mx4zxc Startet 7.August.2009 Link til dette innlegget Startet 7.August.2009 Heisann! Jeg kjøpte meg et prosjekt av en wiking 21 plast. I denne står det en marna mb10 som en en bensin motor.. denne vil jeg hive ut og heller sette i en diesel motor. (har blitt anbefalt å ikke ha motor med mer enn 30 hk i denne snekka) Er det noen som har noen forslag til hva jeg burde sette inn? Jeg vil ha noe som ikke bygger så høyt, så det vil bli mulig å gå over motorkassa. Jeg har også lyst på hyrauliske overføringer til gir og vridbart propellanlegg. Så hva slags merke og motortype bør jeg gå for? Jeg har planer om å heve dekket med ca 5-10 cm, vil det gjøre båten vinglete? Dette vil jeg gjøre for å få motorkassen mindre. På forhånd takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
mx4zxc Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Et spørsmål til om noen har tid Nå som jeg har rivet alt inni, vil det da lønne seg å fylle noe i bunnen av båten? Altså for å gjøre den mer stødig i sjøen eller er det en fordel å holde båten så lett som mulig? Sitér dette innlegget Link to post
tortho Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hei. Hvis du tenker å installere ny motor kan disse levere i den størrelsen (under 30hk): Yanmar http://www.yanmar.no Volvo http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-no/pentahome.htm Nanni http://www.nogva.no/ Sole diesel http://www.bolgamaritime.no/ Vetus http://www.univa.no/ Sabb Iveco Frydenbø Sabb Motor AS Beta Marine http://www.hydrapower.no Dette er motorer som leveres med standarutgaver med gir beregnet på fast propell. Å kjøpe ny motor i denne størrelsen (mellom 10-30hk) med vribart propellanlegg vet jeg ikke hvem som kan levere. På bruktmarked er det mange Sabb-diesel motorer med vribart propellanlegg. Sitat: Jeg har planer om å heve dekket med ca 5-10 cm, vil det gjøre båten vinglete? Så lenge det nye dekket ikke veier så mye mer kan det ikke ha så mye å si. Sitat: Et spørsmål til om noen har tid Nå som jeg har rivet alt inni, vil det da lønne seg å fylle noe i bunnen av båten? Jeg ville ventet til du får båten på sjøen igjen, se hvor stabil den er, eventuelt da fylle noe ballast nede i bunnen av båten. Sitér dette innlegget Link to post
mx4zxc Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Takker for svar, tortho! Jeg får nok ikke råd til noen ny motor, så må se etter noe brukt. Jeg må prøve å finne en så liten motor som mulig.. altså i fysisk størrelse. Har kikket litt på sabb på finn, men det ser ut som de bygger så opp sånn at jeg må ha en stor motorkasse og det er jo det jeg helst vil unngå.. Så alternativet er en marna. Men skal kikke litt på linkene dine når jeg kommer hjem fra jobb og heller se om jeg kommer over noen som vil passe i min båt på bruktmarkede. Skal bruke samme tykkelse på platene som det som var der og heve med ca 5 cm, så da håper jeg det vil gå bra :) Noen som har noen tips i motorer som er lette å finne på markede? som ikke bygger så høyt og som er driftsikte? Må være diesel motor. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Vil vel tro at en 2GM-20 eller en 2QM-15 fra Yanmar ville være en bra motor for denne snekka. Gode motorer og forholdsvis kompakt i størrelsen. Men at du kan "gå over" motorkassa, som du sier, isteden for å gå rundt, tror jeg ikke du får til i denne båten, dertil har den et for grundt skrog. Da måtte du eventuellt velge en 1-sylindret Yanmar diesel med liggende sylinder, dem er forholdsvis lave. Pass på å få en motor som er ferskvannskjølt, hvis du kjøper brukt (og spør HVORFOR de bytter motor). Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
BMP Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Jeg er generelt ikke noen tilhenger av bensinmotor i båt. Men akurat i slike snekker synes jeg det er den sideventilerte bensinmotoren med sin myke gange og behagelige lyd som passer best. Bensinforbruket på en son liten motor blir jo ikke all verden uansett. Jeg ville nå beholt Marnaen men smak og behag. Sitér dette innlegget Link to post
Storebro24 Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Har du den gamle MB10 så er jeg interessert i denne. mvh Dag Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 (redigert) Så du skal bytte ut en saktegående tung bensinmotor som i utgangspunktet går "evig", men en hurtigående smådiesel... Bruk noen kroner på å gå over Marna'n. Ta den ifra hverandre og mål slitasje. Få renset ut rust fra kjølekappe og topper osv. Nye pakninger og sjekk opp dynamo osv hos ett vikleverksted. Har du problemer med forgasseren, kost på deg en ny Dellorte (sjekk marna.no) Da går motoren i 50 år til. Diesel er djevelens drivstoff, du kommer aldri til å bli så lykkelig med en illeluktene diesel som du er når Marna'n starter og går som den skal. Har en Marna RG12, og den blir ikke byttet ut med noe annet enn en annen Marna. Ikke at jeg har planer om det, motoren går så fint at. Men så er den bare 39 år også... Redigert 19.Oktober.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
trikkern Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Her er jeg enig med Honduras. I små snekker er stillegående bensinmotor tingen. Dersom denne blir overhalt og du bytter rør, slanger og koblinger for bensintilførsel og påfylling slik at ingen lekkasje eller søl oppstår, samt at du kanskje koster på deg en utsugningsvifte fra motorkassen for å lufte ut evt. bensindamp før du starter, da er ikke faren særlig stor med bensinmotor. Lykke til med prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.