Jump to content

Soter motoren for mye? AQAD 41


bjoris

Recommended Posts

Ble litt sjokkert i dag når jeg kikket skikkelig på gummijolla som henger i daviter. Den er grautsvart under og til dels på den siden som henger ut. Har ikke merket at motoren soter spesielt mye, men så er det også vanskelig å se når du er i plan. Jolla har hengt der i 60 driftstimer nå. Er det normalt at jolla blir grautsvart av sot? Ser jo at det ryker når jeg dra opp i plan, men ikke ellers.

 

PS! Det er antaklig av betydeling at den henger relativt lavt og antakelig blir våt under kjøring, da vil kanskje sote sette seg mer fast? En Fjord 815 er jo lav på hekken i forhold til mange andre båter...

 

Tar gjerne i mot de vanligste årsakene til at en motor soter.

 

Litt info som kan ha betydning for svaret:

 

Jeg har nylig fått justert ventilene pga skifta av toppakning (som ble gjort pga en ferskvannlekkasje, det var ikke lekkasje inn i motoren bare ut, hvis dere skjønner).

 

I forbindelse med soting er det på sin plass å si at jeg bare får litt over 3700 på min AQAD 41 motor, den går kanskje ørlite tungt. Vet at den burde fått 3800/3900, men i håndboka står det 3700 til 3900 så den er innenfor marginene til Volvo. Nå går vi sjelden med mer enn 3000 o/min kontinuerlig.

 

Ellers har den brukt ca 0,5 liter olje på 60 timer, diesel-forbruket er 1.3 til 1.4 pr mil totalt på alle motortimene (også tomgang, småturer og sakte fart er regnet med). Det tar opp mot 5 sekunder å starte (uten gløding i kaldt vær). Ellers ble slittasje på stempel, foringer etc sjekket ved skifte av toppakning og det var helt flott iflg verkstedet). Motoren er gått ca 1500 timer.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei, vi er tydeligvis flere i samme båt  :rolleyes:

 

Sakset denne fra tidligere innlegg av Jens_P:

 

Sort eller mørk grå røyk:

 

Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.

Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.

Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.

Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.

Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.

Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.

Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.

Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.  

For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.

 

Blå eller gråblå røyk:

 

Røyk ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.

Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.

Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.

Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og  turtall: Oljelekkasje i turbo.

 

Universal Diesel AS har en bok om dieselmotor og feilsøking. Boka er laget for Perkins, men er en generell håndbok. Anbefaler både den og heftet "Dieselmotor i båt".

 

Skrevet av Jens_P :rolleyes:

 

Mvh EspenE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...