Jump to content

pris på mariner...

dosern

Recommended Posts

hva kan jeg ta igjen for en mariner 20hk fra tidlig 80 tall? og hvor mye kan jeg gi for en 50hk evinrude fra samme år?marineren er strøken..det er også evinruden ifølge selger.. hva med å bytte likt?taper eller tjener jeg på det?

Jeg kjenner ganske godt til begge motorene.  Min erfaring fra bruktmotoromsetning er at motorer ofte er litt eldre enn hva som blir påstått...

I mine øyne er Evinruden er bra motor som kan gå i mange år om den har vært godt vedlikeholdt.

Jeg antar motoren har elektrisk start. (?)  Ville anta at en slik motor var verd mellom 6-7000 kr om det er i bra stand.

Marineren er også en veldig grei motor.  Om den skulle være eldre enn ca 1980 modell vil den ha stifttenning og ikke elektronisk tenning.  Den vil i såfall heller ikke ha exhaustpropell.  

Jeg ville anslå en pris til ca 4000 for en motor i bra stand.

En svakhet på Marineren er at simringen i bunn av veiva blir slitt og det trekker inn vann i nederste sylinder.  Dessuten vil ofte skruer og bolter på en Mariner sitte mere fast enn en like gammel Evinrude.  Mariner var forøvrig nesten identisk med Yamaha på den tiden.

Vanskelig å komme med mere spesifikke råd.  På så gamle motorer er som sagt vedlikeholdet alfa og omega.

Lykke til.