Jump to content

Volvo Penta Md7a med startproblemer


Murena

Recommended Posts

Hei.

Jeg er rimelig fersk i båtlivet; har arvet en seilbåt fra 1974 med en Md7a fra 1978 som er saltvannkjølt. Den har fungert utmerket i de to årene vi har hatt båten. Men etter første uken av ferien startet problemene. Det hele startet med at den bare stoppa opp ute på fjorden, men startet opp igjen. Etter dette så startet ikke båten på første forsøk lenger. Noen dager etter så stoppet den opp med en gang en ga gass, det kom og røyk ut av der som en fyller på olje.

Dermed så har jeg med hjelp av en kamerat brukt siste uken av ferien på motoren (og lese tips på båtplassen) uten at det ble bedre. Nå trenger jeg gode tips til hva som kan være feil evt. hva jeg bør gjøre videre.

Det vi har gjort er:

- Rensa kjølesystemet.

- Nytt repsett til diesel pumpa.

- Nytt diesel filter

- Renset luftfilter

- Skrudd av toppen og fått testet ventiler og renset toppen.

- Testet og renset dysene.

- Han som testet ventilene sa jeg skulle sette stemplene i midtstilling og fylle opp 1 cm med white spirit og se om det forsvant noe i løpet av 15-20 minutter, hvis det ikke gjorde det så skulle jo stemplene være fine. Etter 30 minutter var det fortsatt like mye.

- Pakningene til topp og kjøling er byttet ut.

 

Når vi hadde montert alt sammen igjen og fikk startet opp, så var vi like langt som før vi begynte. Starter, men stopper opp med en gang vi gir gass, røyk ut der en fyller på olje. Det virker som at motoren blir kvelt når en gir gass..?

 

Håper det er noen som har gode tips..

Link to post
Share on other sites

Noe "røyk" vil det vel alltid komme ut når man tar av påfyllingslokket, men er det veldig mye? Og du er sikker på at det ikke er lekkasje/luft i dieseltilførsel. Hadde et tilsvarende problem med en MD5, og der var det dritt i overgang gummislange/rør fra tanken som var problemet. Da sugde motoren bare vakuum fra tankledningen og stoppet til sist.

Link to post
Share on other sites

Det er jo lett å finne ut av: Kjør motoren med motorluka åpen, går den bedre da vet du hvor problemet ligger! Men på den annen side: Den gikk jo fint før, så med mindre du har tettet igjen åpninger holder ikke denne teorien vann...

 

PS: Du sier at drivstoffslangene er morkne. Da er sannsynligheten stor for at du får luft i dieselsystemet, og en dieselmotor med luft i dieselen stopper...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tipper ett av to:

1) Tett dieseltilførsel fra tank (men det burde dere oppdaget da dere luftet motoren etter filterskifte)

2) Falsk luft (LarsH hadde det også hvis jeg ikke husker feil. Han trodde først det var dieselpumpa)

 

Du kan jo prøve hva som skjer hvis du tar en slange rett fra en 5 liters kanne og på innsuget på motoren. Hvis det samme skjer der, så kan det være slangen på motoren.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nå var vi to hobby mekanikere ute i går for å teste dette med diesel, om den fikk diesel.

Det ser ut som det fungerer bra, men så prøvde vi på en ting.

Mens motoren "dunka" i fri så løsnet vi den ene dysa, her kom det diesel og motoren dunka videre. Så løsnet vi den andre dysa og da stoppet motoren :nonod:

Kan det bety at den ene sylinderen e synderen?

Link to post
Share on other sites

Ja, på min motor skyldtes dette gåen topp pakning på den sylinderen. (Edit: Min motor sveiv bare på den ene sylinderen, og årsaken fant jeg i topp pakningen som var ødelagt.)

 

Uansett har du funnet sylinderen som ikke fungerer optimalt. (Altså den du kan fjerne diesel tilførselen på og motoren ikke stopper...)

 

Jeg mener det var SveinH her på forumet som skrudde ut tilførselen til begge dysene og la en kork under (skrukork) og sjekket om de ble like fort fylt opp. Hvis de ikke gjør det har du avslørt en potensiell feil.

 

Dersom de fylles like fort opp, så ligger feilen inne i injektoren eller i dysa.

 

Du kan jo prøve å bytte injektorene med hverandre for å sjekke om feilen ligger i sylinderen eller i dysen/ injektoren...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Men det kan være som Grand Banks jr var inne på, at du har problem med toppakningen inn til ene sylinderen, men at hullet er lite og at vannmengden inn til sylinder først øker når turtallet økes?

 

Jeg ville tatt av manifold for å se etter spor av vann/rust i eksosutløpet(hvis motoren var saltvannkjølt?)

 

OBS: Glemte at du allerede har byttet toppakning da du har hatt toppen av, så da blir nok dette feil..

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1) Er ventilene riktig justert?

Hvis det ikke er riktig klaring (for liten) kan det hende at ventilen ikke lokker 100%

 

2) Eller kan det være koksing på ventilstammen?

 

3) Eller rustet hull fra vannkanaler i topp til eksosutløp (så eksempel på dette på en MD11 i forrige uke)

Link to post
Share on other sites

Hvis det er vann inn i sylinder som er problemet på en eller annen måte, bør det kunne gå å åpne vannpumpa, smøre denne med litt fett så den ikke brenner i stykker og starte motor med vanninntak lukket. Det bør ikke være noe problem et par minutter hvis pumpa er smurt og motoren er kald i utgangspunktet

Link to post
Share on other sites

Hei fredivar.

Vi prøvde det siste tipset ditt, og en kan høre at det under kompresjon lekker ut luft fra sylinderen, og klarer å dreie rundt motoren for hånd.

Når vi startet motoren så dunka den i vei som tidligere og med en gang vi gir litt gass så er det brått stopp.

Link to post
Share on other sites

Nå forstår jeg ingenting!

Det har seg sånn at jeg bare måtte ha meg en tur ut i båten i dag og for å kikke litt.. :smiley:

Bare for morro skyld så startet jeg opp motoren og ikke forstår jeg helt dette, men den gikk plutselig på et mye bedre turtall og når jeg ga gass så fungerte den som den skal, og ikke daua den av. Fyrte opp på full pinne og motoren gikk som ei kula :flag:

 

Er det noen som forstår dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...