klikk Startet 6.August.2009 Del på Facebook Startet 6.August.2009 Dette kan være båtrelatert, eller ikke. Men er overbevist at noen her kan hjelpe, så jeg prøver. Har en 50cc 2-taktsmotor (på en ATV) som bråker mye. Tenker på å lage en ekstra eksospotte/lyddemper. Men hvordan lager man en eksospotte for mest mulig lyddemping? Er det bare en boks med 2 rør for eksos ut/inn? Eller må det være flere kammere etc? Må dette dimensjoneres på noen måte for å ikke ødelegge motor eller miste mye effekt, eller er det slik at "større er bedre"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yevensen Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 http://auto.howstuffworks.com/muffler3.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klikk Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 (redigert) Det var litt mer avansert enn jeg håpet på. Så en boks med 2 rør er kanskje ikke så mye vits i...? Jeg får kanskje se meg om etter en eksospotte fra en moped el.l. istedet for å prøve å lage til noe. Redigert 6.August.2009 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 (redigert) enkleste sort ser slik ut og er bare et perforert rør med stålull rundt. biltema sine potter f.eks er av denne konstruksjonen Redigert 6.August.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
evn Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 kjøp deg ny demperwatt. Sitér dette innlegget på jakt etter båt Link to post Share on other sites More sharing options...
klikk Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 (redigert) ATV'en er nesten ikke brukt, så den bråker ikke fordi eksos er utslitt. Det er en cross modell for barn, ikke for veibruk, så støydemping er tydeligvis ikke prioritert. Hvis jeg hadde fått lydnivået ned til vanlig moped-lyd så hadde det vært himmel og hav forskjell. Redigert 6.August.2009 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klikk Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 enkleste sort ser slik ut og er bare et perforert rør med stålull rundt. biltema sine potter f.eks er av denne konstruksjonen Ser litt enklere ut, den skal jeg nok klare å lage i litt mindre dimensjon. Tror du det vil dempe lyden mye? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 skulle meine på det ja. 2 slike på en bil og det er nesten ingen lyd tilbake. du kan nå lage den så lang du bare vil, til lengre til bedre. Ikkje trenger den være rett heller. Og motstanden er på et absolutt minimum. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 du kan nå lage den så lang du bare vil, til lengre til bedre. . Det er nesten vitenskap. Effekten i motor påvirkes av potte. Stor diameter og "åpen" potte gir ofte mindre dreiemoment på lavere turtal. Dvs dårligere bunndrag. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 ..til bedre demping. Ja også da ? Det var nå en 50cc turtallmaskin det her da med et rør som går ut i friluft idag som skal forlenges med meir demping. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Med 2-takts motorer er det spesielt viktig at potten passer til motoren - det sies sågar at potten er halve motoren på en 2-takter. Poenget her er at når eksosporten åpner så skytes det ut en eksospuls i overlydsfart. Det er derfor det bråker så innmari når du kjører uten potte - det er trykkbølgen fra eksospulsen som "bryter lydmuren" du hører. I et korrekt designet eksossystem så skal denne pulsen treffe en barriere som reflekterer den tilbake og inn i sylinderen igjen, før porten rekker å stenge. Pulsen vil da bidra til å presse stempelet ned. Det er derfor motoren gir så mye lavere effekt når du kjører uten potte, siden den da ikke får "drahjelp" av eksospulsen. Så som Sæbø sier, så er dette absolutt en vitenskap og ikke noe du uten videre klarer å "forbedre" hjemme i garasjen, med mindre du vet veldig godt hva du driver med. En annen ting er hva som skjer med denne pulsen hvis du kjører uten, eller med for kort eksosanlegg. I vakumet som oppstår bak pulsen vil da frisk luft kunne suges inn gjennom eksosporten. Dette kan gi ettertenning i sylinderen, med den konsekvens at du overoppheter motoren og brenner hull i stempelet. Dette gjelder vel forsåvidt både for 2- og 4-takts motorer. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 ja gjer det så vanskelig som overhodet mulig og overanalyser så langt som det bare knapt er tenkbart. Ser det er den vanlige ånden som råder her om å absolutt ikkje hverken tenke tanken på å montere nåke som ikkje er godkjent av de ypperste tyske ingeniører på høyeste teoretiske plan og sett på guds skyld ikkje på noe du har laget selv. Da brenner motoren opp før du aner i ei ildkule på himmelen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klikk Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Tok en sprayboks av typen som man har spraymaling i. Kappet av bunnen, og slo ut ventilen på toppen. Tredde bunnen av boksen over eksosrøret. Mye lavere lyd, og fremfor alt mye mer dempet lyd, uten den voldsomme høyfrekvente knatringen. Kan ikke si at den har fått dårligere ytelse på noen måte. Det får holde inntil jeg får mekket til en mer effektiv og varig løsning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Poenget her er at når eksosporten åpner så skytes det ut en eksospuls i overlydsfart. I et korrekt designet eksossystem så skal denne pulsen treffe en barriere som reflekterer den tilbake og inn i sylinderen igjen, før porten rekker å stenge. Pulsen vil da bidra til å presse stempelet ned. Det er derfor motoren gir så mye lavere effekt når du kjører uten potte, siden den da ikke får "drahjelp" av eksospulsen. Så som Sæbø sier, så er dette absolutt en vitenskap og ikke noe du uten videre klarer å "forbedre" hjemme i garasjen, med mindre du vet veldig godt hva du driver med. Tok en sprayboks av typen som man har spraymaling i. Kappet av bunnen, og slo ut ventilen på toppen. Tredde bunnen av boksen over eksosrøret. Mye lavere lyd, og fremfor alt mye mer dempet lyd, uten den voldsomme høyfrekvente knatringen. Kan ikke si at den har fått dårligere ytelse på noen måte. akademikeren og praktikeren :lol: Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Det er nesten vitenskap.Effekten i motor påvirkes av potte. Stor diameter og "åpen" potte gir ofte mindre dreiemoment på lavere turtal. Dvs dårligere bunndrag. Tror det er 8" på hver av mine V8'ere. En på hver side bakover. Flott lyd. Og jeg kan ikke klage på dreiemomentet der. De to maskinene flytter 20+ tonn ganske greit synes jeg. Men kunne godt ha tenkt meg litt roligere maskiner. Noen som vet om det finnes til mine 3802 Cat'er? Kjølvannet går ut sammen med eksosen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.