En annen ting er hva som skjer med denne pulsen hvis du kjører uten, eller med for kort eksosanlegg. I vakumet som oppstår bak pulsen vil da frisk luft kunne suges inn gjennom eksosporten. Dette kan gi ettertenning i sylinderen, med den konsekvens at du overoppheter motoren og brenner hull i stempelet. Dette gjelder vel forsåvidt både for 2- og 4-takts motorer.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

ja gjer det så vanskelig som overhodet mulig og overanalyser så langt som det bare knapt er tenkbart. Ser det er den vanlige ånden som råder her om å absolutt ikkje hverken tenke tanken på å montere nåke som ikkje er godkjent av de ypperste tyske ingeniører på høyeste teoretiske plan og sett på guds skyld ikkje på noe du har laget selv. Da brenner motoren opp før du aner i ei ildkule på himmelen.

Link to post
Share on other sites

Tok en sprayboks av typen som man har spraymaling i. Kappet av bunnen, og slo ut ventilen på toppen. Tredde bunnen av boksen over eksosrøret. Mye lavere lyd, og fremfor alt mye mer dempet lyd, uten den voldsomme høyfrekvente knatringen. Kan ikke si at den har fått dårligere ytelse på noen måte. Det får holde inntil jeg får mekket til en mer effektiv og varig løsning.

Link to post
Share on other sites

Poenget her er at når eksosporten åpner så skytes det ut en eksospuls i overlydsfart.

I et korrekt designet eksossystem så skal denne pulsen treffe en barriere som reflekterer den tilbake og inn i sylinderen igjen, før porten rekker å stenge. Pulsen vil da bidra til å presse stempelet ned. Det er derfor motoren gir så mye lavere effekt når du kjører uten potte, siden den da ikke får "drahjelp" av eksospulsen.

 

Så som Sæbø sier, så er dette absolutt en vitenskap og ikke noe du uten videre klarer å "forbedre" hjemme i garasjen, med mindre du vet veldig godt hva du driver med.

 

 

Tok en sprayboks av typen som man har spraymaling i. Kappet av bunnen, og slo ut ventilen på toppen. Tredde bunnen av boksen over eksosrøret. Mye lavere lyd, og fremfor alt mye mer dempet lyd, uten den voldsomme høyfrekvente knatringen. Kan ikke si at den har fått dårligere ytelse på noen måte.

 

akademikeren og praktikeren :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er nesten vitenskap.

Effekten i motor påvirkes av potte. Stor diameter og "åpen" potte gir ofte mindre dreiemoment på lavere turtal.

Dvs dårligere bunndrag.

 

Tror det er 8" på hver av mine V8'ere. En på hver side bakover. Flott lyd. Og jeg kan ikke klage på dreiemomentet der. De to maskinene flytter 20+ tonn ganske greit synes jeg.

 

Men kunne godt ha tenkt meg litt roligere maskiner. Noen som vet om det finnes til mine 3802 Cat'er?

Kjølvannet går ut sammen med eksosen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...