magnumlars Startet 7.August.2009 Del på Facebook Startet 7.August.2009 Heisann godtfolk! Dette er min første post her på forumet. Har i fleire år gått å grubla på å handle meg (større) båt, og eg føler no at det begynner å nærme seg og kva er vel då betre enn å få gode tips og tankar frå andre som sitt inne med erfaringar og tankar! Som overskrifta antyder er eg ute etter ein "Vestlandsbåt". Eg bur i den kommunen i landet med mest nedbør og har vel innsett at kalesjebåt ikkje er det rette (sjølv om det er fint når sola kikkar fram). Vidare driv eg eindel med fritidsfiske med teiner, line osv so ein båt med eit skikkelig akterdekk er nødvendig. Men båten skal og kunne brukast for å ta med familien på tur og ein funksjonell kabin der 3-4 passajerar har god utsikt er ynskjeleg. Når det gjeld fartsressursar er eg ikkje heilt einig med meg meg sjølv, men ein marsjfart på 15-17 knop kan eg finne meg til rette med. Etter å ha tråla finn.no i lange tider ser det ut for at det kokar ned til Halco 29 Offshore/økonomi. Andre kandidatar har vore Nordwest 740 og Viksund 750 Bravo. Nordwest har blitt valgt vekk grunna at motoren står delvis inne i kabinen (noko som medfører mykje støy) og at eventuelle passasjerar ikkje har samme utsikt som førar. Viksund har og blitt valg vekk av samme grunn (utsikt). Men når det gjeld Halco er eg ikkje sikker på kva som er best av økonomi og offshore. Det er her snakk om gamle båtar og slik eg har tolka det kan drev fort bli dyrt om ikkje vedlikeholdet har vore på topp. Driftsikkerheit er viktig når ein ferdast i skjærgården der neste stopp er Grønland om ein får trøbbel med framdriftsystemet. Er vinkelgiret på økonomiutgaven meir driftsikkert? Ser at enkelte oppgir maksfart opp mot 20 knop med motor på +/- 150 hk i halco 29 økonomi og 25-29 knop med 200 hk i offshoreutgave. Eg har sjølv testa ein økonomi med 175 hk perkins og denne klarte kun 16 knop på maks. Eg har og kjørt eindel ein offshore, denne hadde maks på 23-24knop med 200hk penta (huksa ikkje kva drev som stod på denne). Den nevnte økonomiutgaven følte eg ikkje var heilt oppe å gå motormessig. Kva meiner folket her er realistisk hastighet med dei ulike konfigurasjonen i Halco 29? Og er det riktig at eg kan forvente mindre problem med vinkelgir kontra drev? Og er det andre båttypar som passar mitt ønske som eg har forbisett? Set stor pris på tilbakemeldingar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjell E Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) Hei, og velkommen hit! Mistenker at vi er i nogenlunde samme område, jeg ville ikke gått for annet enn lukket og selvlensende, nei. Har du sett på Tresfjord Nordic? Ligger en i din prisklasse på finn. Mvh, Kjell Redigert 7.August.2009 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 Jau Tresfjord Nordic har eg so vidt vore innom, men synest desse blir vel mykje "snekke" for meg. Om den båten du linka til hadde vore motorisert for ein marsjfart på 15-17 knop kunne den vore aktuell, men ikkje med 80 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Hei, jeg hadde en Økonomin i 16 år, den hadde en 120 hk Perkins, vinkledrev, og hadde en toppfart på 18.5 knop. Som du nevner her, mye mer enn andre med størrer motorer. Forsket litt på årsaken til dette. Min motor hadde en litt ekstrem vinkel som gjorde att propelakselen fekk en veldig flat vinkel i forhold til fartsretningen. Når jeg til gjengjeld fekk trimme baugen litt ned med flaps kom de to siste knopa. Såg på mange andre Økonomier att vinkelen var mye større , og att propellen pekte mye mer nedover. Og det er nok orsaken til att det er litt varierende fart på Halcoer, husk at de fleste Halco 29er var halvfabrikater og ingen installasjoner var like. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 (redigert) Hei, jeg har en 1986 Økonomi 29, med 155hk Sabb/Ford med Hurt rett gir. Motoren er en 4 syl, 1900 timer, den er helt topp. Til mitt bruk synest jeg den ok, går 15-16-17 knop på mars, 21 på fullt Jeg har hatt den i 2 år, har modernisert byttet utstyr, Autopilot , Navman 3380 Kjøleskap Varmtvannstank Lensepumpe Radi/CD/Høytalere inne/ute Inverter 600w Nye kraner, dusj, vannintak Nye slanger slangeklemmer Diesel vannvarmer Radiatorer Fjernstyrt lyskasster Vanntank Mini Pc c-map, 19" tv skjerm 4 bateri, hovedsrtøsbrytere sepiktank Når det gjelder agregat, så har jeg ville holdet meg laaangt bort fra det. kostbart å reparer på så gammle agregat. På motoren og gir er det bare gjort vanlig service, skiftet termostat er det eneste, på 23 år https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3081/img_0115.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3081/img_0119_r1.jpg Redigert 8.August.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Er det brukt både vinkelgir og strak aksling på økonomiutgaven? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Ja det stemmer, jeg tror de største 6 måtte ha vinkelgir, for å få plass. Vinkelgir er veldig vanskelig å komme til på service, de står under motoren, har hørt litt forskjelig om dem. På min er det bare 8-10 cm med propellaksel før den går inn i propellhylsa. Når jeg kjører 16-17 knopp bruker den bare 1 L/nm, altså 17 liter i timen, det er veldig bra. Jeg bygde en isolertkasse rundt motoren for å få bort støy. Skal i båten i dag, jeg kan ta flere bilder dersom du lurer på noe annet. Mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 For ei kort tid tilbake snakka eg med ein sunnmøring som hadde dreve å streva med å få tett propellhylsa på ein Halco 29 pga at glasfiberen sprakk rundt innfestinga til propellhylsa.Han snakka noko om at dette var ei svakhet på desse båtane. Nokon som kjenner til denne problemstillinga? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Vinkelgir er veldig vanskelig å komme til på service, de står under motoren, har hørt litt forskjelig om dem. Dette stemmer ikke, vinkelgira står i enden av motoren og kan nåes både fra motorommet og gjennom ei luke under trapppa. Dette var eit Paragon hydraulisk gir. Eit godt gir med myke og fine innkoblinger. Redigert 9.August.2009 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hviket gir hadde han med propellhylsa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Her er eit bilde av min tidligere motor, ser ikke so godt giret men det er der. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hviket gir hadde han med propellhylsa? Det spurte eg ikkje om, einaste eg huksar var at han hadde ein Ford Sabb motor i den (meinar det var 155hk). Når det gjeld pris; er det slik at ein økonomi bør vere rimeligare enn ein offshore?Eller er alderen på desse båtane no so høg at det er stand (og utstyr) som har alt å sei prismessig? Kva meinar folket her er rett pris for ein økonomi med +/- 150hk og ein offshore med +/-200hk? Eg føreset då at båtane kan betegnast som godt holdt og i god stand Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Ja, det spørs hva som er gjort med de gjenom årene som har godt. Agregat eller aksel, det er det magefølelsen som til hver enkelt som får avgjøre. Men jeg sverger til aksel. Mere holdbart, mindre utgifter enn agregat. Jeg holder på å hjelpe en kompis med et drev, å herregud kor det ser ut, knuste skims, kulelager.etc Ser for meg tusenlappene flagrer..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Er det få/ingen typiske problem med strake/vinkelgir? Fungerar det stort sett so lenge det blir bytt olje med javne mellomrom? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Det er mere bråk med aksel, enn med agregat. Og farten er litt lavere. Etter det du fortalte ang. hylsa løstnet, måtte jeg ned i båten i måres å kjenne på hylsa om den satt fast, den satt fast! Litt drypp er det fra hylsa, men det skal det være sier fagfolk, (Sleipner). Huske å krekke til fettkoppen hvergang en stopper etter noen timer kjøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Hekkagragat kan bli dyrt, men finner du en båt med nyere drev, eller en rimlig der du kan kalkulere inn nytt drev, er jo dette det beste. Da eg skulle motorisere min halco (halvfabrikat), meinte Volvomekanikeren at halco var best med drev. Fordelene er jo mange, rimligere i drift, høgare fart, mindre vibrasjoner og støy, bedre plass i motorrom, ingen hylse som lekker, bedre manøvrere (duopropell, eg syns baupropell er unødvendig), ved grunnstøting, vil ikkje propellen slå opp i båten og føre til lekkasje+++ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 Hekkagragat kan bli dyrt, men finner du en båt med nyere drev, eller en rimlig der du kan kalkulere inn nytt drev, er jo dette det beste. Da eg skulle motorisere min halco (halvfabrikat), meinte Volvomekanikeren at halco var best med drev. Fordelene er jo mange, rimligere i drift, høgare fart, mindre vibrasjoner og støy, bedre plass i motorrom, ingen hylse som lekker, bedre manøvrere (duopropell, eg syns baupropell er unødvendig), ved grunnstøting, vil ikkje propellen slå opp i båten og føre til lekkasje+++ Og kva kostar eit høveleg drev til ein Halco 29? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 jeg har hatt en halco 26 med 165 hk volvo diesel og 280 drev .ta service på drevet 1 gang i året så vil det virke i mangen år. halco med drev kan anbefales. løp å kjøp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Når jeg ser disse på sjøen så virker de som de går utrolig lett og fint i vannet. (I rake motsetning til en Baltic). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 Når jeg ser disse på sjøen så virker de som de går utrolig lett og fint i vannet. (I rake motsetning til en Baltic). Tenker du då på halv eller heilplanversjonen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Her er ett på finn http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16454950 Listeprisen er 88000 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 14.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2009 Er det nokon som veit ca vekt på ein Halco 29? Har kai og kran, men den klarar nok ikkje stort meir enn 3500kg på ein slik arm som må til for å løfte ein Halco ved kai. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Bare googla eit eksempel til deg http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18444942 I følge annonsa er den 3500kg. Rydder du ut tauverk og dregg og har lit stoff på tankene så trur eg du er i mål Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Jeg har brosjyren liggende i båten, tror det står der. Båten vår skal opp (i hagen) i ca 1 september så det har vært greit å vite dette. Dersom været blir litt bedre, skal jeg ta meg en tur i båten og se etter brosjyren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Er det nokon som veit ca vekt på ein Halco 29? Har kai og kran, men den klarar nok ikkje stort meir enn 3500kg på ein slik arm som må til for å løfte ein Halco ved kai. Tru ikke en Halco 29 veier så veldig mye men enn 3000 kg. Alt etter hvor mye rusk du har stappet inn da selfølgelig. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.