Murena Startet 7.August.2009 Del på Facebook Startet 7.August.2009 Hei. Jeg er rimelig fersk i båtlivet; har arvet en seilbåt fra 1974 med en Md7a fra 1978 som er saltvannkjølt. Den har fungert utmerket i de to årene vi har hatt båten. Men etter første uken av ferien startet problemene. Det hele startet med at den bare stoppa opp ute på fjorden, men startet opp igjen. Etter dette så startet ikke båten på første forsøk lenger. Noen dager etter så stoppet den opp med en gang en ga gass, det kom og røyk ut av der som en fyller på olje. Dermed så har jeg med hjelp av en kamerat brukt siste uken av ferien på motoren (og lese tips på båtplassen) uten at det ble bedre. Nå trenger jeg gode tips til hva som kan være feil evt. hva jeg bør gjøre videre. Det vi har gjort er: - Rensa kjølesystemet. - Nytt repsett til diesel pumpa. - Nytt diesel filter - Renset luftfilter - Skrudd av toppen og fått testet ventiler og renset toppen. - Testet og renset dysene. - Han som testet ventilene sa jeg skulle sette stemplene i midtstilling og fylle opp 1 cm med white spirit og se om det forsvant noe i løpet av 15-20 minutter, hvis det ikke gjorde det så skulle jo stemplene være fine. Etter 30 minutter var det fortsatt like mye. - Pakningene til topp og kjøling er byttet ut. Når vi hadde montert alt sammen igjen og fikk startet opp, så var vi like langt som før vi begynte. Starter, men stopper opp med en gang vi gir gass, røyk ut der en fyller på olje. Det virker som at motoren blir kvelt når en gir gass..? Håper det er noen som har gode tips.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Noe "røyk" vil det vel alltid komme ut når man tar av påfyllingslokket, men er det veldig mye? Og du er sikker på at det ikke er lekkasje/luft i dieseltilførsel. Hadde et tilsvarende problem med en MD5, og der var det dritt i overgang gummislange/rør fra tanken som var problemet. Da sugde motoren bare vakuum fra tankledningen og stoppet til sist. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murena Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Tja, det var kanskje mer røyk før vi begynte enn det var etterpå... Tipset om dritt i overgangen må jeg undersøke, takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murena Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Ser ikke ut som det var noe "dritt" i overgangen, men slangene er morkne og helt sikkert klar for utskiftning Drivstffslanger varer vel ikke evig de heller... Det spekulerers i om motoren ikke får frisk luft og at det er årsaken til at den kveles? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Det er jo lett å finne ut av: Kjør motoren med motorluka åpen, går den bedre da vet du hvor problemet ligger! Men på den annen side: Den gikk jo fint før, så med mindre du har tettet igjen åpninger holder ikke denne teorien vann... PS: Du sier at drivstoffslangene er morkne. Da er sannsynligheten stor for at du får luft i dieselsystemet, og en dieselmotor med luft i dieselen stopper... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Jeg tipper ett av to: 1) Tett dieseltilførsel fra tank (men det burde dere oppdaget da dere luftet motoren etter filterskifte) 2) Falsk luft (LarsH hadde det også hvis jeg ikke husker feil. Han trodde først det var dieselpumpa) Du kan jo prøve hva som skjer hvis du tar en slange rett fra en 5 liters kanne og på innsuget på motoren. Hvis det samme skjer der, så kan det være slangen på motoren. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Murena Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Nå var vi to hobby mekanikere ute i går for å teste dette med diesel, om den fikk diesel. Det ser ut som det fungerer bra, men så prøvde vi på en ting. Mens motoren "dunka" i fri så løsnet vi den ene dysa, her kom det diesel og motoren dunka videre. Så løsnet vi den andre dysa og da stoppet motoren Kan det bety at den ene sylinderen e synderen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Ja, på min motor skyldtes dette gåen topp pakning på den sylinderen. (Edit: Min motor sveiv bare på den ene sylinderen, og årsaken fant jeg i topp pakningen som var ødelagt.) Uansett har du funnet sylinderen som ikke fungerer optimalt. (Altså den du kan fjerne diesel tilførselen på og motoren ikke stopper...) Jeg mener det var SveinH her på forumet som skrudde ut tilførselen til begge dysene og la en kork under (skrukork) og sjekket om de ble like fort fylt opp. Hvis de ikke gjør det har du avslørt en potensiell feil. Dersom de fylles like fort opp, så ligger feilen inne i injektoren eller i dysa. Du kan jo prøve å bytte injektorene med hverandre for å sjekke om feilen ligger i sylinderen eller i dysen/ injektoren... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Murena Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Begge dysene er testet or renset på verksted, og var i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Prøv å bytte drivstoffslangene - enten de er tette eller suger luft... Uansett burde vel motoren stoppe på lavt turtall om de suger luft, og ikke dø når det blir gitt pådrag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murena Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Når vi var ute i går kveld og pumpet diesel rund i systemet så burde vi vel ha sett om den sugde luft eller var luft i systemet???? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Men det kan være som Grand Banks jr var inne på, at du har problem med toppakningen inn til ene sylinderen, men at hullet er lite og at vannmengden inn til sylinder først øker når turtallet økes? Jeg ville tatt av manifold for å se etter spor av vann/rust i eksosutløpet(hvis motoren var saltvannkjølt?) OBS: Glemte at du allerede har byttet toppakning da du har hatt toppen av, så da blir nok dette feil.. Redigert 9.August.2009 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 1) Er ventilene riktig justert? Hvis det ikke er riktig klaring (for liten) kan det hende at ventilen ikke lokker 100% 2) Eller kan det være koksing på ventilstammen? 3) Eller rustet hull fra vannkanaler i topp til eksosutløp (så eksempel på dette på en MD11 i forrige uke) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hvis det er vann inn i sylinder som er problemet på en eller annen måte, bør det kunne gå å åpne vannpumpa, smøre denne med litt fett så den ikke brenner i stykker og starte motor med vanninntak lukket. Det bør ikke være noe problem et par minutter hvis pumpa er smurt og motoren er kald i utgangspunktet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murena Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Da har vi vært og prøvd de siste tipsene.... og blir nok ikke mer klok enn at motoren må på land og at feilen ligger i den ene sylinderen Kanskje like greit med en ny motor som en slipper å bekymre seg for om virker.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hvis du prøvde siste tipset, fikk du den da til å tenne på begge sylindrene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murena Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Hei fredivar. Vi prøvde det siste tipset ditt, og en kan høre at det under kompresjon lekker ut luft fra sylinderen, og klarer å dreie rundt motoren for hånd. Når vi startet motoren så dunka den i vei som tidligere og med en gang vi gir litt gass så er det brått stopp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Så ingen forkjell om det var tilkoplet vann eller ikke så vidt jeg forstår? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murena Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Nå forstår jeg ingenting! Det har seg sånn at jeg bare måtte ha meg en tur ut i båten i dag og for å kikke litt.. Bare for morro skyld så startet jeg opp motoren og ikke forstår jeg helt dette, men den gikk plutselig på et mye bedre turtall og når jeg ga gass så fungerte den som den skal, og ikke daua den av. Fyrte opp på full pinne og motoren gikk som ei kula Er det noen som forstår dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murena Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Så ingen forkjell om det var tilkoplet vann eller ikke så vidt jeg forstår? Ikke som vi la merke til.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 (redigert) Da må det vel være noe med dieseltilførselen? Er det kaldstart knapp på denne? Kan den ha hengt seg opp? Stopperen, går den helt tilbake, eller kan du ha noe feil med kabelen? Redigert 10.August.2009 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murena Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Som nevnt tidligere så er diesel slangene noe morkne og bør nok byttes ut, det kan godt hende at de ikke er helt som de burde. Kaldstart kanpp er det ikke. Stopperen har vi kontrolert og den ser ut som den går helt tilbake. Merkelig dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.