Jump to content

Hvordan kaller man opp et ukjent fartøy i nærheten på VHF?


Fanafjord

Recommended Posts

Det har gått flere tråder i det siste om vikeplikt, nyttefartøy vs. lystfartøy og farlige situasjoner.

 

Ofte er det greit å snakke med hverandre via VHF. Jeg har selv opplevd situasjoner, men da kjente jeg navnet til fergen og jeg var det eneste seilbåt i nærheten, så det var liksom greit.

 

Men hvis en ikke kjenner navn til fartøyet man vil snakke med - finnes det en standardisert prosedyre hvordan man etablerer kontakt? Sier man liksom "Du, stor hvit cruiseship nord i vatlestraumen, dette er seilbåten Aida..."

 

Eller hva sier man konkret for å unngå misforståelser?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det har gått flere tråder i det siste om vikeplikt, nyttefartøy vs. lystfartøy og farlige situasjoner.

 

Ofte er det greit å snakke med hverandre via VHF. Jeg har selv opplevd situasjoner, men da kjente jeg navnet til fergen og jeg var det eneste seilbåt i nærheten, så det var liksom greit.

 

Men hvis en ikke kjenner navn til fartøyet man vil snakke med - finnes det en standardisert prosedyre hvordan man etablerer kontakt? Sier man liksom "Du, stor hvit cruiseship nord i vatlestraumen, dette er seilbåten Aida..." eller hva gjør man konkret?

 

Det kan gjøres på flere måter

 

Dersom du er såpass nær at du ser navnet bruker en jo selvfølgelig det.

På litt avstand kan en kikkert være til god hjelp.

 

Ellers så blir det vel som før AIS'en kom: Vessel in position.......om man her utstyr ombord til å bestemme posisjonen, kurs og fart til det fartøyet en ønsker å kalle opp.

En vil jo alltid ha en viss peiling på hvilken retning fartøyet holder (N, S, Ø, V f.eks) Nordgående fartøy tvers av........f.eks

 

Men ting som posisjon, kurs og fart bør være med dersom man kan finne ut dette med de midler man selv har ombord.

 

Hva som er korrekt eller ikke vil nok variere fra person til person, men det er hvertfall disse metodene jeg selv har benyttet meg selv av (som nyttefartøy) og har fungert bra.

 

Men det viktigeste av alt er ikke hvordan kontakt oppnås, men at nyttefartøyet vet at det er nettopp DEG han snakker med og ikke noen andre lystbåter i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Det er dette som er faren ved VHF navigering. En vet aldri hvem som kaller, eller om det er du som blir oppkallt!

 

Det en hører er: "Ship on my port/starboard side, this is tanker on your xxxx side, what`s your intention" Når det da befinner seg fler enn 2 skip i område, blir det vannskelig å avgjøre om en skal svare eller ikke. Og om en svarer, kan det også være feil, i og med at oppkallingen muligens ikke gjelder deg, og da kan farlige situasjoner lett oppstå.

 

Om vi alle holder oss til sjøveisreglene, og holder unna større skip, så går det som regel greit. Til og med for seilbåter

Link to post
Share on other sites

Det er dette som er faren ved VHF navigering. En vet aldri hvem som kaller, eller om det er du som blir oppkallt!

 

Det en hører er: "Ship on my port/starboard side, this is tanker on your xxxx side, what`s your intention" Når det da befinner seg fler enn 2 skip i område, blir det vannskelig å avgjøre om en skal svare eller ikke. Og om en svarer, kan det også være feil, i og med at oppkallingen muligens ikke gjelder deg, og da kan farlige situasjoner lett oppstå.

 

Om vi alle holder oss til sjøveisreglene, og holder unna større skip, så går det som regel greit. Til og med for seilbåter

 

Ja er mye rare oppkall å høre rundt om kring.

Overhørte en som kalte opp big ship on the ocean, big ship on the ocean come in please.

Ikke lett å vite hvem som kaller hvem da, spesielt når det var 10-15 big ships der.

Er ingen tilhenger av VHF navigering, bruker en sjøveisreglene og litt sunn fornuft så skal det være unødvendig å måtte bruke VHF'en

Link to post
Share on other sites

Det enkleste først: enkel og klar beskrivelse er viktig. Hvordan ser din båt ut, og hvordan ser det andre fartøyet ut. Kompasspeiling mellom deg og fartøyet, din kurs og fart, og antatt kurs for det andre fartøyet. Din posisjon bør du kunne oppgi, og kanskje kan du anslå det andre fartøyets posisjon. Beskrivelse av posisjon i forhold til land er også nyttig.

 

Dette er en situasjon der du kan ha god nytte av en AIS-mottager. Da kan du kanskje kalle opp direkte, og da får du raskere svar.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at skipets navn ikke faktisk var "Big ship on the ocean " ? Det er mange odde navngivningskonvensjoner ute og går om dagen, spesielt blant cruiserederiene.

 

Eller kanskje "the ocean" var (slang)navnet på et spesielt område i det havnedistriket, og at det var

bare ett stort skip der ?

 

Men ellers er jeg helt enig, det å kalle opp "du store skip på havet" er helt meningsløst, selvsagt....kan umulig ha VHF-lappen ihv :cool: ertfall

 

Ja er helt sikker på alt her.

For det første var navnet ikke Big ship on the ocean. De fikk kontakt etterhvert så navnene kom ganske tydelig frem etterhvert.

For det andre var dette ikke i noe som helst havnedistrikt, men langt ute på havet.

For det tredje så hadde nok vedkommende VHF-lappen da han som gjorde oppkallet var et sokalt nyttefartøy av ikke helt ubetydelig størrelse. Vil enda tro han hadde GOC lappen.

Og for det fjerde det var mer enn ett big ship der, som jeg skrev over var det 10-15 skip i det aktuelle området.

 

Dette vet jeg. Jeg var på et av de andre big on the ocean i området så jeg hørte både oppkallet og samtalen

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg møtte, hva som da var jobben min. Rett nord for skagens rev for noen år siden.

 

Kalte'n da opp på VHF.

 

" Yellow ugly ship on my port side. This is plesure boat Mariell on CH16". :giggle:

Vel ikke helt etter boka, men det var riktig båt som svarte.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

DET er noe lettere med AIS ombord :yesnod:

Da får du opp alle spec. på de store båtene... Og kan letter kalle på riktig båt;

Oppkall på Ch 16 og gå f.eks. til ch 6 etterpå...

På AIS fårdu opp nummeret du må slå for å komme til riktig fartøy, så har du AIS så er ikke dette noe problem. AIS anbefales, pris ca kr 5.000-6.000.

Link to post
Share on other sites

Her i Ryfylket er det som regel ikke værre enn å bruke punkter på land som referanse. En gang vi passerte Marshovet og hadde hatt en lastebåt som nærmet seg bakfra (hadde hatt den der en times tid, men nå var den ganske nærme). Jeg kunne ikke lese navnet selv med kikkert, for hun kom rett mot oss. Jeg kalte opp på k16 på "Lastefartøt som passerer Marshovet" - det var ikke noe problem

 

Ellers har jeg tenkt at AIS kunne vært greit for dette formålet

Link to post
Share on other sites

Og der kom fasiten, [...]

Redd det ikke finnes noen fasit. Gå tilbake til første innlegg og tenk deg at det er tåke eller pøsregn med så godt som null sikt, eller at det er svarte natta.

 

Og ikke glem at oppgaven er å få radiokontakt (uten at jeg vil påstå at dét alltid er det viktigste).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...